Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 44 ggr
Uppkatten
2

Värme = många vilsna katter

Midsommarhelgen har varit varm på många håll i landet.

Det syns inte minst i flödet på Facebook, där det fullkomligen strömmar in inlägg om försvunna och upphittade katter…

Katter har smitit ut genom dörrar, trillat ut genom fönster eller smitit iväg under midsommarfirande på annan ort.

Det är samma sak varje gång det blir varma dagar eller varmare perioder. Plötsligt har kattägaren (eller kattägarens besökare…) "glömt bort" att det bor en katt där, och öppnar dörrar och fönster för att vädra.

Och ut kommer katten. Förstås.

Vad gör man i det läget?

För det första är det förstås viktigt att katten är id-märkt och ägarregistrerad, vilket också är vad vår lagstiftning kräver. Det är kattens kanske viktigaste livlina tillbaka till hemmet.

Vad som också är viktigt - när katten väl har kommit ut - är att efterlysa katten på www.vilse.nu och att man även tar del av och följer VILSEs söktips. Där finns massor av bra tips och råd om hur du kan söka efter din katt på ett mer effektivt sätt.

Men ffa: se till att förebygga så att du och katten slipper den stress som en katt på rymmen innebär!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
1

Glöm inte att anmäla katten som försvunnen hos polisen också. Kontakta gärna näraliggande veterinärkliniker. Många som hittar katter och tar hand om dem tar dem till närmsta klinik för att kolla chip. Kliniken har även sitt eget journalsystem att matcha med så även om katten inte skulle vara registrerad hos SJV (även om man skickat in papper tar det några dagar innan informationen kommer in i systemet) kan man ha tur att hitta ägaren i klinikens journalsystem. Jag har själv kunnat hitta kattägare på det viset. Polisen tar även emot samtal om upphittade katter, de kan inte göra mycket men om de har fått in en anmälan om försvunnen katt har de möjlighet att matcha.

Jag hade en kattunge som kröp in och la sig och somnade i lastutrymmet på barnvagnen. När jag sedan gick ut med barnvagnen blev kattungen rädd och smet iväg. Vänlig förbipasserande plockade med sig kattunge, gick till närmsta klinik och kollade chip. Eftersom papperen precis hade blivit ivägskickade (detta var innan SJV och BankID) fanns inte kattungen att finna hos DjurID, men kliniken tog upphittarens nummer. När jag ringde till dem fick jag numret och kunde få hem kattungen igen.