OT:Vrf valde du det namet till din katt?
Hur kom det sig att du döpte katten till jusst det där namnet?
Någon speciell anledning vrf du jusste gav katten(katterna det där namnen??
Lite kul o veta vrf era katter heter som dom gör 
inga namn är duma men dom kan va lite roliga :D
Blondie fick namet då vi trode han va tjej,men gneom tiden insåg vi att vi hade fel när det kom fram kulor
men att han har vant sig vid namnet o få vänja sig med att folk tro han är en hon

…och Sverker var döpt till Sverker på katthemmet när vi tog honom där :)
De tyckte att han var så lik en Sverker och visst är han det :D
Även om han skulel passa att hete Elis också :D

jag har jätte svårt att komma på namn till djur.. så när jag skulle hitta på ett namn till puma fick jag syn på ett par pumaskor som min kompis hade o då tyckte jag att det var ju ett bra namn på henne..
Zorro var skitsvårt att komma på.. jag gjorde en lång lista med tänkbara namn.. men inga passade på honom.. så jag tyckte att det blev rätt roligt att han döptes till Zorro för jag har haft problem med att säga R o jag e skåning men jag har dalänska R så det blir rullande r o det e rätt gulligt på honom..

Tja, det började genomtänkt, tyckte jag. Första katten, Greven, hade långa smala svarta tassar och klorna alldeles kritvita. Dessutom har han lång smal nos, så han kändes aristokratisk på något sätt.
Sedan skulle jag fortsätta i det temat, titlar o dyl, var det tänkt, och det kom en Duke in i mitt liv. Tyvärr så blev det strul och det hela slutade med att kattungen dog. I alla fall, nästa katt kunde inte bli en Duke, för även om vi bara hade kattungen några dagar så var namnet upptaget, kändes det som. Sedan var jag och sambon oense, jag ville fortsätta titel-temat, men han tyckte inte om något av mina förslag. Till slut blev det Aslan, det är ju i alla fall ett pampigt lejon, eller hur?
haha aslan :D va coolt namn

Fast nu glömde jag ju första kärleken i mitt liv och berättade bara om mina nuvarande katter, det måste vi genast rätta till. Jag växte upp med en katt, en liten madam som var min allra bästa vän. Hon var extremt tålmodig, accepterade att bli nerbäddad och körd omkring i dockvagn, t o m dockkläder fick hon på sig ibland. Hon fick nog ett helt unikt namn (hoppas jag…), Tuttemuj. Det ni!
Bara ett barn som kan hitta på det namnet… Nej, det var inte jag som hittade på ordet, mina kusiner kallade läppstift för tuttemuj, fråga mig inte varför, och jag föll för ordet, antar jag.
Oj, får tänka lite:)
Rasmus hette redan Rasmus på katthemmet, lite kul för min bonusson heter också Raaasmus…
Naquita fick jag från Naquita
Bingo för han hade tur att komma in och jag hade tur att få honom
Bitch för hon är en bitchig sköldpadd
Bulle, golfplatskatten från Lund där han levde på kanelbullar
Elvis kom inte på något bättre
Funny hette redan så innan
Triss, kattmamman med tur i livet…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vi har börjat döpa våra katter till Operabetonde namn; Tristan & Isolde, Othello, Sigfrid och Rigoletto. Det beror på att sambon gillar opera. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Min allra första katt döpte jag efter min idol på den tiden ;) Hon fick heta Pippi =) Den här tråden fick mig att börja fundera så nu måste jag fråga mamma varför Isidor, Valdemar, Goliat och Palten hette vad dom hette också..

Miss- heter så för att hon hade en syster Miss och Missis,, från engelskans fröken och fru fasst med mina egna stavningar då,
Baloo- Var från börgan xets katt och heter så efter playstationspelet djungelboken
Mini- heter så för att hon såg ut som Miss som liten altså mini miss,
Kerstin, hette så när förra matte hade henne (hon blev utkastad mitt i stan) Men att hon heter så var för att förra mattes kompis inte kunde löra sig svenska namn mer än kerstin och då föresliog han att katten skulle heta Kerstin och så blev det,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Baby Blue - Var döpt av katthemmet jag tog henne ifrån, kallar henne mest för Baby eller Prinsessan.
Smokey - Hette Snokie på katthemmet men jag tyckte Smokey lät bättre, kallas även för Bebisen ;)
/Christine
Vi räddade två kattungar från avlivning från en gård som aldrig lärde sig att kastrera sina katter så det blev bara fler och fler och till slut så hade de tappat kontroll över siutautionen. Två kattungar räddade vi från att bli ihjälslagna. Då jag är sportintresserad så döptes kattungarna till Sudden och Foppa. =) Sedan så var Sudden en flicka när vi väl fick hem henne, så då blev det Suddan och Foppa. De lever tyvärr inte längre. Min älskade Suddan dog strax innan jul, 10 år gammal.
De fyra katter jag har nu är:
Prince och Lizzie, två adopterade katter från kks, på snart 3 år. De var döpta av stödhemmet som de kom ifrån och namnen passar så himla bra. Min Prince är numera dock kung i min lägenhet hehe.
Ronja är min prinsessa som också är adopterad från kks i somras. Döpt av det akuta stödhemmets lillasyster. Och självklart fick hon behålla det namnet!
Sedan har jag Persilja. Upphittad i höstas av min familj, mager och eländig. Efter flera veterinärbesök pga av att hon var dålig och mycket tid hon och jag spenderat för att hennes trygghet ska komma tillbaka har jag nu ett så nära band med henne att hon får stanna permanent hos mig. Hon blev döpt av min lillasyster till Persilja. När jag skulle in till veterinären med henne första gången så skrattade hon som jag pratade i telefon med, hon tyckte namnet var så roligt. Min kompis lär sig aldrig vad hon heter så hon kallar henne Dill. Min stackars katt hehe.
Min häst Pozeydon, hatar vatten över allt annat, så han blev döpt efter havsguden Poseidon hehe. Men uppfödarna tyckte att han såg ut som en Enok när han föddes så han blir alltid kallad Enok idag. Fråga mig inte hur en Enok ser ut bara hehe.
Kramar

Bamse var en jättekatt i mina ögon då, så han fick heta Bamse
Jesper fick sitt namn av att han gäspade så stort han kunde första gången jag såg honom, 2 veckor gammal var han då.
Sara var bara en Sara när jag öppnade kartongen hon kom i.'
Cirri (Cirridutt) hette så när hon kom. Kallas mest för Duttan
Leo o Lucy hette så när vi fick dem av min son.
Jenna

Yoda- (min "barndomskatt") Efter den söta gröna gubben i Star Wars. Katten Yoda är dock svart :P
Och så de stödkatter jag döpt:
Grizabella-Mamma till de fyra följande kattnamnen. Bestämde mig för att ha musikalen Cats som tema. Grizabella i musikalen är grå :)
MrMistoffelees- Macavity-Jennyanydots-Cassandra- Grizabellas kattunga och namnen är alltså rollfigurer ur Cats. Mest passande är Jennyanydots som hade jättefina kofläckar. Minst passande Macavity, i musikalen den onda katten, i verkligeheten en kelig morsgris!
Rhodry- En av hjältarna ur bokserien om Deverry av Katherine Kerr. Döptes till det eftersom han också är en tuffing som överlevt många saker.
Brangwen- Rhodrys syster och med namn från samma bokserie. Katt-Brangwen var precis som karaktären snäll, trofast men ändå stark. Plus att det är ett väldigt fint namn! :)
Selma var min första egna katt, och henne döpte exet´s mamma. Jag och namn…
Den andra katten jag köpte (som sällskap till Selma) hette Stina när jag köpte henne.
Melvin (vildkatten) känns som en Melvin. För mig är Melvin en snäll, gosig, STOR sak (katt, hund, marsvin…). Någonstanns tror jag att det bor en sådan inom honom med! Han kanske inte är så stor jämfört med andra katter, men han är stor jämfört med Stina.
Medarbetare på jack russel terrier

fisen(stackars katt)fick sitt namn då han alltid fes ljudliga fisar,namnet var ju bara tillfälligt tills vi skulle komma på ett passande namn, men tiden gick och fisen vande sig vid att heta fisen så vi lät det vara,skulle bli rörigt för han att byta namn.lite pinsamt när man är hos vet och dom frågar vad katten heter
.
Du får stava Fisen med Z
hihi

ja jag får göra det,ser ju lite coolare ut om inget annat.

Hade en katt som jag döpte till olivia, vet inte varför. en av hennes kattungar fick namnet Maja, efter maja i pelle svanslös, hon var helt skygg. de andra ungarna flyttade hemifrån av sej själva
Missan är ju ett ganska naturligt kattnamn, så det fick missan heta.
Lukas heter Lukas för jag trodde det var en pojke när jag var liten, fast det är ju en gammal tös. har försökt komma på nåt liknande tjejnamn men inte kommit på nåt bra. tyckte väl att lukas var fint.
missans och lukas mamma döpte jag till Tiger, för hon såg ut som en tiger. en skygg katt. och så döpte jag alla hankatter som varit på tillfälliga visiter innan. Blackie och Fläckis och sånt.
Namnen Bertil och Kurt kom mitt ex på. ja o pappa funderade på en massa tjusiga namn. men fick inte ihop något snyggt.
Mister Jansson heter jansson för att han ser ut som katten jansson. pappa lade till mister för han tyckte det passade.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ängla är egentligen en hankatt. Men veterinären sa att han var en hona… (Lång historia.) Jag tycker att Ängla är världens vackraste namn. Blixten är döpt efter en person jag känner. Och My hette så när vi blev stödhem till henne. Vi tyckte att det passade henne så bra.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

sotis som dog förrra sommaren, var redan döpt av en tant som hade matat honom ,hon tyckte att jag skulle döpa honom till något annat namn när jag tog in honom, men han passade verkligen att heta sotis,några år senare fick vi reda på att sotis alltid hade hetat sotis även när han va enliten kattunge

Min första katt döptes till Frallan liten som en smörgåsfralla.
Champagne blev döpt av katthemmet då hon är champagne färgad går under smeknamnet champis eller champiluring.
Nellie aka nellsie och nelsipälsie döptes efter en mycket kär gammal dam som gått bort hon hete Nelly men ville ha lite eget så det blev Nellie.
Akutisar
Alwa var döpt när hon kom söt svart liten rädd tjej
Gisela var även hon döpt gick under smeknamnet Isla
Ginger en röd fräsig liten kattjej som skulle vara så arg och o resnolig enligt fd akuthemmet. De hade dock inte döpt henen hon skulle ha ett namn med lite krydda i så det blev Ginger. Nu visade det dock sig att hon var en rätt så snäll tjej som efter 1 vecka glatt sov i sängen!!!
Hallie en av kattungarna från Henriksdal skulle ha ett namn på H coh blev en liten komet tjej.
havanna även hon från hernriksdal en söt långhårog tjej som var lite blygg. Flickan från henriksdal passade inte så det belv havanna.
Lucky Love även han från henriksdal döptes av katthemmte efter Ace of Base temat här gick han under smeknamnet turbo ture då han var en riktig lite röjare.
Hubertus från Henrikdal en sött och ståtlig långhårig kille på ca 4-6 mån skulle få ett kungligt namn. Satt och lekte med honom då Hubbe plötsligt dök upp så han döptes till Hubertus. Skojsigt nog så såg jag efteråt att samma dag han fångades in hade hubert namsdag det visste jag inte då.
Bella Vue döpt av katthemmet kallas allmänt här hemma för Bella bus

Luffar´n Ligger alltid och sover i rabatter vilket gör att pälsen alltid är dammig. Ser ut som en luffare helt enkelt. Men med åren har han antagit en något spolformad skepnad och kallas nu mest för Sälen
Tingeling- Hette så när hon kom till mig. Just då var det sagotema på katthemskatterna. Mest kallas hon Tanten här hemma eftersom hon har en väldigt snörpig och ogillande min när de andra katterna försöker busa med henne
Smilla- Har en fantastisk päls som skimrar i vit,beige,gråbrunt Det går inte att beskriva mer än kamouflagedräkt för ett snölandskap. Hon ser ut som en fjällräv. Döpt till Smilla efter huvudpersonen i boken "Fröken Smillas känsla för snö"
Mina Silkestass Vet inte varför det blev Mina egentligen. Hon var så gullig och Mina är ett gulligt namn. Mina är upphittad på Grevgatan i den tjusiga stadsdelen Östermalm där allt fint folk bor och då måste man ju ha ett ståndsmässigt efternamn. därav Silkestass.
Sedan har jag för tillfället två akutkatter
Tabitha heter så efter sin vackra tabbyteckning
Elvan börjar bli en ganska stadig dam och inte så älvlik kanske, men hon var katt nr 11 som fångades in vid Henriksdal
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se