Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: media
Läst 656 ggr
Imasy
0

Röjland BLIR AV med sitt tillstånd!

David E har skrivit om att Åke Röjlnad mister sitt tillstånd inne på Katter, och länkade till denna artikel:

http://boras.expressen.se/nyheter/1.1025023/hade-pestsmittade-katter-i-lagenheten src="http://katter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

[Kommentera inlägget](javascript:void GotoComment())

[Kommentera inlägget](javascript:void GotoComment())

anebit
0

Äntligen!!!!!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Inte en dag för tidigt…..

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
0

Äntligen! Fantastiska nyheter.

Det känns som en enorm lättnad att det äntligen blir ett stopp för Röjlands verksamhet. 

Hoppas nu innerligt att de sätter dit honom för djurplågeri  och bedrägeri också.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Ledin
0

gösses…..

Imasy
0

men jag undrar docjk vad som händer med de katter som finns i verksamheten i dagsläget?

storAnnette
0

Bra!

Ankah
0

…och han "tänker fortsätta att ha katter i alla fall"… Kan man hindra honom från att ha det privat?

Engla
0

Hurra!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Alexej
0

Bra, än så länge. Men gubben kommer inte att ge sig så snabbt. Han behöver katterna för att tjäna pengar…

En stor framgång för alla djurvänner men kattsituationen i Borås är katastrofalt. Folk från Borås ringer till Göteborg och Skara men det finns inga platser lediga.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Åhhh..vad skönt…man tål inte ens att höra namnet på den karln!!

Ledin
0

jo jag tror man kan hindra en sådan idi o ha katt även andra djur… Hoppas jag iaf

Mettan
0

Tyvärr, verkar det som om det gäller journalhandlingar, som han inte har lämnat in. Åtminstone enligt Borås tidning. Artikeln finns här nedanför

-----------------------------------------------------------------------

Djurens vänner mister tillståndet

Borås i går 21:45 | Uppdaterad i går 21:47

På tisdagskvällen beslutade mijönämnden i Borås att dra in Djurens vänners tillstånd att hålla djur.
- Vi tänker fortsätta att hjälpa djuren, även utan tillstånd, säger Djurens vänners ordförande Åke Röjland.

Det har varit många turer kring Djurens vänner i Borås. Ordföranden, Åke Röjland, har dragit på sig polisanmälningar om bland annat förskingring och djurplågeri. Och igår beslutade alltså miljönämnden att återkalla föreningens tillstånd att hålla djur.

- Det innebär i praktiken att de inte har rätt att hålla exempelvis katter, säger Anders Österberg (s) vice ordförande i miljönämnden.

Beslutet börjar gälla från och med den 7:e februari, alltså om lite drygt en vecka. Även vid en eventuell överklagan så gäller beslutet om ett indraget tillstånd.

- De får alltså inte ha hand om några djur från och med en 7:e februari. Däremot kan de söka om ett nytt tillstånd om de kommer in med ett egenkontrollprogrem, säger Anders Österberg.

När Åke Röjland på tisdagskvällen får höra talas om det indragna tillståndet blir han förvånad.

- Det tror jag inte på, är hans spontana kommentar.

Sedan fortsätter han:

- Det här påverkar ingenting alls.

Det var dock inte på grund av de eventuella missförhållandena bland djuren som nämnden beslutat dra in föreningens tillstånd. Orsaken är istället att föreningen inte lämnat in de journalanteckningar som kommunen bett att få se.

- Orsaken till att jag inte lämnat in de handlingarna är att då blir de offentliga handlingar, och jag vill skydda identiteten på dem som tagit emot katter av oss, säger Åke Röjland.

Han har inga planer på att lägga ner, eller ens förändra verksamheten på grund av det indragna tillståndet.

- Vi kommer överklaga, och sådant tar tid. Så länge ärendet inte är avgjort så gäller tillståndet, det är min uppfattning. Vi kommer att fortsätta ta hand om katter precis som tidigare.

Åke Röjland är både bitter och arg över nämndens beslut och över de polisanmälningar som gjort mot honom.

- Tänk om vi skulle sluta ta hand om alla hemlösa katter. Då får kommunen se vad det handlar om!

Bild: Patrik Englund

Patrik Englund
patrik.englund@bt.se
Telefon: 033-700 07 73

Wiizy
0

ja sluta ni med det… *morr*

Ankah
0

Men hallå!!!? Kan han göra det? Vad händer om han fortsätter? Kan de inte bara gå dit och ta katterna då? Han har ju visserligen rätt i att kommunen nog inte kan ta hand om katterna och att de troligen inte inser hur många katter och hur mycket jobb det rör sig om.

Jenna-Gun
0