Kattmanifestation idag fredag
Idag, klockan 12-16, har Djurskyddet Sverige en kattmanifestation. Detta för att alla namnunderskrifter ska lämnas in till jordbruksministern.
Alla över 104.000 som skrivit under vill ha en lag om id-märkning och registrering av katter. Något som redan finns för hundar, men inte anses nödvändigt för katter. Men 100.000 hemlösa katterna visar att denna lag verkligen behövs.
Antalet underskrifter gör att denna namninsamling blivit en av de största som någonsin gjorts i Sverige.
Vi möts på Mynttorgen i anslutning till riksdagen och visar upp oss. Om du vill komma dit någon gång mellan 12-16 så blir Djurskyddet väldigt glada att möta dig. Där kommer katthem och föreningar få chansen att visa upp sig, möta folk och samla in pengar till sina hem.
Även jag hoppas att ni kommer dit, då jag är ansvarig för funktionärerna. Så ser ni en förvirrad och stressad brynhårig tjej med blank blick, så är det nog jag.
Välkomna. Låt oss göra ett tassavtryck i katternas tjänst. För det är så viktigt, och kan rädda framtidens katter från hemlöshet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Glömde säga redan på förhand att jag tycker att det är väldigt trevligt att folk från andra delar än 08 kommer upp och manifesterar. Det värmer i vinterkylan. /Vanessa
Jag hoppas att så många som möjligt kommer att sluta upp. Jag hade velat vara med själv men är ju tvungen att jobba *L*
//Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag och min dotter kommer från 016/Eskilstuna…. Tåget går klockan 10.00 fm….
Ann-Britt och Camilla
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag ska försöka komma.
Hoppas det blir mycket folk!

Vad glad jag blir om ni kommer. Varenda person är så välbehövlig. /Vanessa

Jag kommer ^^
åh jag viiiiiille. men jag skulle jobba. Nu sitter jag här sjukskriven istället

Önskar allt lycka till ikväll..och hoppas också att ni får det trevligt tillsammans också..nytta förenas med nöje, tänker på er ikväll!!
Jag hoppas någon knäpper en massa kort därifrån och lägger ut här sedan..

ja..jossan..det vore intressant att få se! Skulle också vilja ha kvällblaskorna där för att fota o skriva om en så viktig manifestation!
var det många som kom idag?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
och jag blev tvungen att jobba över, fast jag hade i alla fall inte haft något vettigt att säga som jobbat sedan i går på dagen kl 12.00 till i dag samma tid, tog mig hem, gav katterna mat, och slockna, hoppas många kom, och foton tack, om någon kom ihåg i gråvädret Maggan47

Det var en tjej där från Djurskyddets tidning som fotograferade bland annat. Något som jag vet att många fotade var när namnunderskrifterna kom och de som bar dem höll upp och det var en faslig mängd tjocka buntar :)
Jag var där max ett par timmar för det blev så kallt att stå ute i ruggvädret länge. Var klädd lite för optimistiskt, lite mer för att bara gå mellan tunnelbana och inomhus :) Men i alla fall, det var trefligt! Vi var en hel bunt som gick omkring med "älskade katter märker man"-dekalen på oss över axeln (ni vet sådär som på skönhetstävlingar) och frågade förbipasserade om de ville tända ett ljus för de hemlösa katterna samt gav ut broschyren om id-märkning.
Det gick ganska bra tyckte jag. En hel del stannade och pratade även om de flesta gick förbi och några gav lite snäsiga svar. En kvinna var alldeles sugen på att engagera sig och jag berättade att det finns massor av katthem här i stan och tipsade även om hittekatter i fokus. En av de jag träffade hade precis fått avliva sina två katter för att de var sjuka och var såklart rätt nedstämd. En tredje var en britt som inte tände någon ljus, men var väldigt intresserad av att lyssna på vad jag hade att säga om de hemlösa katternas situation och vad vi försöker göra för att förbättra läget. Sedan var det en massa andra också. När jag gav upp och skakande av köld begav mig mot varmare ställen fanns en ansenlig mängd stålars i burken.
Hur gick det sen, ni som var kvar/kom senare?

Dagen är som sagt över. Vädrets makter var mot oss, men tänkte att detta är vad de hemlösa katterna möter varje minut av sitt liv.
Namnunderskrifterna var underbart många. Det har nämligen blivit fler sedan allt räknats ihop efter att de sista namnlistorna lämnats in. Det blev 109 050 namn. Otroligt.
Sa till dem på Djurskyddet att de inte bar på den nådiga luntan, utan den onådiga luntan. Den som visar hur stort engagemang det finns för att ändra synen på katters status.
Trots vädret, och stressade människor så köptes över 200 ljus av folk som kom förbi. Varav de pengarna går till hemmen som var där. Det kom föreningar från Kristianstad, Västerås, Enköping och fler ställen som jag i tröttheten tappat :-).
När namnlistorna togs fram, blev jag så varm i hjärtat. Då förstod jag vad kattens år uppnått. Den sjunde största namninsamlingarna genom tiderna i Sverige. Det är stort.
Tog med mig KKS katter som fick vara med och ligga i buskar som fanns där, som en liten bild av hur katterna har det.
Sköt om er alla. /Vanessa

Jag var i alla fall där och representerade Stockholm ^^ Dock inte något katthem iofs. Lånade någons insamlingsbössa så jag vet inte vilket katthem jag samlade till, men det behövs ju pengar överallt :)

Ah, kul att se bilderna trilla in!

Jag vet och är så glad för det :-).
Mötte massor av Hittekattsfolk. Johnny Girl. Essim, Anebit, dotter till Anebit, Tervmatte med mera. Härligt. Så vi hittekattare finns verkligen. Underbart.
SVD hade artikel, SR hade intervju och annan media tittade in också. Det är bra. Minsta lilla rad som skrivs eller nämns är bra i katternas tjänst. /Vanessa
Önskar verkligen jag nunde varit där…
Fast varken ekonomin eller bristen på kattvakt tillät det denna gång… Plus att jag faktiskt va på uppdrag ikväll och fångade in en hemlösing. Men jag va där i tanken iaf..
Underbart att läsa!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kul att läsa! Och så cool katten i granen är!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Det kändes passande att ta med KKS-katterna som trots allt hjälp katter redan när de köptes. Så att lägga dem i buskaget kändes logiskt. /Vanessa

Underbart att läsa o se bilder från manifestationen! Passande med missen där i buskarna också!!

Fanns en liten notis om manifestationen i GöteborgsPosten idag faktiskt! Dock omnämndes de närvarande som aktivister, jag vet inte vad ni själva ser er som men tyckte det lät lite "våldsamt" på något sätt…:P

åh, så kul att läsa. vad vackert med ljusen. hade varit skojigt att vara med. men jag hade fullt upp med att vara på upprop på universitetet och födelsedagskalas hos syrran på kvällen.
härligt att det hela blev så lyckat!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vi var så långt från aktivister man kan komma :-). /Vanessa

Härligt att läsa!

#23 och 25 Men vad var vi om vi inte var aktivister då? Håller man manifestation, är man aktiv och försöker föra fram ett budskap, är man väl ändå aktivist? Aktivist betyder faktiskt inte stenkastare och våldsverkare och jag tycker det är bra att GP vet om det.
Såhär säger wikipedia om aktivism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktivism

Roligt att det ändock uppmärksammades så trots vädret, strongt arbetat 
#23 Angående detta med aktivister etc. Vet inte hur många gånger (slutat räkna) jag har fått förklara varför vi heter Kattkommando Syd, låter ju så fientligt…
Morgan

#27 nej ordets rätta bemärkelse har väl egentligen ingenting att göra med det jag förknippar det med, våldsamheter, precis som du säger. Som sagt, ordet aktivist förknippar min hjärna med sådana som använder våld och annat för att visa sin åsikt! Och det är väl en feltolkning från min sida ;)
När jag hörde Kattkommando Syd första gången tänkte jag på någon guerillatrupp. Som smyger rund på nätterna och ta försöksdjur.
Aktivister är ett bra ord men blir fel när tidningar skriver så om oss. Folk som läser tror då att det är anarkister.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kan man köpa sådana KKS katter? Har jag missat något? 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#31 Ja, det undrar jag med!

Jag gick direkt in på kks djurchop och letade kks katter men jag hittar inte,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#31 Nallar
Finns dock bara fyra nallar kvar varav 3 uppdaterade via länken, den fjärde är en mörkblå variant med vita morrhår som kostar 35 kr.
Edit: Var tydligen samma färg som efterfrågades vilket jag inte uppfattade. Men nu ska jag inte sno mer utrymme i manifestatiopnstråden som denna tråd handlar om.
Morgan
#34 Det var inte likadana katter dock..

Du har rätt, men aktivister låter så hårt när det skrivs. Det bygger bilder i huvudet på folk som läser. När det var en så lugn tillställning som det även var planerad att vara. Jag inbillar mig att folk ser oss rusa omkring med tillhyggen, kampsånger med mera. Men du har som sagt väldigt rätt :-). /Vanessa
Men vanessa, jag tyckte jag såg en bild i aftonblaskan på en tjej med tygkatter i näven som stod och spöade en polis.. Jag tyckte du nämnde att du placerat ut gosekatter i buskarna..?