Skydda katten mot värmen
Det har varit ordentligt varmt i landet den senaste tiden. Hur hjälper du din katt att klara av värmen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sa-skyddar-du-katten-i-hettan-kylmattor-och-vatten
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min katt går in och ut som hon vill.
Men har på 18 grader på luftvärmepumpen här hemma, och har flera vattenskålar ute. Mycket mer kan jag inte göra. (hon dissar kylmatta)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kyldyna. Sett flera olika katter dricka ur fågelbadet faktiskt.
Jag vädrar från två håll på natten och har stängt på dagen. Jag har även nedfällda persienner där solen ligger på och på dagen har jag mörkläggningsgardin neddragen i sovrummet.
Lite senare på eftermiddagen går jag ut på baksidan med katterna ett par timmar. Där är det gott om skugga och så pass öppet att det går att hitta platser där det fläktar. Katterna rör sig mindre även utomhus när det är varmt och brukar nöja sig med att ligga i skuggan någonstans.
Jag har inte upplevt att mina katter lider av sommarvärme. Att de blir ännu latare då är bara ett naturligt sätt att hantera värme.
Sajtvärd Katter iFokus
Här hemma har de kyliga nätterna varit vår räddning. Katterna har kunnat svalka sig på den innätade balkongen nattetid, och med öppen balkongdörr nattetid har den värsta värmen kunnat vädras ut. Kyldynorna vägrar katterna att använda, så min 88-åriga pappa fick den ena kyldynan och har stor nytta av den i värmen. Friskt vatten och småportioner blötmat fördelat över dagen använder vi oss också av, liksom en kombination av persienner och mörkläggningsgardiner
Skulle någon katt verka må dåligt av värmen är min plan att använda kyldyna alternativt ta ner katten i källaren där det är svalt (flerfamiljshus från 40-talet).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-07-17 15:57 av Uppkatten