OT Så himla god sojayoghurt!
Jag är mycket begeistrad över den nya sojayoghurten ifrån Sojade som jag testade igår kväll. Hittade den på Daglivs Klippet vid Fridhemsplan, Sthlm och blev jätteglad över innehållsförteckningen på den naturella, som inte inkluderar några skumma tillsatser utan bara vatten, soja och bakterikultur. Då återstod bara att se om den var god också. Nyfiket testade jag direkt när jag kom hem och den var jättegod! Och fint krämig.
Är bara tvungen att dela med mig av detta till mitt favoritforum, så att ni har möjlighet att testa ^^
Oh! Spännande :) Jag är också nyfiken på Milkos (?) kokosyoghurt, någon som har provat den?
Men vad bra att det kommer mer och mer naturliga och allergivänliga produkter. Själv är jag inte allergisk och jag äter animaliskt. Men det är åndå jättebra tycker jag :)
/Christine

Det låter verkligen som vad jag önskar mig! Naturell youghurt är något jag kan sakna. hittills nöjer jag mig med alpros naturella. synd bara att den är så dyr. Beneviva ska ju ha kommit med större förpackningar av sin soyghurt men jag har inte hittat dem än.

#2 Dessvärre är Sojade knappast billigare än Alpro :/ Men godare och utan tillsatserna.
Jag är himla sugen på att skaffa en sojamjölkmaskin och göra egen sojamjölk och havremjölk och försöka med tofu och yoghurt.
Låter mums! Sojamjölken är ju oemotståndlig - ser fram emot att även testa yoghurten, då.

Jag gillar sojayoghurten från Alpro! Men det kanske är en massa tillsatser i den, jag brukar faktiskt inte kolla sådant… Jag skulle vilja ha sojayoghurt i helliterspaket så att man kan gå tillbaka till muslifrukostar!!!

#4 Jag har inte provat deras sojamjölk, men är redigt nyfiken nu. När den kommer i min väg ska jag köpa sån.
#5 Jo, jag gillar den också, men Sojade var en helt ny nivå faktiskt ^^ Den från Alpro innehåller:
Vatten, skalade sojabönor (9,4%)*, tapiokasirap*,
stabiliseringsmedel: pektin och agar, havssalt, surhetsreglerande
medel: citronsyra, syrakultur: Bifidobacterium, S. Thermophilus och
L. bulgaricus
Ja, helliterspaket som dessutom var billiga vore inte helt fel..

Det var ju inte alls så farligt….jag kan uttala alla ingredienserna, så då är de nog inte så underliga.
Jag brukar köpa sådana när jag egentligen vill ha glass, det är ett ganska bra substitut - särskilt de med jordgubbssmak och särskilt om man slänger i lite nötter eller så…
Kom igen om 10 år aå kanske dessa produkter nått hit till denna avkrok av världen.
I bland blir man trött på att bo i en byhåla som stannat i utvecklingen

#7 Nä, inte så farligt, men känns onödigt med stabiliseringsmedel, surhetsreglerande medel, sötning och salt när det bevisligen inte alls behövs. Jag är sockerkänslig också, så allra mest glad blev jag för att det inte var något socker, tapiokasirap eller dylikt i den nya.

Jaha, ja isåfall är det ju alldeles strålande!!!
För mig är yoghurten en sliskig treat! He he…till frukost..ha ha..!!!!

soja är jättebra, men är ganska kritisk till det då det väldigt ofta är genmanipulerade sojabönor. vet inte om det är så i dethär fallet. men vad jag förstått så är e ofta så. så då "måste" jag undvika soja med. :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#11 Näpp, inte genmanipulerat :)
Jag tror den mesta sojan som är genmanipulerad används som djurfoder. Inte ska du väl undvika soja av den anledningen heller. De har ju märkningar när de är GMO-fria och då är det ju lugna puckar.

Hmmm….jag är inte säker på att genmanipulerat är så dåligt, faktiskt…som sagt; INTE SÄKER - jag är inte heller säker på att det ÄR bra…

okej, så den yoghurten är gmo-märkt? då kanske man skulle testa. :)
jag vet inte säkert. men tycker mej ha läst att mycket annan soja är genmanipulerad oxå. men men. ^^ så länge det finns märkning så är de ju lugnt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

De flesta sojaprudukter jag använder som sojamjölk,grädde,youghurt och även torrvaror om färs är gmo märkta. Många är ju dessutom ekologiska så som tur är kommer man undan från de värsta baksidorna med soja även när man mer eller mindre lever på det :)

#15 Precis. Och även om det inte finns någon särskild gmo-märkning så garanterar ju också krav-märkning att produkten är gmo-fri.