Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1576 ggr
tantsotis
0

Regler för burhållning av katter

Jag vet att det inte är olagligt att hålla katter i bur, men vilka regler är det som gäller utöver minimimått? Finns regler på att annat ska finnas i buren utom mat, vatten och låda?  Klösbräda?  Kattsäng? 

Finns regler om att hålla löpande honor i annat rum än fertila hanar? Menar nu att de sitter i varsin bur och inte kan para sig.

Vilka regler finns när det gäller burstorlek för en kull? När räknas ungarna så stora att de behöver en egen bur, alternativt springa lösa i ett större rum?

Hur många år får man ha en katt i bur? Ett helt liv?

Oj nej, jag tänker absolut inte ha mina i bur, bara samlar lite fakta om någon vill vara så snäll och ge info. :)

Alexej
0

Särskilda bestämmelser om förvaringsutrymmen för katter

11 § En box där en katt ska hållas tillfälligt, såsom på kattpensionat eller liknande, ska vara utrustad med ligghylla, klösanordning och kattlåda.

12 § En avelsbox ska vara utrustad med kattlåda och ligglåda samt en ligghylla som är avsedd för honan och oåtkomlig för ungarna. Ligglåda för katt med ungar ska kunna tillföras extra värme.

13 § Ett utrymme avsett för permanent katthållning ska vara minst 5 m². Arean ska vara minst 1 m² per vuxet djur. Takhöjden ska vara minst 2,10 m. Utrymmet ska vara försett med liggplatser på olika nivåer samt klätter- och klösanordningar. Alla katter ska samtidigt ha tillgång till en liggplats. Ett förvaringsutrymme får inte vara avsett för fler än 15 vuxna eller 20 växande djur.

www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001951/DFS_2004-18.pdf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Lag om burstorlek.

(Alexej, jag gick in och kortade länken. Hoppas ok. /Vanessa)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Sorry, det blir lite knäpp här, men jag kan inte radera bort dubbla avsnitt. ?!?

Nu gick det….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Haha, vi fattar i alla fall! Tack för infot! Matnyttigt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gubben
0

Varför skulle någon öht hålla katter i bur permanent? Konstig fråga tycker jag.

Faxlin
0

#4: Det finns folk som gör det. Och då är det bra att ha en lag att sticka under näsan på dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gubben
0

§5 Vilka gör så och varför?

Faxlin
0

#6: Ja just i dagsläget vet jag ingen. Men vet att det funnits sådana. Och varför? Ja det kan nog bara de svara på. Av samma anledning misstänker jag att folk sätter illrar i bur, eller hundar. Det finns konstigt folk helt enkelt.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

DV i Borås, t ex????

gubben
0

§8 Ja han förstås :( men jag trodde det var någon trend bland vanligt folk eftersom det tydligen är vanligt att folk förvarar sina hundar i burar. Min åsikt är att om man blir så störd av sina djur så ska man inte ha några, punkt slut. Enda gången jag har haft någon i bur här hemma var Helge när han var nykastrerad för jag kunde inte springa och jaga honom där han vinglade omkring och försökte klättra och hoppa fast han var helt groggy. Så jag fick ta min stora gallerbur och sätta honom i bredvid mig i soffan. Men Helge är ju lite speciell han Cool

supermoccine
0

Permanent kanske menas som katthem och så. Det är ju inte meningen som en permanent lösning, men ibland blir katterna kvar länge, längre än på t.ex. ett pensionat. Kan det vara så?

gubben
0

§10 men de sitter ju inte i burar utan i små rum.

supermoccine
0

#11 Men de räknas väl som burar ändå? Eller, kanske inte, det står ju inte burar utan utrymme i Alexejs citerade material. 2,10 i takhöjd är ju inte vad man brukar associera till "bur".

Faxlin
0

#9: Bara för att det händer behöver det inte vara vanligt, men när det händer är lagen bra att kunna.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Får man skoja lite? i måndags när jag skulle kastrera Harald, så ville jag inte ta in honom till oss innan jag hade tid hos vet . Så han fick sitta i transportbur i min bil i nästan  3 timmar. JAg kände mig uschel.

vanessa
0

Tillfällig burförvaring, som under transport, oavsett art finns det också lagar. Djuret ska kunna resa på sig oc stå upprätt utan att ryggen nuddar taket. Den ska kunna vända sig. Den ska kunna ligga ner behagligt. Detta gäller även vid korta transporter. Något jag tror att folk bryter ofta. Såg det bland annat på husdjursmässan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

tantsotis
0

Tack för svaren och pdf-filen. Ja, det kan vara bra att ha fakta och torrt på fötterna om man skulle vilja agera i någon fråga.

Tycker måtten för korttidsboende är rätt okej, så länge inte katter blir sittande länge i så trånga utrymmen.

Men att man ska livslångt kunna ha fem katter i ett rum på 5 kvm låter inte bra. Eller vad tycker ni andra? Knappast att katter som bor så trångt kommer att leva gott, men men. Är lagen sådan så….

Alexej
0

miranda1
0

#16 Men att man ska livslångt kunna ha fem katter i ett rum på 5 kvm låter inte bra. Eller vad tycker ni andra? Knappast att katter som bor så trångt kommer att leva gott, men men. Är lagen sådan så….

Är det katthemmen du är efter? Har för mig att du är ganska negativ inställd till katthem mht inlägg du skrev i andra forum. Lite konstigt tycker jag att ha något emot katthem medan man själv föder upp huskatter vilket är orsaken till att alla katthem finns. :/

Erika91
0

#15 Oj, det vart ju bra att jag fick reda på det nu. i julas köpte vi en ny transportbur till Sverker och när han står så nuddar han taket :/ Men det är iaf en transportbur som han inte är så jätterädd för. Men ifall jag visste det innan, nu kan vi ju inte byta :/

Faxlin
0

#16: Lagen kommer med minimimått. Så är det alltid. Men det säger sig självt att katterna mår bättre på en större yta. Sedan tror jag inte det är så många som har sina katter instängda på 5 kvadrat hela livet.

Om man kollar på katthemmen där är de inte hela livet. De flesta hittar efter mycket om och men ett eget hem att bo i. Så där är det tillfälligt i alla fall.

Men skulle jag stöta på en privatperson som höll sina katter på fem kvadrat jämt skulle jag försöka påpeka vad katten går miste om genom att bo på en sådan yta. Då jag inte kan ta lagen till hjälp så får man försöka med att folk har sunt förnuft och gör saker av oförstånd.

Audiatur et altera pars

supermoccine
0

#17 Jisses, förväntar de sig verkligen att hitta hem till katterna på tre veckor hos Djurens (o)Vänner i Malmö? Sedan avlivning. Jag antar att de inte gör några kastreringar, id-märkningar eller annat hos veterinären än de där frekventa avlivningarna.