Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2143 ggr
AlltidDu
0

Vad behöver en innekatt?

Är det något speciellt en innekatt behöver? tex. kattgräs, vitaminer?. Hur ofta brukar man klippa klorna?.

Ledin
0

jag har haft innekatt när jag bodde i lägenhet då klipte jag inte naglarna  men dom hadde kläterstälning och gräs o vitaminer behöver dom inte men köpte gräs som vart långt o ingen rörde det ändå :P, ger man ett foder som innehåller allt som behöver få i sig så ska det inte behövas duttas i extra. Men vi får väll se vad andra svarar jag var ju inget proffs men dom får väll inte i sig mera vitaminer som utekatt å mina mår så bra å får beröm av vetten varje år vi kommer på kontrollen o vaccsprutan tas då med.

JosephineF
0

Något som ägare av innekatter i bland inte tänker på är att vaccinera. Dom tror att katterna inte kan drabbas av tex kattpest eftersom dom inte går ute, men det kan komma in med skorna så vaccinera behöver man göra ändå.

Kittekatten
0

Vitaminer ger jag som godis till en av katterna, det och kattmalt på tub är det enda han gillar förutom sin mat. De andra katterna gillar inte tabletterna så då får de inga. :-) Jag har ett gäng ampelliljor (istället för kattgräs) som de får tugga på när de känner för det. Tror det kan vara bra för dem att ha något sådant alternativ.

Klorna klipps olika ofta beroende på hur tam katten är. Den helt tame och kaxige klipper jag nog varannan vecka (framtassarnas klor, baktassarna behövs sällan), den egentligen tame men väldigt försiktige kissens klor klipps var tredje-fjärde vecka, och den skygges klor klipps inte alls (jo, när han vaccinerades). Man kan väl säga att det är bra om de kollas så de inte växer mot trampdynan, och golv och möbler skyddas om man klipper, men annars är det väl inte nödvändigt om man inte vill/kan.

I övrigt kan man tänka på att en innekatt behöver lite mer stimulans än en utekatt, så klösmöbler, möjligheter att klättra, och ett gäng leksaker (samt lekstunder med matte/husse), är en bra idé.

SMMM
0

Så länge katten får ett kvalitets torrfoder så behövs det inga direkta vitamin/mineral tillskott iaf.

En annan sak att tänka på e såklart en försäkring. Jag vet att det kanske va mer "konkreta" saker som du menade men det skadar aldrig att påminna om försäkring.. Skrattande

AlltidDu
0

Tack för svaren! Jag har köpt hills light foder. Var väldigt dyrt, men det skulle tydligen vara bra.

Bra att du nämde försäkring, det har jag totalt glömt bortFörvånad ska fixa det med en gång.

Jag vet inte alls om katten är vaccinerad, men gör det nått om man vaccinerar fast den redan är det? hur ofta ska man vaccinera?.

Ampellilja ska jag köpa, visst finns det i mataffären?

Ankah
0

Ampelliljor kan du köpa nästan var som helst och de sätter skott som bara den!

Jag har innekatter, klipper klorna på dem typ varannan vecka - man märker när det börjar bli dags, kan jag säga!!! Vad man ska tänka på är att inte klippa för nära det skära, längsgående "strecket" i klon, utan bara klippa av spetsen. Annars gör det ont på kissen..!!!! En klobräda är ju inte fel heller, omdu vill spara dina möler. Jag tillåter mina att vässa på hallmattan också, den var ändå så billig…

Hills light foder är bra, men tänk på att du bör fortsätta köra med samma mat. Snabba foderbyten kan göra katten dålig i magen. Ska du byta bör du se till att blanda den nya maten med den gamla just i övergångsfasen.

Alexej
0

Det är jättebra med innekatter men de behöver mycket stimulans. Tänk på att de alltid behöver leksaker, klöstorn eller liknande. Varför inte bygga lite själv på höjden.

Eller vänjer de att gå i sele och gör upptäckningspromenader med de.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elcyion
0

Vad innekatten behöver:

• Leksaker (KKS har många bra till salu på sin hemsida)
  • Kattlåda + spade
  • Kattsand
  • matskål + vattenskål (att ha två olika skålar är att föredra)
  • Klösbräda (av någon sort). De med "rep" håller bäst i längden. Finns i massor av olika utformningar.
  • Kattgräs/ampellilja
  • Försäkring (jämför bolagen)

Vad som är bra att ha hemma:

• Klosax
  • tratt + halsband/snöre (att knyta fast den med)
  • Kompresser
  • jodopax/aco alsolsprit… Något att kunna tvätta rent sår med.
  • transportbur
  • "filt" till transportburen (kan vara en gammal tröja)
  • Kattschampo. Alltid bra att ha hemma utifall att.

Någon speciell anledning du köpte ett lightfoder? Har din katt problem med övervikt? Just lightfoder är till för katter som är/har lätt för att bli för tjocka.

Har skrivit in allt jag kunde komma på, även det som andra redan sagt :) Det är även bra att ha letat upp en veterinär, så man slipper stå där med andan i halsen den dagen det händer något.

Medarbetare på jack russel terrier

Alexej
0

#8 den var bra skriven:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elcyion
0

#9 *niger och tar emot*

AlltidDu
0

Japp jag har klösbräda, klätterställning, lite råttor och bollar..

Jag har blandat fodret med det han fick innan, så han äter av båda. Nej han är inte överviktig men dom sa i djuraffären att light var bra eftersom han är innekatt, så då köpte jag det..

tratt och jodopax måste jag oxå köpa. Tycker jag köper och köper men alltid är det något som man glömmer bort;).

tervmatte
0

Vad sägs om en kattkompis till killen? Han skulle nog uppskatta det…. Man kan aldrig ha så roligt med en katt som två katter har ihop….

En sak till: Laserpekaren, det är det bästa jag någonsin köpt.. Och kattmynta… Och lock till burkar… Flera vatteskålar som ska stå på olika ställen i hemmet ( då dricker dem mer och inte riskerar att få urinstenar) - ha aldrig vatten vid maten. Ställ det på andra sidan rummet och lite var som helst…

Kittekatten
0

#6 Nu måste jag rätta dig Ankah, allas ampelliljor sätter inte skott som bara den, mina hinner aldrig komma så långt, och då har jag typ sju stycken till tre-fyra katter, måste ha getter hemmaFlört Jag försöker verkligen varva så att några ska få vila och växa till sig, men det finns inga platser som är helt skyddade från alla katterna.

En leksak som brukar uppskattas av de flesta katter är fjädervippa, ett litet tips bara.

AlltidDu
0

Laserpekare, det var smart;). Ska skriva upp det på min köpar lista.. katten älskar när man sitter vid datan. Han sitter och tittar på skärmen och försöker få tag på pilen med tassen, så en laserpekare skulle han absolut uppskattaSkrattande fjädervippa ska jag oxå handla;).

Jag har märkt att han kliar väldigt mkt i sina öron. kan han ha skabb eller lös?. Det ser oxå ut som han har massa mjäll.

Elcyion
0

Ett friskt öra ska vara utan klet. Det har min veterinär sagt iaf. Så är det kletigt, är det ofta någon sorts fel på det.

mevsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej AlltidDu

Jag har två birmakatter och de är givetvis alltid inne och jag klipper deras klor vid behov. Visserligen har dom två stycken klätterträd och dom kloar där flera gånger om dagen men det räcker inte tycker jag och dom har inget emot att få kloran klippta.

Några  extra vitaminer ger jag inte för de får allt de behöver genom sitt foder och gräs har jag försökt vid flera tillfällen men det vill de inte alls ha.

Vaccinerar gör jag varje år för att det kan ju hända att man kan dra hem smitta som sitter på skorna och skall katterna kanske på pensionat så är det ett måste med vaccination.

Hälsningar

Mevsan