Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3038 ggr
tervmatte
0

Hur hanterar man en vild katt?

Hej alla Ni duktiga inom kattvärlden..

Jag har en fråga här: Hur får Ni tag i en vild katt som ska till veterinären och som har tillgång till hela huset och massor med ställen att göma sig i?

Jo, det första är nog att få in den i ett rum som man kan stänga dörren till. Men sedan? Jag kan fortvarande inte ta i mina vildingar. Visst dem kommer fram till handen med that´s it.. Vi får inte klappa dem än, för att inte tala om att lyfta…

Jag får låna en bur av veterinären, en sådan där man kan flytta ihop väggarna på så att katten föses till ena enden av buren och som gör det möjligt att ge den sprutan. Men hur får jag in den i buren? Jag har just nu fyra vilda kissar här som ska kastreras.

Hur gör Ni som har erfarenhet av vilda katter, jag är nybörjare och helt grön på det området….

MVH

Anna

P.S. Ska ut med voffsen nu, men återkommer snart..

martdat
0

hm, Har aldrig försökt med en vuxen, men en kattunge som var sjövild och både revs och bitts, den kastade jag en handduk över och bar den invirad i den, då var den cool lungn,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kittekatten
0

Jag har också mest erfarenhet av kattungar, men samma princip borde gälla. Litet rum, minst två personer (med handskar), filtar o dyl för att skärma av medan man motar in katten i ett hörn, fram med en övertäckt bur och hoppas att katten tror att det är en flyktväg. Min ena stödis älskar kattmynta, så skulle jag behöva få in honom i en bur någon gång så skulle det vara att börja i god tid, spraya kattmynta och låta doften göra sitt. Har bl a lurat in honom dit för att väga och det funkar jättebra. En annan kattunge, på god väg att bli tam men ville inte stressa henne, älskade laserpekaren så henne lekte jag in i buren. Jag brukar för övrigt alltid ha filt e dyl över buren under transport, de blir lugnare när de inte ser.

Tezza
0

Min "vildis" är nog lite dum;) Han är det bara att locka in på toaletten med lite mat, stänga dörren och när han ätit färdigt så vill han så klart ut och börjar klösa på dörren, då öppnar jag en liten springa så han presis kommer ut men har då reseburen utanför så han springer rätt in i den:D Funkar alltid väldigt bra. Dock hade jag stora bekymmer innan jag kom på den här smarta iden;) Då revs det ner på bomkrukor och saker innan vi kunde resa. Funkar säkert inte på alla men på Cosmo funkar det tack å lov.

sugar
0

Jag har haft några vilda katter som skulle flyttas.Obs, Det var inte mina katter. Det var  katter fångade ute. Mamman vildkatt,  De kom akut hit. Jag visste inget om katterna och jag hade 30m2 till dom.Det var alldeles för stort.Katterna var mycket skygga.Det var omöjligt att fånga dom på den ytan.Det var nödvändigt att dela på katterna eftersom de jagade upp varandra.Dessa katter flög Flera meter upp i luften över mitt huvud. De var rädda för alla ljud. De fick panik.Jag kontaktade flera vet. Fick tips om att använda Nozinan.

Så här gjorde jag. Nozinan 5mg, 1-2mg per/kg katt. Jag visste inte riktigt hur mycket katterna vägde, så jag provade mig fram.Jag beräknade att katten vägde 2-3kg, så jag provade med en halv tablett. Man krossar tabletten lägger det i ungefär en msk mjukmat. OBS katten måste vara hungrig. Men en halv tbl hjälpte inte. Kontaktade vet igen som förklarade att vilda katter stretar emot och behöver större dos. Jag gav 2mg /per kilo katt. Det fungerade. Men det tog flera timmar innan medlet gjorde verkan. Enligt vet är det ofarligt.

I dag är kattena tama, keliga ,tillgivna och fungerar fint med andra katter.

Sugar

Tigerblomma
0

Jag fick hjälp av en kartong (igenteijpad, tapetserad (såklart de ska ha en fin lådda) med ett liten entré) när jag skulle ha in en av mina vildisar. Hade den för att dem skulle kunna gå in där om det blev läskigt i rummet där mina jourkatter vistades. Och det blev det ju när vi jagade honom. Så han stack in där, så jag teijpade fast gallret från kattburen för ingången. Funkade jättebra.

Hoppas att det går bra för dig!! Jag vet precis hur det känns, eftersom inte heller jag har någon vana att hantera vildkatter. Att bara grabba tag i nackskinnet snabbt och lugnt (som min kontaktperson gör) funkar inte för mig. Tack och lov att mina är hanterliga nu…

tervmatte
0

Tack för alla goda råd :-)

Vi ska prova oss fram med Era metoder och se vilken som fungerar på våra katter.

Har bokat tid för dem den 6 februari.

Först ska jag försöka ta med mig Mamman och dottern och åka iväg med dem, och medans dem opereras så ska jag åka tillbaka hem och försöka fånga dem andra två busar och ta dem med. Min snälla veterinär bokade in oss som sista patienter den dagen, för att vi vet inte hur det ska gå med infångandet…

Nu återstår det bara att se om det kommer gå åt skogen eller inte…..;-)

Kram

Anna

supermoccine
0

Har för mig att Miranda skrivit i någon tråd förut om hur hon brukar få in skyggisarna, lite liknande kittekatten tror jag, med avskärmande och så. Själv har jag ingen erfarenhet alls på området.

Elcyion
0

Här hemma ställde jag in en kattbur i rummet där katten var, och band upp dörren med ett snöre. Katten tyckte det var väldigt tryggt att sova där inne, så han bodde där hela tiden så länge det var ljust. Sen kom han ut. Lätt som en plätt. Du kan inte bara prova att ställa in en låda/transportbur i ett lugnt hörn, och se om katterna själv vill gå in i den? Sätter man inte den ett tag i förväg, så inser de att det inte händer något när de går in i den.

Annars måste du nog ta till de med "drastiska" metoderna som beskrivs.

Lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

Issa
0

Vuxna skyggisar är lättast att få in om man är två. Försök få katten sätta sig i ett hörn och närma sig försiktigt med badhandukar upphållna som väggar och skjuter transportburen mot katten. Brukar lägga över en handduk så det blir lite mörk i transportburen. De flesta brukar gå in i transportburen självmant när man kommer tillräckligt nära och vissa kan sitta paralyserade. De som sitter helt stilla, brukar jag ta en gardinstång och med böjen bakom stjärten på katten putta lite försiktigt framåt och då springer katten in själv. Det är ju händer dom är mest rädda för och på det viset brukar det gå lungt till väga.

tervmatte
0

Tack för ännu mera råd :-)

Vi ska försöka få in dem i ett rum efter helgen och ställa dit några burar så att dem får chansen att bekanta sig med dessa. Där får dem bo fram till kastreringen och en stund efter.

Ni som kastrerade katthonor, fick dem självupplösande stygn? Jag menar det är inte så lätt att ta tag i katten en gång till och åka iväg för att ta bort stygnen…

siberlina
0

det låter hårt  , men det enda  som hjälper är att    ta upp den i nackskinnet. det var  så vi fick in  min katt  sotis  som hade blivitt fövildad av att  ha  varit   ute   lång tid…om  inte du klarar det  be  någon  stark ´om hjälp

Denna kommentar har tagits bort.
vanessa
0

Det är väldigt bra att du fått låna en klämbur av veterinären. Det underlättar infångandet på flera sätt.

Börja med att locka in katterna i ett mindre rum, utan soffor, sängar och andra saker de kan krypa under och gömma sig. Om du har sådana möbler överallt, täpp då till med kuddar och annat.

Skaffa dig gärna svetshandskar från Claes Ohlssons, kostar 45 kr tror jag. De är med kevlar som katterna inte kan bita igenom, om det inte är kattungar modell yngre. Handskar bara för säkerhets skull.

Prova först med att öppna buren, då det är en gallerbur, så lägger du en filt över så att de ser tryggheten i den. Gå in i rummet. Då de ofta vill gömma sig, så tar de första bästa plats, vilket förhoppningsvis blir buren. Men katter har en egen vilja som vi alla vet.

Det går att ta bort botten och sida på buren helt. Den andra bra saken med klämburen.

Prova med att ställa fram mat till katten, om den är van vid dit sällskap under matning. Med botten borttagen från buren så ställer du den helt enkelt över katten. Skjuter in botten igen och kisse är fångad.

Om den är skyggare så går ni in två personer i rummet. Kisse kommer försäka komma undan. Låt oss säga att den klättrar upp på en hylla och känner att den kan ge långnos till er. Då lyfter en av er upp buren med botten/sida borttagen. Den andra personen står dels med den del som är borttagen från buren och försöker parera åt det hålla katten vill rusa. Snabbt som sjutton trär man buren över katten. Sedan skjuter den andra personen in botten/sida. Öva gärna några gånger utan katt så ni lär er hur botten puttas in.

Då du har flera katter som ska kastreras, ska de då göras det samma dag? För det kan vara krångligt med endast en bur. Då kanske du måste ha andra transportburar. Ta inte enkla, plastiga sådana för katter kan ofta trycka upp grinden på dem. Men det går att föra över kissen från klämburen till den andra buren genom att det är en gallerbur utan skydd från omgivningen, medan transportburarna har ogenomskinliga väggar.

Så tillbaka till svetshandskarna. De kan vara bra att ha på sig om man måste trycka in huvud eller tass i buren. Skyddar dig så du slipper smärtan av att bli attackerad och då inte klarar av att fösa in kissen, samt att du slipper stelkrampsspruta.

Hoppas det går bra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Förresten, man kallar det inte vildkatter, för katter finns inte naturligt i Sverige. Utan det kallas förvildade katter. Som ursprungligen kommer från domesticerade katter. En petitess kanske, men nog så viktig :-). /Vanessa

tervmatte
0

Vanessa

Jättebra att Du nämde detta med svetshandskar. Kan alltid vara bra att ha. Vi ska åka till kattmanifestation i Stockholm i morgon då kan vi gå in  på någon Claes Ohlsson  och införskaffa oss sådana… Bor i smålands djupa skogar där det är flera kilometer till en affär……

Vi ska försöka ta med så många som möjligt den dagen, men vi får se hur det går med det….

Hihihi…. Vild katt… Ja, där har Du rätt.. Det är ju bara en förvildad huskatt… Det låter mycket bättre…

Kittekatten
0

Prata med veterinären om självupplösande stygn. Min veterinär använder sådana om man ber om det och hon syr även så att ingen tratt behövs, båda delarna underlättar när det gäller vildisar. Om katterna tatueras samtidigt så kom ihåg att ta bort eventuell tejp innan de vaknar, och passa på att klippa klorna på dem. Lika bra att stöka undan sådant när de är medgörliga av narkosen. ;-)

Om du inte vet det så finns närmsta Claes Ohlsson i Gallerian (mellan Sergel och Kungsträdgården) på övervåningen, dock hade de inga bra varianter på svetshandskar sist jag kollade (men inte i den butiken utan en närmare mig) för det fanns bara en storlek (10 tror jag) och var korta (hade fått för mig att svetshandskar gick upp på armarna en bit). Det är ju bättre att ha för stora än inga alls, men det är svårare att få grepp om t ex nackskinn om man behöver det någon gång (förhoppningsvis behöver du inte det denna gång).

Elcyion
0

För er som inte vet, går det att handla online på Claes Ohlson´s hemsida.

Medarbetare på jack russel terrier

tervmatte
0

Tackar Kittekatten och Elcyion

Vi kan inte Stockholm, men har för mig att vi ska köra förbi Kungsträdgården.. Får sticka in dit….

Kram

Anna

vanessa
0

Tervmatte, då ses vi där. Kan dessutom visa var Claes Ohlsson ligger, för det är faktiskt nära Mynttorget. Fråga efter Vanessa när du kommer. Vad det gäller bilkörning i STockholm, så kan jag säga att det inte är lätt. För det handlar om var man kan parkera sin bil. Det kommer ni inte att kunna göra i närheten av mynttorget. Prova att parkera vid Slottskajen, t.e.x. Och det ligger vid slottet :-), mot vattnet. Ni kan parkera bilen i något som heter Galleria garaget. Det är också rätt när Mynttorget. Den ligger på Regeringsgatan, de låga numrena.

Vi ses. /Vanessa