Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågor
Läst 79 ggr
Uppkatten
2

Sjuk katt - ett fall för länsstyrelsen?

Det dyker upp en bild på Facebook. Bilden föreställer en svart katt med rinnande, geggiga ögon. Det ser ut att vara kattsnuva.

Trådskaparen beskriver katten som sjuk och mager. Hon berättar vilken gata katten rör sig på.

"Du som har din katt springandes på …….väg och inte sköter om den stackars magra sjuka katten. Gör du inget kontaktar jag länsstyrelsen. Detta är inte okej." skriver hon.

Det kommer snabbt svar om att katten kan vara dumpad, att den behöver få hjälp, få komma till veterinär. Kanske kan trådstartaren kontakta ett katthem?

Då svarar trådstartaren: "Hon som äger den bor här och blev upprörd sist jag skrev om den , men nu får det vara nog".

Jag begriper inte riktigt, trådskaparen använder alltså sociala medier för att kommunicera en kattägare som hon redan känner till??? Är det inte smartare att prata direkt med kattägaren istället? Eller att skriva ett brev och lägga i brevlådan?

Och fungerar inte det, ja, då är det kanske bättre att faktiskt kontakta länsstyrelsen än att hålla på och hota med det i sociala medier?

Ett alternativ är att diskutera med sitt katthem. Kanske behöver kattägaren hjälp om hen inte längre klarar av att ta hand om sin katt?

Det är t.om. så att jag tänker att är katten inte idmärkt och ägarregistrerad så kan den rent krasst betraktas som hemlös, och då finns inga egentliga hinder att ta sig an katten och hjälpa den…???

Hur tänker och resonerar du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Jag tänker att det är ägaren man behöver ställa frågor till - och lyssna på svaren. En katt kan ha rinnande ögon av flera orsaker och även trots behandling, t..ex. vid kronisk kattsnuva. En katt kan även vara mager (eller upplevas som mager) av olika orsaker. Frågan för mig skulle alltså i första hand vara om ägaren är medveten om problemen, om katten undersökts av veterinär och om katten är under behandling.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Håller med. Inte minst när det gäller att man måste lyssna till ägarens svar.

Kan vara tveksamt om en katt med kronisk kattsnuva ska gå fritt ute. Vissa kroniska kattsnuvor är dessvärre smittsamma. Men det bör ägaren ha fått information om av sin veterinär, om så är fallet.

Ett annat problem är väl att kattägare många gånger blir hemmablinda för hur deras (äldre), avmagrade katt ser ut, sett med andra människors ögon. De inser inte riktigt varför det blir starka reaktioner.

Kladdiga ögon ser aldrig trevligt ut, och är sannolikt besvärliga för katten. Viktigt att det hålls efter så gott det går.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Ägaren har nu gått in i tråden på FB och skriver att katten inte är dumpad.

"Han fick en ögoninfektion som nu är medicinerad och han har blivit mycket bättre. Det är normalt för en utekatt att få sådant då den träffar på många andra katter och lätt blir smittad".

"Jag älskar min katt och tar hand om den. Jag var hos veterinären med honom och han är absolut inte sjuk. Han äter hur bra som helst men är ute mycket vilket leder till att han inte lägger på sig en massa kilon. Men jag ska kastrera honom vilket i sin tur leder till att han kommer att vara hemma mer och gå upp i vikt. Detta har hans veterinär förklarat".

Folk går förstås lite i taket.

"Man släpper inte ut en katt med ögoninflammation. Nu går den ju runt och smittar."

"Vi är less på att se din sjuka magra stackare nu!"

"Vet du att det är lag på kastrering om dom är ute?!"

"Håll honom inne tills han är både chippad, reggad och kastrerad. Du kan ha orsakat extremt många hemlösa katter när du valt att släppa ut en okastrerad katt."

"Djurskyddet kommer att meddelas."

"Man släpper inte ut en katt i det skicket och nej, det är inte normalt för utekatter. Tar man inte ansvar för sin katt så ska man inte ha katt. Det är även lag på att katten ska vara ID-märkt och registrerad hos Jordbruksverket."

"Glöm inte att samtidigt vaccinera katten när den är frisk från kattsnuva".

Ja, återstår att se om kattägaren tar sitt ansvar framöver, eller om hen fortsätter att värja sig mot alla välmenande råd.

Men självklart går det inte att ha det så här. Katter ska inte springa runt omärkta, oreggade, okastrerade och sjuka. Det är inte OK.