Katt i Sthlm behöver hem akut
Min pappas vän har hamnat på sjukhus och han behöver nu göra sig av med katten.
Katten är en svart herre på 8 år som är kasteradad.
Han bor på landet och är van att gå ute och har lärt sig att krafsa på dörren när han vill komma in.
Det här är akut då mannen inte kan komma hem innan katten är borta eller så kommer katten få spendera sin tid ute tills nytt hem hittats.
Maila gärna på http://pernilla_soderberg@hotmail.com om du undrar över något eller är intresserad
puttar upp1 Kanske någon kan hjälpa till med matning och fixa ett litet varmt krypin till nöds i alla fall?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kan mannen ta hand om sin katt senare elr ? kanske räcker med en långvarig kattvakt?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja, maila henne och fråga…. finns ju lösningar som är halvbra, i allafall!

Tänkte på kattforums kattvaktlista,,, se om hon kikar in, elr kan jag maila sen,
puttaR upp!

Läste på kattforum att mannen inte kan komma hem innan katten är borta för att det är katten som gör honom sjuk,,,,,
där stöp iden om kattvakt…

Tyvär de finns någon som matar katten så länge men tyvär har mannen fått svår astma och doktorn säger att katte ska väck så de behövs någon som kan ta katten permanent eller kanske iaf tills ett permanent hem dyker upp.
Tack så jätte mycket för att ni försöker hjälpa mig 

Kneckehexan; Ungefär hur lång tid har katten på sig innan gubben kommer hem? (Tycker det låter konstigt med astma som debuterar såhär sent, för övrigt…) Har ni lagt ut annonser om omplacering och så? Katthemmen brukar ha sådana. Finns det någon där som kan ta in honom bara en vecka eller så tills vi har lyckats luska fram ett jourhem här?

Astma och alergi är väll inte samma sak? min kompis dotter har astma, hon tesstades då för annat men hon är inte alergisk för djur, Jag litar INTE på sjukvården, de rekomenderar alla som hostar lite att göra av med sina djur utan att göra ordentliga utredningar.

Nej, astma och allergi är inte nödvändigtvis samma sak, men jag tyckte det stod att det var astma han hade..?
…orkar inte med ett försvarstal för sjukvården en gång till…

Fast dom verkar ha gjort en ordentlig utredning, kan inte svära på att det var astma men han ligger inne på sjukhus och verkar behöva göra det några dagar till så jag tycker det låter konstigt med astma, för då behöver man väl inte ligga inne?
Jag ska prata med "mitt" katthem idag och se vad dom kan hjälpa till med. Katten är inne och omhändertagen tills mannen kommer hem men de är då den måste bort.

Kanske sätta upp en lapp med bild i väntrummen på lassarettet och förklara situationen, kanske någon som ser den vill hjälpa? Personal elr besökare.
Fast jag fick astma pga min allergi, men jag har mediciner mot astman. Jovisst kan man behöva ligga inne om man har svår astma, du kan ju dö av det. Men du kan faktiskt få allergi i sen ålder och du kan då även utveckla en astma. Men huvudsaken nu är väl att kissen då får ett nytt hem då det inte verka funka.

Jajjemen, de vänjer sig oftast rätt bra. Det blir kanske lite gnäll och så i början… Man får ju dock se till att de har tillräckligt att göra inne, inte bara ligga på soffan.

okej, då är de ju inte en omöjlighet att någon tar den som innerkatt då :)
Hoppas katthemmet kan hjälpa mig.

Jag har astma och jag har legat inne många gånger med dropp ända upp till 2 veckor nån gång då det inte ville släppa. Fast nu är det flera år sedan jag låg inne peppar peppar ta i trä…..
Är testad pälsdjursallergiker men har 2 katter ändå……… och det går bra fast visst är jag täppt i näsan ofta. Det är precis som jag blivit vaccinerad i och med att ha katter…………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ja, jag har hört det från många, anebit, bland annat min egen kusin!
Det är en hypotes inom allergiforskningen som heter "hygienhypotesen" som går ut på i princip att man blir mindre allergisk om man utsätts mer för allergener. Fasligt intressant tycker jag!!!
Hoppas det löser sig för kissen…. Ja, viljan beror väl på farbrorn som är astmattiker och ägare. Vill han behålla kissen, så går det. Vill han inte är det ju enkelt att ta den lättaste vägen ut. det är ju en kisse, som är ute mestadels av tiden, och har man ett kattfritt rum, som tex sovrummet och håller rent, så är det inte katten som är syndabock. Men det var det där med viljan. Men varför kan han inte få stanna kvar på ert katthem, tills någon bra person visar sig?

Nej just nu är katten kvar hemma hos honom och någon (kanske en granne) matar och släpper in och ut katten. Har skickat iväg ett mail till katthemmet för att se om dom kan ta sig an katten eller iaf kanske hjälpa till med en tillfällig lösning.
Jag vet inte hur de kommer sig att mannen väljer att göra sig av med katten. De kan jag bara spekuleria i men de vill jag inte. Det är hans val att inte ha kvar katten och då vill jag iaf hjälpa till att hitta ett bra hem för kissen.
Toppen!!!!!
Det är bra att du hjälper katten

Ja vad annars kan man göra? 
Skulle gärna själv tagit den om de inte va så att min kattkvot här hemma vore fylld.
Fast jag får väl se i värsta fall så kommer jag inte kunna säga nej och så får man väl se om den går att göra till innekatt.
Gör det! TOM ett dass är bättre än att låta den dö i onödan!
Jajamensan GunillaH, jag håller med dig!!!

Jo får försöka lägga ut den på blocket och så.
Dock har vi kattproblem från innan, 2 katter som mobbar en äldre katt så jag hoppas nu om vi måste ta in den andra att de går bra och den inte mobbas för i så fall vet jag inte vad jag kommer göra

Nu blir jag ledsen. pratade med min pappa nyss.
eftersom dom inte vet hur man ska lägga ut en annons så funderar dom på avlivning, dom har inte ens försökt ge katten en chans.
Tydligen så tar hans tjej/sambo? hand om katten men hon är tydligen inte villig och vänta.
Min sambo säger rakt av att vi kan ta in katten men jag vet inte hur de kommer gå.
Vi har redan 4 katter här, den älsta som är 15 år blir mobbad och om jag på de även ska ta in en katt som är van att vara ute katt så känns det som att det kommer bli katastrof.
Känner för att sätta mig ner och gråta
kan någon ge mig råd. Hur sjutton ska jag gå till väga?
Ska jag ta in katten och försöka hitta hem till den, vad händer om ingen hör av sig? Hur lång tid kan jag ge den? Vad händer om de blir ännu mera bråk här hemma? Kan jag med gott samveta avliva den om jag inte hittar hem till den?
Tusen frågor nu
En fråga, hur stort bor du? Har du ett rum, större badrum, kök, sovrum något du kan stänga till så katten får vara ifred? Sedan lägger vi ut ett nödrop här OM han inte skulle gå ihop med dina katter. Vi brukar ju kunna ordna transport också om det vill sig så.

Ta hem kissen, Har du tur så kanske den mobbade och den nya blir värdens vänner.Det finns ett hem till alla tror jag, men det kan ta lite tid, vi ska stötta dig här,,

Ni är underbara 
Jag bor i en tvåa med 4 katter och en rottis. Hunden är sjuk och har epilepsi som inte går att bota.
Hunden och den mobbade katten sover med oss och dom andra katterna får vardagrummet. När vi är hemma får som gå som dom vill men dom ryker ihop ibland men än så länge har vi lyckats stoppa de innan de hunnit bli några stora slagsmål.
Kommer behöva så mycket hjälp av er om vi tar hem katten!

Ja, ta in katten så den inte dör - resten brukar kunna lösas här! Håll honom isolerad om du måste, det är ändå bara tillfälligt!

Nej någonstans kommer den ju komma så den får en chans.
Men hur går jag tillväga för att få den att aceptera att den ska vara inne katt?

Det är bara att inte släppa ut den. Den kommer att klaga, men du får ha ett sjenhjärta. Visst, vissa katter trivs kanske aldrig lika bra inne, men det är definitivt värt ett försök. Se till att han har något att göra inomhus och sådär…så behöver han inte tänka så mycket på att han inte är ute. Men han kommer inte att gilla det i början.
Ja, h'är har du fått väldigt goda råd. Vi finnns här för dig, alltid någon, dygnet runt!

Hur brukar dom visa sitt missnöje?
Förhoppningsvis tycker den om någon/några katter så dom kan leka.
Vi har lite möss och ett mindre klätter träd men vad mer kan jag behöva?

Var beredd på att isolera honom om du måste!

Han får väl ta köket om de blir så.
Är de vanligt att ute katter har löss å sånt?
måste jag tänka på sånt?

Det kan nog vara bra att få iväg honom till veterinären inom en överskådlig framtid, särskilt om han inte varit det på ett tag. De kan behandla mot ohyra och vaccinera honom, för kastrerad var han väl redan, vad? Märkning är också en bra idé!

Jag kommer inte ha råd med sånt.
Som sagt min hund är sjuk och har jag har redan använt upp mina sparade extra pengar på honom 
Min hona här hemma ska kastreras och måse vacineras nästa vecka.
Katten är kasterad så jag tar för givet att den även är märkt eftersom dom bemödade sig att kastera honom men så behöver det ju inte va.
Ska prata med tjejen och se hur de ligger till. Förhoppningsvis tar dom på sig det

Ja, annars kan du ju försöka med en insamling här, det kan hjälpa en bit på vägen i alla fall!

Insamling? Är folk så snälla?
Ska se hur vi kan få det att gå ihop. Vore ju bra att få den undersökt så man med gott samveta kan släppa den med dom andra.
Ja, annars startar du en insamling här bara. Kolla gärna denna tråd, regler för insamlingar

Löss brukar man se kräla i pälsen, även gnetter kan du se om du tittar noga, öronskabb är kaffesumpslikt och luktar offtast illa, (alla fall jag stött på) . Men en hälsokoll hoss vetten är en bra ide. Bye The Way, jag tog hem en katt som varit messtadels ute i 6 år, gick kanon från första dagen, hon visade aldrig att hon ville ut,

Kneckehexan; det hoppas jag med!!!! Det viktigaste är att ge det lite tid, om den inte trivs direkt så kommer det efter ett tag!

Joo så länge dom inte bråkar så är jag glad.
Sen blir vi förhoppningsvis av med en av jour katterna d har vi lite mer plats och inte lika många som vi behöver hålla koll på.
Men de kommer lösa sig i slutendan, de har jag bestämt :)
Lycka till! Troligen så har han nog inga fel. Då t du och kastrera din kattflicka i lung och ro först. Sen om du ser, att något är knas, så får du skrika till härinne.

Jag lovar att skriva och berätta hur det går och flyttar katten hit så litar jag på att ni ger mig råd och vägvisning om de behövs.:)
Hojtar även till om de är så att de behövs pengar till vet. koll. Som tur är brukar dom inte va så dyra :)
Tusen tack för era svar 

kneckehexan, du kan också kolla om du kan bli stödhem åt katten genom ett katthem. Då bekostar de veterinärvård.

jag har skickat och frågat de katthem som mina jorkatter kommer ifrån och ska även höra av mig till några andra.
Men de är väl överfullt hos katthemen nu, men om jag tar in den som jour katt så kanske dom går med på de.

#50 Ja, katthemmen brukar ju alltid vara fulla och ha kö, men om du själv anmäler att du kan vara jourhem borde det ju vara lättare.

jo precis…. får kolla vad dom gör om katten inte går ihop med mina ketter här hemma, men jag ska prova att få tag på lite olika imorgon :)
Lycka till och du är värd alla beundran!

De flesta katthem öppnar dörren för katter vid sådana akuta lägen. Även till hemmet. Men om du kan vara stödhem ett tag så är det ett extra plus.
Katthem har ibland några saker som man måste uppfylla. Dels att ägandet skrivs över på dem. Sedan kan det kosta upp til 5-600 kr att lämna in den. Men, allt behövs inte betalas i en klumpsumma. I detta fall kanske ingen vill ha betalt så han är sjuk av sin katt och ligger på sjukhus för det. Kontakta alla Stocksholms katthem med omnejd. Så det kan vara allt från Södertälje till öster, väster och norr :-). Ända upp till Uppsala. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jo jag ska ringa och se vad det finns för alternativ.
Får se om tjejen ringer mig idag och vad vi i så fall kommer överens om.
Tack för alla era svar :)
om du är rädd för ohyra (det skulle nog jag själv också vara, man vill ju inte riskera att få hem en massa) så kan du ju behandla den med stronghold, det kan en veterinär skriva ut. det är ju inte heller gratis men inte svindyrt heller. då behöver ju dock katten ändå vara separerad från dina i en vecka (om jag minns rätt).
sedan kan jag tipsa om blocket igen. här i göteborg är det i alla fall många som ringer på katterna där nu efter jul. har haft en katt ute sedan början av december, ingen ringde på den på en månad men nu har fyra pers ringt på en vecka! så det kan ju hända att det går snabbt också.

Jo jag hoppas att dom kan ha kvar katten på något sätt och försöka lägga ut en annons på katten så den iaf få en liten chans.
Annars kommer jag lägga ut annonser när katten kommer hit.
Dom kanse kan börja behandla katten innan den kommer hit i så fall så slipper den vara separerad så länge från mina katter.

Nu har jag pratat med tjejen och verkar ganska bestämd på punkten att katten inte kan bara vara innekatt.
Jag förslog att hon skulle prata med katthem och lägga ut katten på blocket.
Blocket var hon inte så sugen på att lägga ut katten på om de skulle höra av sig någon som var olämplig, jag försökte förklara att hon behöver ju inte sälja katten till första person som tittar på den men hon verkade väldigt osäker.
Men hon tyckte att katthem lät bra så hon skulle ringa några olika.
Jag hoppas verkligen att katten får en chans hos ett katthem eftersom hon var så osäker på allt så då vet man ju att det går rätt till om den hamnar på ett katthem.
Vi får se om hon hör av sig något mer och om jag i så fall tar katten.

#58 Innekatt med innätad balkong och selepromenader då? Många katthem har som regel att de bara säljer katter som innekatter utom ibland i undantagsfall. Ibland kan jag tycka att de tar i lite väl när det gäller detta med innekatter, men så ser det ut i alla fall.

Det är nog svårt att säga innan man har försökt ett tag att säga att han inte kan trivas som innekatt. Med "ett tag" menar jag nog ett par-tre månader… Jag tycker att ni sk försöka med det, om det nu inte funkar med katthem, alltså!

Joo vi måste komma på en bra lösning med våran balkong till våren eftersom hunden alltid är ute där på sommaren. Dom katter som vill kommer få vara ute mycket i sele speciellt under sommrarna när vi ifta sitter ute på vår gräsplätt och myser.
Jag funderar på om ett katthem ändå bättre kan förklara för henne om hur lätt/svårt de är att få en katt som innekatt och hon kanske ändrar sig efter de.
Vi får se hur de går

Det känns skönt att du verkar vettig och engagerad i alla fall, så att det inte slutar med att katten bara glöms bort! 

Nej ingen risk att den kommer glömmas bort 
Hon var orolig att igen ville ha en så gammal katt, min farmor var på katt jakt och då hade en så pass "gammal katt" varit perfekt.
Själv tog jag över en 15 år gammal katt. Dom skulle avliva den pga allergi och de tyckte jag va synd. Vi har haft han i snart 2 månader och han verkar bli kvar här ett bra tag om inte något drastiskt händer.
Jättebra1 Då verkar det finnas en varm plats för kissen hur som helst!

#63 Det var inte en Blocket katt? tigrerad, semilånghår, kille? För nån månad sedan,,

han kom från blocket. fast de är nog inte samma som du tänker på, vi har en norsk skogskatt. ringde och pratade lite me killen och han ville verkligen inte att katten skulle behöva avlivas men hans pappa sa att han inte hade något val.
Då kom vi invalsandes och tog katten. Jag och killen mailar med varandra och han är super glad över att vi kunde ta hans katt.
Jag anser fortfarande att det är hans katt :) vi har bara privilegiet att få ha säta katten här.
Jag skulle gärna ta in fler katter men har inte råd, därför tar jag in jourkatter som jag kan ta hand om :)
Du är jättego!!!!!

jag gör mitt bästa :)

#66 ok, kanske inte e samma, minns inte om det var en skogis, men minns katten, och den såg ju ut som en sådan, minns att det stod i anonsen att den behövde nytt hem pga alergi i nya familjen, har inte glömt den, det var så tragiskt,

Aaa kanske va samma.
Om de va samma du tänkte på så vet du att han har det bra nu iaf :)

#70 kan man få se en liten bild kanske?
Ja han har det bra hoss dig, vare sig det är det elr inte,

Ska försöka lägga upp en

#72 Goding,! men det e inte sammma, för mycket vitt,,, jaja, OK för att återgå till trådens kisse så håller jag tummarna. 

Sätt en annons på www.katthemmet.nu
där får jag alltid bra intressenter. Skriv var katten finns också :o)