Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 786 ggr
Onikan
0

En till hemlös kalmarkatt :(

En kompis till mig jobbar på en bensinmack här i Kalmar och hon frågade mig häromdagen om jag vet någon som kan ta hand om en hemlös katt vid hennes jobb :(

Jag var förbi macken idag, såg ingen katt men så ösregnade det också. Men hennes arbetskollega berättade att där har funnits ett helt gäng katter förr som bodde under husgrunden till deras förråd tror jag det var. Men för ett tag sedan var det "några" där och fångade in katterna, (någon kattförening gissar jag för han sa fångade, inte sköt) men nu har de sett en katt där igen.

En svart långhårig katt som går och skriker! Kunder har till och med kommit in och frågat om de har katter i förrådet, för de har hört jamande. Katten ska vara väldigt skygg och ibland har de bara hört den ropa men inte kunnat hitta den. Jag tror inte att det är någon som regelbundet matar katten, de vill nog gärna bli av med den.

Å här står lilla jag.
Som nyss haft 5 katter i mitt badrum, som har en egen hona som behöver trygghet och jag har inga fällor.

Blir så himla ledsen, jag VET ju att det "aldrig"" tar slut, men det hade varit kul att få glädja sig lite åt trapp-katterna ett tag först…

Hoppas jag kan hjälpa denna katt på nåt sätt med lite tid, men det är knepigt att få tag på fälla och egentligen ska man ju ha "jakt-tillstånd" eller vad det heter, men har man mackens godkännande bör väl ingen knorra, och denna katt går nog inte att fånga utan fälla lät det som..

Ledsen

Puma77
0

Åh finns det ingen som kan göra en fälla i närheten så det finns. Du e så omtänksam onikan och vill göra så mycket.

//Pia

Onikan
0

Tack Pia, du är snäll.
Jag funderade faktiskt ett tag på att bygga en drop-trap-fälla själv, men har egentligen inte en spänn över… å jag tror egentligen att denna katten, som inte vants vid att matas någon speciell plats, lättare fångas med vanlig fälla som man inte måste sitta och vakta.

Jo man vill ju gärna hjälpa om man kan.

Onikan
0

Ingen som bor nära kalmar som har en fälla va?

Puma77
0

Nej jag förstår. Alla mina ören jag har kvar spenderar jag på Thindra och Tudor nu. Önskar jag kunde fixa en fälla jag med så det finns även häromkring.

//Pia

Ledin
0

jaså ytligare än till… Hoppas någon kan fåna in den långhårig med, o då behöver den säkert ta å kolla den pälsen.

Naquita
0

Hm, har inte katthemmet i stan ngn? :(

Lena
0

Problemet med oss hittekattsfolk är att vi inte är så rika som vi skulle önska att vi vore. Varför kan ingen av oss vinna storkovan på tips eller lotto? Det hade väl inte varit mer än rätt!

Hoppas det fixar sig Onikan så att du får hjälp med kissen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tervmatte
0

Å nej, det kommer aldrig att ta slut…

Har någon en beskrivning på hur man bygger en sådan fälla? Kan vara bra att ha ifall..

Puma77
0

Finns något här tror jag

//Pia

tervmatte
0

Tack Pia

Den verkar jättesmidig och inte så svår att bygga… Han ingen här lite plank och nät över och kan snickra en sådan?

Onikan
0

Jo det skulle finnas någon fälla här i krokarna, hade varit guld! Undrar om pappa har nåt virke…

Skulle kunna fråga katthemmet ja, men jag vet att hon håller på och fånga in de sista katterna i en koloni i hamnen så jag tror att den fällan är himla upptagen… Men eftersom det är katthemmets fälla och hon gör allt arbetet "in the open" och laglydigt med samarbete med polis och kommun, så vill hon göra det lagligt- dvs ha tillstånd. Vi talade om det i måndags, hon berättade att egentligen krävs det jaktlicens eller dylikt, för att få sätta ut fällor och katthemmet har ett samarbete med en kommunjägare och hans licens. Alla vi som fångar katter med fälla utan tillstånd, kan egentligen i praktiken åka fast om polisen kommer.

Nu är det ju mindre troligt och nästan alla kattvänner sätter ju fälla utan jaktlicens, men jag förstår att katthemmet som nu lyckats få kommunen och polisens förtroende, inte vill göra nåt fel.

Regler och lagar, katternas väl finns dock inte lika hårda lagar för… suck.

Onikan
0

uppdat.

Häromdagen var ett par inne på macken och sa att den svarta katten var deras, lämnade tfn-nr som de ville personalen skulle ringa om de ser katten igen. Han som jobbade den dagen fick man dock inte mkt information ur, vet inte om de letat om katten? om den rymt? vad planen var liksom?

Men min kompis ska ringa ägarna och fråga lite mer.
Hoppas det är rätt katt och att ägarna är vettiga. Vore det min katt hade jag suttit där tills jag fångade den….

Hawknestgrove
0

Vilken tur! Nu hoppas vi, att det blir en lycklig återförening!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
0

Hoppas att dem fortvarande vill ha sin kisse och fångar den innan något händer…

Bra jobbat Onikan :-)

Puma77
0

Oj vaknade nyss. Tudor och jag har legat och sovit ihopslingrade i soffan. Go han e.

Hoppas att det är vettigt folk som sagt och att de fortfarande vill ha sin kisse. Min far kommer sen till mig och då ska jag passa på att ge honom ritningen på fällan. Berättade lite om den och han ville se den. 

Naquita vet du hur mycket det kostade att göra fällan du har? Vi kanske kan få ihop något här om den inte är för dyr.

//Pia

JosephineF
0

Det vore väl en bra insamling att starta? För en fälla? Det tror jag många skulle uppskatta att få lägga en slant till..

Puma77
0

Vi får se vad gubben säger sen här. Är den inte så dyr och vi kan skaffa fram sakerna så är det ingen fara. Men när han får tid att göra den får vi se.

//Pia

Onikan
0

Puma77 - hade ju varit toppen! Ska höra med min pappa också… vi ska näta in balkongen framöver och då kanske man kan köpa lite extra nät, han pratade om att han hade reglar hemma men inte tillräckligt långa för balkongen.. men han har alltid så fullt upp min kära far. Men jag är inte ovan vid en hammare eller skruvdragare själv, ska kolla upp det jag med….

Annars kanske vi kan skramla tillsammans ja!

Onikan
0

Ja, hoppas det är rätt katt. De påstod att deras katt är tam, men denna katten är livrädd, men det kan ju bero på att den kanske rymt då. Ska fråga dem om de vill ha hjälp, men visst hade det underlättat om man då kunnat säga att man har en fälla… Dock lite halvläskigt iom att fällor egentligen kräver jaktlicens, men det kanske bara är om man inte vet ägaren? Måste kolla upp detta närmare. Vet att i princip alla kattvänner använder fälla utan jaktlicens, men så här centralt med mkt trafik vore det skönt att veta vad som gäller…

Hoppas det inte är fler katter där, man vet ju aldrig.

Puma77
0

#18 ja, även jag är inte helt ovan med hammare och skruvmejsel;) är man envis så e man och beskrivningen verkade ju ganska enkel om man har ett ställe att fixa det på vill säga.

Verkar som om jag får en liten slant över denna månad så jag ska betala Tudors kastrering och sen hoppas jag ju som sagt att int fällan är för dyr att göra. Ni skulle behöva en nere i Kalmartrakterna i alla fall.

//Pia

Onikan
0

Synd som sjutton att vi inte bor närmare varann! Då kunde vi snickrat ihop :)

Jo skulle behövas en i mina trakter, katthemmet här i stan kan inte göra allt. Hon och hennes fälla har nästan alltid fullt upp :(

maggan47
0

att katten är skygg, även om den är tam, är ju rätt vanligt, då stora världen är läskig, och magen är tom, och tassarna frusna, hoppas rätt kisse kommer in, hoppas förstås alla kommer in, rättar mig själv därFlörtMaggan47

LittleL
0

Fällan som ni pratar om, jag har tittat på filmen med fällan och jag tror att vi skulle klara att göra en sådan? Om det finns en beskrivning så skulle jag gärna vilja ha den.

Jag bor nära Borås, och vet ärligt talat inte vem som skulle vara intresserad? Men någon i sverige skulle väl kanske?? Vilket katthem ligger närmast Borås? Någon som vet? /Sylvia

JosephineF
0

Sylvia, du lär knappast få stå med den i källaren! Det skriks rätt unisont efter fällor här emellanåt. Ha den som privatperson och låna ut till folk i din närhet. Det finns inga ställen som är helt fria från hemlösa, så nog kommer den att komma till användning!

Någon händig skulle kunna tillverka och sälja för materialkostnad, och göra arbetsinsatsen till donation till hemlösa katter. Det vore en behjärtansvärd insats!

Puma77
0

#23 i mitt inlägg #9 finns en länk till beskrivningen.

//Pia