Två sorters mat och skabb
Hur gör ni som har katter som ska ha olika mat? Idag kom en ny stödis som ska ha sensitive-mat och den andra har vanlig. Hur gör jag för att dem ska få i sig rätt mat? Dem kommer säkert äta av varandras.
En fråga till. Den nya stödisen har skabb och har nyligen börjat behandlingen (kunde inte få med mig skabbmedlet från det andra hemmet). Det kommer väl smitta den andra katten också? Jag vill gärna börja behandla henne direkt också så hon slipper få det, men man måste väl gå till vetten och få recept? Skriver dem ut till katten utan skabb också?
Jag ger min ena katt sin dietmat på toaletten. Då kan han äta i lugn och ro.
Frontline köper du på apoteket. Här är en bra länk om skabb:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Problemet är att katterna bara vistas i köket då jag har illrar i resten av lägenheten (vågar inte ha dem ihop då Ludde inte gillar andra djur och säkert skulle attackera katterna).
Jag skulle hellst vilja ha mat framme hela tiden men det funkar nog inte. Kan man mata dem med jämna mellanrum istället? Då är det kanske lite lättare att ha koll på dem så dem inte äter av varandras mat. Hur ofta ska man ge dem i så fall? Jag har nämligen alltid kunnat ha torrfoder framme så nu är jag lite virrig. :P
Vad bra att man kan köpa receptfritt! Ska gå till apoteket direkt imorron!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med matproblemet men ang skabben så tvätta noga med indränkta topps i öronen så kvävs skapen, var föriktig långt ned i örat, svätta där du kan se så det inte blir skador, mycket matolja altså, de blir lite flåtiga men det fungerar,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag ger mina såpass små portioner att de äter upp allt på en gång, då kan man ju säga till dem på skrapen när de går och mumsar på varandras…
jag har haft olika foder på olika katter (en som var fel i magen) då fick jag ge små port så dom hann äta upp och så fick jag ge dom 3-4 gg per dag beror ju på om man är hemme om dagarna lr inte. Det står hur mycket dom ska äta på påsen/förpakningen. Skabb är det öronskabb du menar låter lite som det, det finns reseptfritt på apoteket å köpa spoton lr vad det nu heter bra för skabb o fästingar och sen kan du göra som #3 sa ta vanlig matolja å gno in några dagar då löser det upp sig det kan göra ont på katten, ta inte tops långt in i örar utan bara det man ser allså inte lägre ner/in i örat då kan du skada örat. Du tar matolja några dagar å du kan allså masera örat lite så det lukras upp, jag brukar ta bommul i torka av lite när jag ser att det har lossnat. Och ja det smittar hur snabbt det vet jag inte men det smittar, tar väll så dar någon lr några veckor sen ser du vem som har fått det lr inte. Om du inte får bukt på det så finns det starkare medel som vetten skriver ut jag har fått sånt man drar en sträng i nacken den tar alla skabb,löss mm dom kolar vippen dirr av det 200:- kostar det och då är det 3 st i den förpackningen ska bara ta en gång det ska räcka. Lycka till med katterna och skabb är lätt o fixa om du inte kan få bukt på så kan vetten det dom tvättar o spolar rent örat (har aldrig behövt det med min katt)
Tack för alla svar! Jag ska testa att mata dem 4 ggr om dagen så jag kan kolla att dem äter sin egen mat.
Öronskabbsmedicinen inhandlas imorgon till båda katterna!
Hur lång tid tar det innan dem är smittfria efter avslutad behandling?
åh vet inte… har jag inte tänkt på å fråga vetten om haha gösses jag har bara behandlat med reccept fri och har inte det hjälp så har jag ringt vetten o så har hon skrivit ut starkare medel
, så jag vet inte alls hoppas du får bra svar om det av någon annan som vet.
Lenore, jag har en tub med Advocate hemma som man ska använda mot öronskabb. Då räcker det till en katt, sedan vet jag att det finns en medlem till som har en med;-) Det står i min tråd om Smulan. Då skulle du slippa köpa det i alla fall.
MVH
Anna
titta vad fint alla hjälper alla :)
#8 Tack så mycket för att du vill hjälpa men jag hade visst hemma ändå. *fniss* Hittade långt in i medicinskåpet. Räcker till två katter och det är inte utgånget! Bingo! 
Okej, vad bra
Då slipper Du vänta på att det levereras till Dig och kan behandla dem direkt. Det kliar nog jättemycket i dem små öron :-(
MVH
Anna
Ja jag tror det också. Ser inte så mysigt ut med massa svart gojs i öronen. :(

Personligen så använder jag Stronghold spot on mot öronskabb. Sätts på huden vid skallbasen. receptbelagt.
Nu vet jag ju inte vilket medel som du hittade längst bak i medicinskåpet Lenore men vill bara säga att man ska aldrig droppa något medel i öronen på en katt om inte veterinären kollat så att trumhinnan är hel. Det kan bli otrevliga biverkningar om medlet kommer in i mellanörat.
Det var Frontline jag hittade. Men jag kanske borde ta katterna till vetten ändå? Vill ju inte göra det värre än det är!
Finns det inget receptfritt som man kan ta i nacken?

Nej tyvärr så finns det inte det för de starka effektiva godsakerna behåller de receptbelagda.
Är det KKS katter du har? Antar att de väger >2.5 kg?
Stronghold är ganska så dyrt en förpackning med tre tuber för katt som väger 2.6-7.5 kg kostar 232.50:-.
Om det är en KKS katt så kan du skicka kvitto på kostnaden till din förmedlare eller Birgitta Carlsson.
Jag kan nog ordna recept till dig idag och skicka om du PM:ar mig dina uppgifter.
#15 Skickade ett pm. :)

#16 Jag har svarat.
Leonore
Vill Du har Advocate? Jag har som sagt en tub kvar och det är ett medel som man droppar på nacken. Den tar bort både öronskabb,loppor och inälvparasiter. Jag fick det till våra katter när en hade öronskabb. Den är receptbelagd och kostar ca 200kr för tre tuber, men Du kan få den av mig gratis, bara jag får Din adress.
Misan har också en tub.

Advocate har samma användningsområde som Stronghold och är faktiskt billigare ser jag nu.
Varför inte anta tervmattes och Misans erbjudande Leonore?
Jag har skickat ett pm nu. Tack för alla era svar och hjälp! 
Du fick ett PM… :-)
Lenore
Nu är Advocate på väg till Dig
Snälla Posten tog den med sig klockan 17.30 och far iväg…….
mvh
Anna
#22 Tack så mycket Anna, den kom på posten i förmiddags! 
Var så god :)
Och lycka till med kissarna :)
P.s. Har Du pratat med Misan?
Jopp det har hon och det ligger tre tuber på Posten, var där nu på lunchen.
Hej Misan :-)
Jättesnällt av Dig att dela med Dig av dem :-) Om man inte behöver dem själv så kan man lika bra ge dem till några som är i behov av dem, eller hur?
Jag ska nu fara till Apoteket och hämta ut Stronghold till vår lilla Smulan..
#25 Tack så mycket Misan! Imorgon när posten kommer så ska vi behandla katterna!