Negativ Kattreklam. attans
expressen sattsar tydligen på att skrämma folk att ha katt,,,,
http://www.kvp.se/nyheter/1.1025260/katten-kan-ge-dig-dodlig-sjukdom
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Men herregud….detta har de ju blåst helt ur proportion… Får man symptom på allvarlig infektion så söker man väl sjukvård, eller..? Det är aldrig någon som tar upp att småbarn är små förkylingsfällor…jag har varit förkyld i en vecka nu och jag riktar mina misstankar mot ungarna på avdelningen..!

#1 Dina misstankar kan nog vara helt korekta, inge illa mot barn men deras hygientänkande är inte fullt utvecklat,,,,,, Tyckte oxå att det var helt uppblåst , därför jag reagerade, en liten notis om de velat men inte såhär,, undrar hur många hysteriska barnfamiljer som slänger ut katten i dag efter detta,,,, Infektion i fingret fick min dotter av ett kattbett en gång, var väll inge,,, punktera och tvätta rent fungerade,,,

#2 - Precis! En infektion MÄRKER MAN! Tar man bara itu med det direkt så behöver det inte bli någon spridning med hjärninneinflammation och blodförgiftning! Är folk så lata att de inte orkar kolla sina ungar eller? Man antar ju att barnen berättar om de har en stor varböld…?!

#3 hehe, kom att tänka på att jag blev klassad som lat av dagiset då det hände, jag märkte på morgonen att det var infekterat, ringde min granne som är sjuksköterska för att få hjälp att lägga om ordentligt, hon jobbade så vi bestämde att vi skulle ta det på em, När jag kom till dagis för o hämta var personalen så hysteriska att de SKREK att jag skulle till vårdcentalen!! de hade ringt redan!!! Jises vad tror de?? förövrigt var området som var infekterat en liten skåra på 0,5 cm….
#4 *rofl*
Medarbetare på jack russel terrier

Hrm, jag får väl banna smittskyddsläkaren på fredag i samband med vår infektionsrond här på laboratoriet.
Men så är det ju tyvärr med journalistik och sensationslystnad. Folk i allmänhet läser nog inte ordentligt för det står ju faktiskt bl a på slutet att det inte finns någon anledning att kasta ut katten.

Ja Jenna du kan kommentera men man måste logga in osv
Jag har aldrig provat men kanske läge nu förutom att tillrättavisa smittskyddsläkaren på fredag.
Då måste man kanske vara medlem.

Kära nån vilken artikel! Typiskt Expressen som måste hitta något när det för övrigt råder nyhetstorka.
Deras löpsedlar brukar ju lyda;
"Din tandborste kan ge dig dödlig sjukdom" "Dina magsmärtor kan vara tecken på sista stadiet" osv.
Blä för kvällstidningsartiklar utan rim och reson!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Man blir man inte typ.. Immun mot såntdär när man blir "van" med kattenas.. ja allt vad det nu är!?!?! haha! 

#11 Jodå det är fullt möjligt att man utvecklar antikroppar mot diverse bakterier och virus från katten efter ett tag.

Usch..o fy så less man blir…här blir man orolig för att det är ett flertal katter som hamnar på gatan efter att folk läst den här artikeln….-(

Jag kunde inte låta bli att kommebntera artikeln där. Så här skrev jag:
------------------------------------------------------------
Jag har inte hört talas om detta. Är det verkligen säkert att det finns i Sverige?
När Expressen slår upp en artikel på detta viset, borde ni ställa ordentliga frågor till den här läkaren efter att detta artikel har publicerats.
NI SKRÄMMER JU MÄNNISKOR FRÅN ATT HA KATT! tAR eXPRESSEN HAND OM ALLA KATTER, SOM SLÄNGS UT PÅ GRUND AV DENNA ARTIKEL?

Googlade lite på Kattklössjuka och detta finns på Smittskyddsinstitutets sida:
---------------------------------------------------------------
Sjukdomsinformation om kattklössjuka
Annan benämning: cat scratch disease
Detta är en oftast relativt godartad sjukdom som karakteriseras av feber och lymfkörtelsvullnad. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s. den kan överföras mellan djur och människa. Katt anses vara huvudreservoar för bakterien.
Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
Sjukdomens orsak har länge varit okänd men numera är det visat att den långsamväxande bakterien Bartonella henselae ger upphov till den. Undersökningar av svenska katter har visat en mycket låg förekomst av positiva katter.
Förekomst av kattklösarsjuka i Sverige är inte kartlagd, men hos människa har positiv serologi mot bakterien påvisats. Kattklössjuka kan uppstå efter riv- eller bitskador från katt. Sannolikt finns även andra smittvägar. Sekundär smittspridning förekommer sannolikt inte.
Inkubationstiden tycks vara ett par till flera veckor.
Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
Sjukdomen börjar i regel med feber och lokal lymfkörtelsvullnad. Endast 10% av patienterna får feber över 39°C, en tredjedel får ingen temperaturstegring alls. En lätt varande sårbildning kan ibland ses på platsen för rivmärket eller bettet. Ibland kan lymfkörtlarna bli ömma och bölder kan uppstå.
Atypiska former förekommer. Av och till ses ögoninflammation och lymfkörtelsvullnad runt öronen, om smittan gnidits in i ögat. Mjältförstoring är inte helt ovanlig. Småfläckigt utslag och knölros har rapporterats i samband med sjukdomen liksom hjärn- och hjärnhinneinflammation.
Sjukdomen läker oftast spontant på 2-4 månader, och eftersom symtomen oftast är så lindriga förbises nog diagnosen oftast. Behandling med antibiotika har tveksam effekt. Diagnosen är serologisk, d.v.s. man söker påvisa antikroppar mot smittämne i patientens blod.
Allmänt förebyggande åtgärder
Några särskilda allmänt förebyggande åtgärder finns inte. Vaccin mot sjukdomen finns ej.
Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott
Sjukdomen är inte anmälningspliktig, och några särskilda smittskyddsåtgärder är inte motiverade vid inträffade fall.
2006-05-10 08:52

Jag blev så arg, så jag mailade journalisten.
-----------------------------------------------------
Jag läste artikeln om kattklössjuka! Har Du en aning om vad den artikeln kan ställa till? Du kan bidra till att hysteriska småbarnföräldrar bara kastar ut sin katt. Vi har redan ca 100.000 hemlösa katter i det här landet och Din artikel kommer säkerligen att orsaka att det blir fler. Djurskyddorganisationerna har redan full upp med att ta hand om övergivna katter. Det kostar pengar och dessa organisationer får inte ett öre i bidrag. Istället får man förlita sig på privatpersoner, som ställer upp och blir stödhem. Istället borde Du skriva om hur folk slänger ut sina katter, i den vansinniga tron att katterna klarar sig själv. Det gör de INTE, utan de svälter ihjäl! Varför tar inte Expressen efter Hemmets Journal, som gjorde en knapp, som gick att kkköpa för ca 10:--. Där fanns texten "Älskade katter märker man". Pengarna för den försäljningen skänktes till Djurskyddet Sverige. Gör gärna något liknande, men skänk pengarna till Kattkommando Syud (KKS) istället. Men ge inga pengar till Djurens Vänner, som i både Stockholm, Göteborg och Borås avlivar katterna istället för att omplacera dem. I vilket fall som helst, bör du åtminstone lägga in texten från Smittskyddsinstitutet, så att läsarna kan få FAKTA istället för att bli skrämda.

#16 Great Mettan!!!

#16 Bra skrivet!

Fy! Gah!! Vad dem förstör!!!
#16 Jättebra skrivet!

Skönt att du röt till Mettan, det kan behövas!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#16 bra skrivet.klart att de vill sälja upplagor med tidningarna. väldigt ofta tar de inte reda på fakta om det de ska skriva om . har själv tidigare skrivit in till tidningen och frågat vad de håller på med då de inte tar reda på fakta innan de skriver något.
hoppas inte folk tar för allvarligt på tidningen, det har jag och min familj slutat med för länge sen.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag fick ett svar från henne och skrev i min tur tillbaka. Mitt senaste sv ar kommer först.
------------------------------------------------------
Hej och tack för svaret! Jag menade inte hysterisk kattägare, utan hysteriska småbarnföräldrar. Alltså den typen, som kastar sin katt när de får barn. Jag vet att Expressen ofta har skrivit om Djurens Vänner i Göteborg och Borås och det är bra. Men varför inte ta kontakt med KKS och skriva en artikelserie om deras arbete, som är fantastiskt. Du skulle kunna skriva en hur lång artikelserioe som helst och kanske genom det få presumtiva kattägare att köpa en katt därifrån. Som det är idag kastreras inte tillräckligt många katter och därför blir de bara fler och fler. Om man lär sig att även en katt är värd att lägga pengar och veterinärvård på, så kanske det kan hjälpa till att ändra synen på katten från något som är en slit-och-släng-sak till en familjemedlem, som djuren faktiskt är. Hälsningar mettan
----- Original Message ----- From: Ita Jablonska To: Mettan B Sent: Wednesday, January 30, 2008 4:38 PM Subject: Re: Var snäll och skräm ionte upp folk för katter!
Tack för ditt mejl.
Jag är själv en kattälskare och kattägare.
Dessutom är jag småbarnsmamma.
Jag tror inte att hysteriska kattägare kommer att slänga ut sina kissar.
Däremot tror jag att de kanske kommer att vara försiktigare med rivsår och bett.
Jag håller med dig om att många katter har ett bedrövligt liv. Vi skriver ofta artiklar som vädjar till folk att ta hand om dem bättre.
Kattklössjuka finns bland oss och katternas liv får inte bli en orsak till att inte skriva om den.
Den som slänger ut sin katt är hjärtlös och hade säkert gjort det oavsett om jag hade skrivit artikeln.
MVH
ITA

Schysst av henne att svara ändå - ett klart steg upp från den där Barbro Vaddenuvar som skrev om manifestationen…

Håller med Ankah.

Bra att hon svarade iallfall, men är fortfarande rädd att artiklen tolkas överdrivet,,

Det är jag också rädd för. Ska titta på Animal Planet kl. 22 ikväll. Det verkar som om de kör nya avsnitt av Djurpolisen vid den tiden på kvällarna.

Bra att journalisten svarade iallafall…förhoppningsvis blev hon en smula efterklok efter dina rader Mettan..ibland måste man ha facit i hand för att se hur de egentligen ligger till med saker o ting..

typiskt expressen o dom… man blir så trött på dem!!! är rädd att det kanske blir några fler som kastar ut sina katter, de kanske har övervägt det tidigare, och detta har blivit droppen… men jag hoppas att det inte kommer bli så.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan