Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1647 ggr
AlltidDu
0

rädd katt, hur göra?

Igår hämtade vi en katt som hade suttit i en lgh själv i två veckor, ägaren hade gått bort.

Katten är rädd men börjar komma fram nu. Men man får inte gå för nära, då börjar han morra och fräsa och försöka riva en. Det är en skogskatt, kastrerad hane på 5 år.

Jag funderar på att boka en tid hos vetrinären för att göra en hälsokoll, kolla igenom han och se om allt ser bra ut. Och även se om han är chipad.. Och ev. vaccinera om det inte är gjort.

Han har väldigt mkt päls och det sticker ut massa hår från öronen. Han ser otroligt överviktig ut, men det kan oxå vara så att han har så mkt hår under magen, att det bara ser ut som han är överviktig. Han har ganska tovig päls och luktar inte allt för gott.

Någon som har tagit emot en rädd katt och fått den lung och fin? hur gjorde ni i början?. Tänker jag rätt som låter han ta det lungt och komma i sin takt?. 

Hawknestgrove
0

Oj, finns massor av folk här som är duktiga på sånt! Fint att u tarhand om kisen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kittekatten
0

Jag tycker du tänker helt rätt, låt katten landa innan ni tvingar er på honom. Så länge han inte verkar sjuk kan veterinärbesöket vänta, låt honom bekanta sig med sitt nya hem först. Han är säkert helt förvirrad, stackaren, så behandla honom gärna som en skyggis, dvs sitt ner en bit ifrån honom och prata lugnt, blinka långsamt och vänd bort blicken, erbjud honom godsaker och försök få honom att frivilligt komma till dig. En fjädervippa kan användas både för att klappa med och för att locka till lek (ok, han lär kanske inte vilja leka för tillfället men ändå bra sätt att fånga uppmärksamhet på).

Onikan
0

Oh men jag tror att katten sörjer! De är klokare än vi tror…
Låt du katten vara ifred från klapp och lyft men håll honom sällskap, sitt och prata lite med honom och med tid kommer katten säkert må bättre och inse att han kommit till någon som ger honom kärlek.
Jättefint av dig att ta emot katten!!

AlltidDu
0

Tack så mkt för svaren!Skrattande

Nu när jag stod och diskade så kom katten och strök sej mot mitt ben. Känns jätte skönt att han börjar komma fram och kolla runt.

Vet någon om man kan köpa kattlåda på konusum?

Hawknestgrove
0

Ja, de brukar ha kattlådor. Annars så har IKEA och även ÖB billiga kattlådor. Även större ICabutiker har. De flesta större livsmedelsbutiker har kattlådor, så du behöver inte gå på zoo affär för det. Hade inte kissen låda i sitt hem?

Alexej
0

Här finns en bra länk om skygga katter:

http://www.kattjouren.nu/downloads/fangatamj.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

anebit
0

Lilla gubben så fin han är………… han sörjer som någon skrev samt misstänksam över att ha hamnat på ett nytt ställe,  Härligt att han redan kom och strök sig mot ditt ben…

Har han fått mat och vatten av någon under de 2 veckor som han varit själv?

PS  la in din bild i inlägget #0

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

AlltidDu
0

Sådär nu har jag varit på konsum och köpt en stor kattlåda. Vi har inte ÖB och IKEA här uppe och konsum är det som ligger närmast ossGlad

Jo katten hade en låda, men den var så jävla äcklig så jag tog inte med mej den, var ingen som gjort rent den. Det har varit en kille där och gett den mat, så de fanns det igår när vi kom.

Hawknestgrove
0

Du gör så här:

1. Först öppnar du bilden, väljer kopiera

2. sen går du in i dtt inlägg, völjer "hantera inlägg" under ditt namn till vänster

3. Sen väljer du redigera

4. Sedan så klistrar du in bilden och väljer publicera

5. OBS! JAg har inte fått till det i Firefox, använd IE

6. Måste för dig som medlem göras inom en timme. Försök själv, annars så gör jag det åt dig….

AlltidDu
0

9# tackar för hjälpen!

Hawknestgrove
0

Kul att min taffliga beskrivning var tydlig! Så fin kisse. Ja, då förstår jag, ifall lådan var äcklig. Hmpf…. Ge katten mat, men inte göra rent i lådan…… Nåja,  bättre än tvärtom, i alla fall, man får se det så!

AlltidDu
0

6# Jätte bra skrivet i artikeln! där fanns lite om jag undrade över.

Katten har tagit sej från köket till vardagsrummet, och ligger nu under soffan. Han prov-låg även hundens säng förut och han har varit runt och nosat lite.. Men ska jag låta kattlådan stå kvar i köket, eller ska jag flytta in den i vardagsrummet?.

Hawknestgrove
0

HAr kissen använt lådan ännu? Om han har det, så skulle jag inte flytta på den i första taget. Flytta den sedan stegvis en liten bit i taget till badrummet om du villha den där, eller valfritt rum. Annars så kan du sätta lådan någonstans och visa kissen att här har vi satt lådan, dvs sätt kissen i lådan….

AlltidDu
0

Jo han har varit i lådan. Då får den stå kvar i köket, hans mat och vattenskålar står oxå där.

Hawknestgrove
0

Ja, då är det dumt att flytta den i brådrasket. Vänta du en vecka eller så och ta en bit i taget.

maggan47
0

och som sagt, kissen kommer när han är mogen för det, sörjer såklart, dels varit ensam så pass länge, även med matpåfyllnad, och såklart pälsen är smutsig utan rengjord låda, men avvakta bad och alla stora grejor, och som Gunilla sa, flytta lådan stegvis, katter vill ju inte ha mat och låda på samma ställe, gärna vatten på andra ställen än maten också, säger jag som har vatten i vardagsrummet, med Beata gjorde jag så, att jag gick upp med henne till kattpottan, men hon var ju handterbar, liten och fräsig visserligen, men inte rädd Lycka till och hör av dig hur det går, säger som andra vänta med veterinär, däremot kan du kolla om katten har mask Maggan47

AlltidDu
0

Lådan står kvar i köket och sen har jag flyttat maten och vattnet ut i hallen. Sen har jag vatten i köket, vardagsrummet och på toan, så nu finns det vatten överallt.

Det går jätte bra, han är framme hela tiden och ska gosa. Hunden går han bara förbi, bryr sej inte om han. Känns skönt att dom värkar acceptera varandra..

Men katten är väldigt tjock under magen, men när man känner uppe på ryggen så känner man ryggraden och benen ganska mkt.. Någon som vet varför det är så?.

Ska ta en bild sen och lägga in så får ni se om han ser tjock ut, det kanske bara är jag som tycker det.

Misan
0

#17, är det mera som en tygpåse under magen? Lite slapp och dallrig om du förstår vad jag menar. Katter får gärna det när de kommer upp i åldern,  och gärna kastrerade katter, eller om de har gått ner mycket i vikt. Det har inget med om katten är tjock i övrigt eller inte.

Lite gäddhäng ;-))

AlltidDu
0

Hehe Jo det är precis så som du beskriver.

Bra då vet jag det. Alltså är det inget som jag ska/kan göra något åt?.

tervmatte
0

Jo, det finns en sak Du kan göra med gäddhänged.

När han är mera hanterbar och litar på Er och Ni på honom, så kan Ni borra Era ansikte i hans mage och gosa med den och njuta….

Hawknestgrove
0

Den fantastsika rasen hängbukskatt. HAr en till här. Esther.

Misan
0

Ja även jag har en sådan här hemma fast hos Zelda så är det som två påsar, kastreringsärret i mitten ;-), inte mycket man kan göra åt det annat än att mysa.