Dålig ekonomi - för många katter med omplaceringar
Idag fick jag veta att min hyresvärd vill ha mej avhyst, eftersom jag har för många katter och sedan skyller han på mej för att det luktar kattkiss i trapphuset. Men alla grannarna utom en har katter här. Mina katter är aldrig ute varken i trapphuset eller annars, så jag ska ha hit miljönämnden, för här är mögel i lägenheten och det är det som luktar. Djäkla gubbe!!!
Dålig ekonomi, ja! Just nu försöker jag låna ihop till lite mat åt mej själv, för allt är slut och katterna har bara torrfoder just nu.
Dessutom har jag just nu mer än 40 graders feber, så jag orkar inte ett enda dugg. Ska ringa jourläkarcentralen kl. 17, så att jag får hjälp, men jag kan inte gå dit, så jag får väl fria till en av grannarna. Samma granne, som jag ska försöka låna en peng av och har de, så får jag, det vet jag.
Men Semlan och Lilleman flyttar på söndag, tack vare att de blev KKS-katter, så nu har jag bara lilla Esther och mina egna 4 kvar. Försöker hitta nytt hem åt skogisflickan Jindra, eftersom hon försöker tränga ut Drottningen Spotty, som drar sig undan och det vill jag inte. Troligen har jag hittat ett hem till henne, hos ett par människor som jag känner. De har en rottis, som bara älskar katter och på rätt sätt
om ni förstår vad jag menar. Sedan ska jag ta itu med min hyresvärd, så han ska få veta att han lever och det ordentligt.
Vi hörs!

usch, vilken idiot till hyresvärd!!
Stackare dig. :/
kul att dom hittat ett hem!:D
Kan mögel lukta kattkiss? =/

Nej, mögen luktar inte kattkiss och det gör det inte här heller. Men den dåliga lukten från vardagsrummet har tydligen trängt ut i trappan, men i och med att fastighetsskötaren fixade värmen igår, så luktade det inte här i morse, i alla fall inte så att jag kände det. Och jag är ju ordentligt snuvig. Men jag bad min granne ovanför att komma och hon luktade inte heller något, Men jag ska ha hit miljönämnden till att mäta mögel, som jag är allergisk mot. Inte en enda morgon vaknar jag utan att vara täppt i näsan. Finns mögel i fler lägenheter här. Men det är ju JAG som får skuld för katterna. Om folk kunde lära sig att stäna båda portarna, så kunde inga katter smita in här och kissa i trappa. Dessutom finns det ett stort hål i gamla tvättstugan, där katterna hoppar in i källaren, och när de sedan inte ser till så att källardörren är stängd, så kommer katterna in i trapphuset och kissar. Jag vet inte hur många gånger jag har torkat här utanför, men jag gör det inte nu längre, för det får de andra göra.
Mina katter är inne och ingen annnanstans, så min hyresvärd ska sannerligen få veta vem han försöker bråka med. Jag kan faktiskt mer om hyreslagen än vad han kan. Ha, ha
Ja, lycka till! Då får vi hoppas, att Esther och Jindra får bra hem. Sen har du inte många kvar och vad ska han då bråka om?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Men vad jobbigt, är det privatvärd elr kan du ringa och prata med VD n?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det är en privat hyresvärd och han försöker slippa göra vid här. Det är DET som allting handlar om. Men jag är medveten om att det har kunnat lukta i själva lägenheten någon stund, nu när jag varit sjuk, Men jag har ju rensat lådorna så fort jag själv varit på toa.
För 4 dagar sedan fick jag byta sand helt i den öppna lådan, eftersom jag inte kunde ha påse och reklamblad i den. Den har ingen sprättkant. Då var soptunnorna överfulla så jag kunde inte slänga påsen, men den åkte ut i tunnan i onsdags, så fort de hade tömt.
Jag bara tycker att han kunde varit så rak, att han sagt till mej själv, OM det nu är riktigt. Men så fort jag träffar den rannen som sade det, ska jag fråga vem som har sagt det. Är det någon av skvallergrannarna, så fäster jag mig inte vid det, för den har så livlig fantasi. Det kanockså komma från en f d granne, som är glad för att göra påhopp på mej och det är faktiskt min misstanke. Om det är hyresvärden som har sagt det, så får han INTE springa och prata på det viset, det är förtal och åtalbert.
Nu har jag i alla fall värme på mina element här i vardagsrummet och i morse luktade det inte alls instängt. Men jag ska ju bara ha mina egna tre sedan plus kanske en och annan kattunge som ska omplaceras, för det gör Archie så glad, när han får ta hand om en liten kattunge.
Har precis kommit hem från ljourläkaren och febern har gått upp igen till 39,8, så jag har tagit första tabletterna av penicillinkuren plus en Ibumetin 600 mg, så förhoppningsvis blir det bättre så att jag orkar mer. Men jag kan ju inte se och diska när det är mörkt, för jag har ingen diskbänksbelysning, den har inte fungerat på snart 7 år och det går inte fram någon ström dit. En elektriker har kollat upp det. Alla taklampskontakter hänger bara i trådar, så jag kan inte ha en enda taklampa här. Visst kan jag flytta, men jag är envis och ska ha reparerat först, sedan kan jag skaffa någon annanstans att bo. Flyttar jag nu, gör han bara vid det värsta om ens det och så får nästa hyresgäst samma helsike som jag. Såååååååå roligt ska han i alla fall inte ha. Han får helt enkelt lära sig vad en hyresvärd har flör skyldigheter och inte bara håva in hyrorna och sedan var oförskämd mot oss hyresgäster, när vi säger något.

Det är rätt, stå på dig!

det är nog hyresvärden det luktar mögel om, jädrans gubbe..stå på dig , ge inte upp
Hade jag mögel skulle jag ta katterna och flytta på stört, det är ju varken bra för dig eller dom att andas in..

Håller med #9. Katter är väldigt känsliga för mögel. /Sylvia
Vad säger hyresgästföreningen? Är du med där, har jag för mig att det (iaf i vissa fall) ingår rättslig hjälp i medlemsavgiften. Att slå till från alla håll samtidigt kan ha sina fördelear om man bara orkar mota allt i mål. Stå på dig!
Medarbetare på jack russel terrier
stackars dig, vet att du haft problem med skvallergrannar och hyresvärd förut, skamligt att hyresvärdar får bete sig hur som helst, som sagt, har du kontaktat hyresgärstföreningen, någon skulle väl kunna komma och besiktiga alla fel, kram till DIG OCH KRYA PÅ DIG, Maggan47

Jodå, jag är med i Hgf, men när jag fick veta detta idag, var det för sent att ringa. OM hn ska ha bort mej är han skyldig att ge mej en skriftlig varning i så fall och för övrigt ligger bevisbördan på honom och inte på mej.
Nu ska jag gå och lägga mej för jag är jättetrött p g a infektionen. Måste diska upp lite på förmiddagen medan det är något så när ljust. Men jag ska i alla fall ringa till miljönämnden på måndag och få hit plattor att mäta möglet med. Det är hemskt i det ena grytskåpet och det ska miljlönämnden få mäta. Ånej, han får inte bort mej bara för att han ska slippa reparera. visst har jag tänkt flytta från Landskrona, men jag tänkte vänta lite och då flytta helst till Åstorp, men där är dåligt med lägenheter just nu och jag måste bo på första våningen eller i ett hus med hiss både för astmans och värkens skull.
OM han nu har sagt det själv, så har han förbaske mej bititsig själv i svansen. 
Hgf ska komma hit och besiktiga hela lägenheten, för jag går inte med på någon hyreshöjning, förrän allt är fixat. Vill de inte det, ringer jag deras förbundsstyrelse och talar om att deras ombudsmän miss-sköter sig och då kommer de, det vet jag.
Hyresgästföreningen brukar vara bra att ha att göra med. Man kan även rådgöra med deras jurister via internet. Det är inte helt enkelt att få någon vräkt som betalar sin hyra som den ska. Om jag förstått det hela rätt har du inte heller fått någon skriftlig varning utan bara hört det via andra grannar.
Det är bra att två av katterna får nya hem nu. Sedan är det nog viktigt att du räknar igenom hur många katter du har kraft, tid och ekonomiska möjligheter att ta hand om framöver och inte tar in fler än det finns resurser till.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ojojoj, vilka problem. :( hoppas att det ordnar sig. kämpa på!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tänker på dig. Och hoppas att du snabbt kryar på dig. Och att du börjar må bättre. Och att dina grannar blir snälla mot dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
håller tummarna för dig.hgf måste hjälpa dig.

Åhhh..vilken svår situtation…o mögel är inte alls bra att leva i..vi hade sådant då vi hyrde huset i småland..det ledde till att vår son fick luftrörsproblem..nu när vi är därifrån har han inte besvär av det längre tack o lov..
Önskar verkligen att du får hjälp av hgf..och att du kryar på dej snart..man blir ju som halvdöd med så hög feber..
men, är det så bra för din astma att bo i mögel?
Buss på hyresvärden bara, du kan få låna min karl-hatande vovve om du vill 

Tack ska ni ha allihop!
Jag har fått penicillin nu och kan gå här och skrota lite emellanåt. Nu har det vänt och går åt precis rätt håll.
Jag bodde ett år i mögelhus 1982 och hade dessutom mögel på jobbet. Det tog ner min lungkapacitet till hälften på ett år. Då var det i hela lägenheten, men vad jag vet ska det inte vara så här. Jag fick värme igen här i vardagsrummet i torsdags, så nu kan jag lufta och det blir inte så instängt. Men jag ska ändå ha hit plattor från kommunen för att mäta möglet.
Hyresvärden har för övrigt inte ett dugg att klaga på och egentligen tror jag inte att han verkligen vill ha bort mej. Min misstanke är att det hela kommer från en granne i huset intill (samma hyresvärd) och att hon i sin tur har blivit instruerad av en tidigare granne att påstå detta. Jag har nämligen fått vara ifred för henne sedan maj, när hon påstod att jag reste bort och lämnade katterna ensamma. Men där stöttade hyresvärden mej, när han pratade med miljöinspektören, för han sa det det skulle jag aldrig göra. Han sade till och med att jag brukar ha dubbla kattvakter och det brukar jag.
Om han har sagt något sådant, så har han väl bara kastat ur sig det, för han vet mycket väl att han aldrig kan få bort mej. Men han gör kanske sina försök i och med att lägenheten verkligen behöver renoveras.
Självklart ska Hgf hjälpa mej, för denna gången får de inte tyst på mej.
Gör de inte vad de ska, så ringer jag förbundet och säger att de inte gör sitt jobb och sedan drar jag det inför hyresnämnden.
Jag är faktiskt inte så glad för Hgf, men jag gick med, för att jag tycker deras studiematerial är miserabla. När jag läste hyresjuridik för dem, så handlade materialet om hyresgästens rättigheter till 90% och skyldigheterna till 10%
Det ger en alldeles för skev bild av situationen och många tror att de inte kan avhysas bara hyran betalas. Andra håller inne den och några deponerar. När de deponerar, sätter de ofta in hela hyren på Länsstyrelsens konto och då är det farligt, för man kan mista besittningsrätten. Det hela gäller hur mycket man kan använda lägenheten.
Jag gick med för ungefär 2 år sedan med tanken att göra ett studiematerial med utgångspunkt av hyreslagen. Jag har börjat skissa på det hela, men det är långt ifrån klart.
Jag jobbade på ABF när jag bodde i Malmö och var ordförande i en avdelning när Hgf omorganiserade. Ingen lång tid, för det ar för stort ansvar och jag jobbade för mycket, så jag hoppade av den biten.
Men jag är tacksam för vad jag lärde mig då och har tack vare det kunna hålla mig uppdaterad nu. Uppdatering har ju skett via nätet och det är anledningen till att jag kan leta upp sådant jag vill veta. Jag är ju nyfiken av mej och vill lära mig så mycket som möjligt.
Men tack alla för att ni stöttar mej. Det värmer verkligen, det lovar jag.

Om hyresvärden stöttade dig tidigare så låter det ju messt troligt att det är grannen,,, hört något nytt?

Jag har nu fått veta att det är kärringarna, som pratar. Men hyresvärden är sur för att jag vill ha reparerat här. Jag har ju tigit innan, eftersom det var stora problem här när han köpte huset. Men han blev omöjlig att ha att göra med när hans sambo dog för ungefär 2 år sedan. Problemet är att jag kan ju inte göra något själv här, som de andra grannarna, som har både praktiska gubbar och ekonomi till att skaffa det som behövs. Jag fordrar dessutom att det elektriska ska ses över, plus en hel del annat. Jag måste ju kunna stänga en dörr och den enda dörren (förutom badrummet) är till köket. Där har jag fått sätta en liten hasp, bara för att kunna stänga in katterna där, när jag ska ta ut något större i trapphuset. Jag vill ha en dörr till sovrummet, så att jag kan stänga där. Visserligen älskar jag katterna, men när jag får migrän, vill jag ha tyst och mörkt omkring mej och det går inte nu och har inte gått på hela tiden jag har bott här.
Dessutom vill jag kunna stänga garderobsdörrar och andra skåp, utan att spärra dem med gummiband, som jag får göra nu. Det är fel på magneterna, så dörrarna blir inte stängda. Visst kan jag köpa sådana själv, men det ingår faktiskt i hyran att kunna stänga skåp och garderober.

#22 Ja det var ingen lyxlägenhet det inte!!

Nej, det är det sannerligen inte. Den är på 65 kvm och jag betalar 4.164 i hyra nu och så ska den gå upp, troligen med 100-150:--. Det är en massa småsaker, som irriterar hela tiden. Fönsterhakarna är av den gamla typen och har gått sönder. Jag har fått binda fast dem, för att kunna ha lite öppet, för katternas skull och för att jag vill ha luft här. Igår lade elementet i sovrummet av och jag ringde till fastighetsskötaren, som skulle kommit, men inte kom han. Tur jag har värme i sängen (värmedyna 160 x 80 cm). Våra hyror i den här hålan ligger inte alltför långt under hyresrätterna i Stockholms innerstad, enligt Hgf för något år sedan. Men tvättstugorna är ganska OK i alla fall. Åtminstone den ena. 
Mettan, hyresgästföreningen! Jag vet att du kan ta tag och har tagit tag i detta, men stöt påigen! OCh om ine det hjälper, så får du väl gå till pressen! För det ärväl en vanlig hyreslägenhet?
Men Mettan, varför flyttar du inte?? Du har en kass lägenhet, en kass hyresvärd och kassa grannar. Flytta bara! Det är väl ingen mening med att stanna kvar bara för att sprätta karln på näsan, katterna mår inte bra av att bo i mögel. För deras skull, flytta!
Din hyresværd ær tydligen också alldeles før snål till att skaffa fler soptunnor! Om den ær øverfull så har du sannerligen ingen skyldighet att behålla dina sopor innanfør dina væggar. Ut med skiten bara så kan hyresværden få skæmmas infør de omgivande husen och dess invånare.
Apropå Hgf så personifierar de det gamla talesættet "att lova runt men hålla tunt". Åtminstone i Malmø.

Vi kommer att bilda en lokal hyresgästförening här i vår 4 hus. Vi vill förhandla direkt med hyresvärden och inte ha någon "Nisse" som inte vet ett dugg om för hållandena.
Jag har lite mer än 1½ år kvar till ålderspensionen och då blir det Klippan eller Åstorp, kanske rentav Kristianstad. Jag klarar inte att packa och allt sådant just nu. För övrigt vill jag gärna bo i ett comhem-hus, eftersom jag har både nät, TV och telefon via dem. Jag ska leta noga, för sedan flyttar jag inte fler gånger. Jag är tyvärr sådan att jag drar mej för att fixa allt i orndning igen, eftersom jag behöver hjälp med det mesta p g a värken. Det värsta jag vet är när jag inte hittar vad jag VILL hitta, eller när någon har kastat sådant som jag vill ha kvar. Jag har blivit av med mycket, som andra anser är skräp, men för mej betyder det en hel del.
Nu tänker jag på alla gamla viny-LP, som jag har sparat och NU får jag många bud om att sälja dem, men det gör jag inte. Jag till och med skaffade en gammal Sony-stereo för ett par år sedan med skivspelare, dubellkassett, radiodel, förstärkare, högtalare och möbel. Köpte den på en loppis för 400:-- och nu finns det inte ´sådana att få tag i på loppisarna bara. En som var här ocgh hjälpte mej tyckte att jag skulleställa ner vinylerna i källaren och hon tyckte inte jag var klok, som inte ville bli av med dem.
NU anses jag mycket klok, som har sparat dem! Tänk vad åsikter kan vända!

#28 En sån musikmöbel med LP spelare har jag med kvar, har fått många bud men den säljer jag aldrig.
HAr jag med. Men jag vågar inte spela mina vinylare.

Och jag spelar dem väldigt mycket. Har en hel del musik, som troligen aldrig kommer på CD. Vill jag ha fler vinyl, så finns det en loppis här, som säljer dem för 5::/st och de är välskötta, åtminstone dem jag köpt.