Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3038 ggr
tervmatte
0

Hur hanterar man en vild katt?

Hej alla Ni duktiga inom kattvärlden..

Jag har en fråga här: Hur får Ni tag i en vild katt som ska till veterinären och som har tillgång till hela huset och massor med ställen att göma sig i?

Jo, det första är nog att få in den i ett rum som man kan stänga dörren till. Men sedan? Jag kan fortvarande inte ta i mina vildingar. Visst dem kommer fram till handen med that´s it.. Vi får inte klappa dem än, för att inte tala om att lyfta…

Jag får låna en bur av veterinären, en sådan där man kan flytta ihop väggarna på så att katten föses till ena enden av buren och som gör det möjligt att ge den sprutan. Men hur får jag in den i buren? Jag har just nu fyra vilda kissar här som ska kastreras.

Hur gör Ni som har erfarenhet av vilda katter, jag är nybörjare och helt grön på det området….

MVH

Anna

P.S. Ska ut med voffsen nu, men återkommer snart..

martdat
0

hm, Har aldrig försökt med en vuxen, men en kattunge som var sjövild och både revs och bitts, den kastade jag en handduk över och bar den invirad i den, då var den cool lungn,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kittekatten
0