Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattpratkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 64 ggr
Uppkatten
3

Oseriös köpare - eller oseriös säljare...?

Ibland ser man inlägg i sociala medier som man nästan undrar om de är på riktigt…. De är liksom som "en karikatyr av okunnigt/olämpligt kattägareskap".

Så var det härom dagen i en lokal kattgrupp.

"Gratis katt till rätt hem", löd rubriken.

"Lägger upp annonsen igen p.g.a. oseriösa köpare".

"XXXX söker nu ett nytt och kärleksfullt hem ❤️. Han är en 1-årig hane, halv bengal och halv brittisk korthår."

"Han är okastrerad, ej vaccinerad, ej ID-chippad. Anledningen till omplaceringen är att han tyvärr inte kommer överens med min andra katt. Vi har försökt i cirka 3 månader sedan jag tog emot honom, men min andra katt är väldigt selektiv och det fungerar tyvärr inte långsiktigt."

"XXXX ges bort gratis till rätt hem. Rätt familj är viktigast, men omgående omplacering prioriteras. Skriv gärna och berätta lite om dig själv och vilket hem du kan erbjuda honom. ❤️"

Jag blir matt.

Köparen har varit oseriös, hävdar kattägaren. Men hur seriös är kattägaren själv som har en okastrerad, ovaccinerad och ej ID-märkt huskatt som hen skänker bort? Det har t.ex. varit lag på IDmärkning och ägarregistrering i flera år nu.

Säljaren framhåller rasinslag hos katten, trots att sådana helt saknar betydelse, eftersom katten rätt och slätt är en huskatt, hur man än vrider och vänder på det.

Att inte vaccinera sin katt är direkt oansvarigt. Både kattsnuva och kattpest är allvarliga sjukdomar som vi kattägare har att vaccinera våra katter mot.

Att katterna inte kommer överens är inte heller konstigt, om en eller båda är okastrerade. Då kastrerar man sina katter, snarare än omplacerar. En katt ska inte behöva gå från hem till hem. Men det är klart, var hankatten tänkt som avelshane (…) och honan "tackade nej", så ser väl kattägaren det här som rätt väg att gå. I väntan på en ny okastrerad huskatthane i hushållet… Trots att man inte bör avla fram fler huskattungar ö.h.t. när det redan finns ett gigantiskt överskott av katter i landet som saknar ett hem…

Bråttom att omplacera är det också. Det brukar inte båda gott…

Otroligt trist också när katter skänks bort. Det förstärker bilden av att katter inte har något värde. Bättre att kastrera, vaccinera och ID-märka, för att därefter sälja katten för några tusenlappar.

Hade det funnits en kattkörkort-utbildning så hade det här exemplet kunnat användas som typ "finn 5 fel"….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Oftast är det ena en förutsättning för det andra. Oansvariga köpare söker lika oansvariga säljare och oansvariga säljare söker lika oansvariga köpare.

Det som omtalas i annonsen som "oansvariga köpare" var förmodligen folk som spontanskrev "jag vill ha!" och "katten kan flytta hit!" utan eftertanke och utan att mena det. Sådana finns det gott om. När säljaren är oansvarig är sanna påståenden om "vill ha" och "kan ta" det enda som krävs för att vara "rätt familj".

Sajtvärd Katter iFokus