Olika mat-hur gör ni?
Har ett problem. Maja behöver äta s/d (urinstensfoder) och jag brukar ge henne det på databordet. Det är tänkt att de andra ska äta vanlig Hills ute i köket.
Så gott som varje gång jag ger Maja mat står en eller två av de andra kissarna nedanför eller så hoppar de oxå upp på databordet. Detta gör att Maja blir stressad och går därifrån. Försöker hålla undan de andra men främst Smokey kommer tillbaka. Brukar ibland lyfta ut honom till hans mat i köket men den är totalt ointressant.
Tror ni att de vill ha Majas mat för att den är på en annan plats? Vad jag har hört så ska s/d inte vara ngn god mat…ska jag byta ställe för Maja? Har gett henne ngn gång ute i köket med de andra men då kom Smokey igen…han är en liten mattjuv! Tror han är lite kär i Majsan, för han följer efter henne hela tiden och stryker sig mot henne…maja är måttligt road och tvättar honom ibland sedan tassar hon till honom..
Hur gör ni? Har ni ngr tips till mig? Enda dörren vi kan stänga är inne på toa och det känns inte så trevligt att hon ska behöva äta sin mat där.
Varför får inte jag äta uppe på databordet?

Har inga råd till Dig, men jag måste bara säga: Vilken fin katt! !! Underbar …Och hennes blick säger allt, hihihi….
Tack Tervmatte men bilden är på Smokey (hane) som är Majas plåster 
Här har vi Majsan
Nej, marieborg!! Inte lägga ut smokefärgade missar här!!!!!!!!!! *blundar*

Vet inte hur specialmaten kan påverka smokey men om det inte är farligt kan du ju ge han lite oxå så blir det inte lika spännande för honom, När jag kom hem med Missy Matbolls specialmat för digivande honor ville klart de andra se vad det var, så innan jag gav henne en full skål inne hoss bäbis så gav jag dem lite över deras egna så han de inte se var jag gjorde av Matbolls, gör likadant varge gång jag fyller på hennes, tror det funkar iallafall, har inte kommit på någon av de andra att äta av hennes än, i djurafären sa de att det inte var nån fara bara inte mina var överviktiga,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag är egentligen ute efter tips själv (min nya stödis mage klarar inte blötmat), men en lösning som funkat någorlunda här på senaste tiden är att ge mattjuven käk först, så är han kanske inte lika intresserad av Majas mat sedan. En annan sak som funkat ibland i alla fall är att distrahera mattjuven med lek i ett annat rum (så att den som ska äta inte blir störd). Men det är svårt… suck… ;-)

om jag står och vaktar brevid, och puttar bort de andra katterna några gånger så ger de sig efter ett tag. men oftast så slängs de andra katterna ut. då Kurt får sin mat inomhus men de andra får mat ute i stallet.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Min Ludde skulle egentligen också äta just det fodre, enigt en av veterinärerna. Det gick bra, för Spotty åt också det. Men alltihop ändrades, när jaghade hittekatten Puma här i ca 2 veckor. Då var det precis som om de åt ikatt, Ludde och Puma. Sedan fick ju Puma nytt hem och jag frågade en annan veterinär, när jag var iväg och vägde Ludde. Han vägde 6,7 kg och var egentligt överviktig.
Veterinären sade till mej att han kunde få vanligt torrfoder, eftersom det inte var urinsten, utanurinvägsinfektion. Men jag skulle komplettera med burkmat och det har jag gjort.
Semlan molrrade åt de andra när det var matdags och i början fick han vara i transportväskan, tills de andra ätit. Efter några dagar gick det bra, men han och Ludde var alltid först vid matskålen.
Just nu äter de inte mycket, tyvärr, för jag har ju inga småkatter här och då får de ingen konkurrens. De har inte ens ätit upp burkmaten, som de fick i middags, så den har jag fått kasta. Tidigare var burkmaten slut i ett nafs, men då hade jag ju faktiskt 7 katter här och nu har jag bara 4.
Men jag tycker att du verkar göra rätt, som ger mattjuvarna först, så att Maja får äta ifred.

Så bra att du tar upp den här frågan!
Jag är nybörjare nu i matdelningsdilemmat..o jag kan bara säga lätt är det inte..men så är man så ovan vid att tänka så..vi fick börja på det viset sen Berlioz fick urinstopp..och han ska endast äta sitt specialfoder..försöker att kolla dom andra katterna så att dom inte tar av hans..och tvärt om..men man får nog träna upp lite rutiner när det gäller dom här sakerna..
Vilka fina bilder på fina katter, Marieborg!!
Jag har en katt som har stressmage och behöver ha sin diätfoder. Han får det i badrummet (enda rum med dörr) men han tycker om det. Efter det kissar han ofta i duschen:( och lägger sig tillrätta på mattan.
Han tycker det är okay där utan konkurens.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack för tipsen!
Ska pröva med att leka med de andra medan Maja ska äta, hon vll oftast inte vara med när de andra leker. Gäller bara att ha TVn på för annars hör Smokey hennes knaprande.
Vad jag har hört är s/d inge bra alls för andra katter! Någon som vet helt säkert? Brukar ge de andra ngr enstaka bitar men de vill ha mer..
Min skyggis Lotus har till och med hoppat upp på bordet för att få Majas mat…han gjorde det medan jag satt vid bordet och jag hade inte hjärta att ta bort skålen..blev så glad att han vågade och så var det bara lite kvar.
Bara för Jossans skull hi hi

visst är det svårt när kissarna ska äta olika sorter… jag har "löst" mitt genom att det som serveras i tjockishöjd, dvs golv o köksbänk är seniorfoder då Zazza MÅSTE äta det… det äts flitigt av alla…. 3 av mina 5 är ju över 8 så det känns OK….sen har vi för gymnasttruppen vanligt foder som står uppe på bokhyllan där det bara kommer upp 2 kissar, varav den ena är en av dem över 8 år…. återstår grinolle Bruno , 5 år i sommar som MÅSTE ha god mat för att inte anfalla de andra… honom stödmatar jag när jag är hemma och tar bort skålen genast när han är klar..
svårt det där när maja behöver lugn och ro för att kunna äta…. mitt tips: lås in Smokey på toa… mitt tips gillar dock inte Smokeys fästmö Jullan…. såklart Smokey ska få smaka…
här har vi ett dilemma dessutom när hunden äter sin blötmat… katterna samlas i stora flockar o dregglar så att vi måste lyfta fram lilla Nero till skålen… men väl på plats så gör han rent hus så de stackars kissarna står med darrande underläppar o tycker att Nero är väldigt glupsk av sej…
Jullan hälsar till Smokey…. själv skickar jag inte svartsmokebild för då tror jag att Jossan snart står utanför dörren o vill ha…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
*blundar fortfarande*
Min vet sa att det är bara bra om alla kastraterna äter Hills c/d
Så då får de göra så.
Bamse fick urinsten för 13 år sedan
Jenna

Joooossan… vill du se en look-a-like till Smokey?… som är alldeles sammetslen, världens mest sociala och snälla katt som dessutom är en häxkatt?… viiiiiiiiisst vill du?…
över till ämnet: hur går det för dej Marieborg?…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Neeeej, neeej..