Att låta kastrera någons katt
Exempel:
Upphittad svårt tovig okastrerad omärkt hankatt.
Katten behöver sövas och tovrakas, och upphittaren vill då passa på att låta kastrera katten, IDmärka den etc.
Tycker du att det är rimligt att katten kastreras trots att katten inte har skrivits över av polis/lst på upphittaren? D.v.s. är det försvarbart att låta kastrera en omärkt katt som sannolikt kan ha en ägare där ute någonstans (oklart dock om ägaren någonsin går att hitta)?
Gör det någon skillnad om katten t.ex. har ett "raskatt-utseende" och är social…? Eller om katten är "trasig, sliten och skygg"…?
Hur tänker du kring sådana här kattärenden?
Gör det någon skillnad om upphittaren är en privatperson eller en katthjälpsorganisation?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, jag tycker att det är försvarbart att kastrera omärkta hittekatter ganska omgående om de ser ut att ha levt i hemlöshet.
Det är bara stambokförda katter som har ett avelsvärde och de katterna är alltid id-märkta, så när en okastrerad katt även är omärkt finns inga planer på seriös avel.
Sajtvärd Katter iFokus
Tycker det är OK att göra det, eftersom den som inte gjort det bryter mot lagen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rent juridiskt är det ju inte okej så länge inte ägarskap är fastställt. Hade jag själv hamnat i situationen hade jag anmält katten som upphittad till polisen och även kontaktat Lst. Katten hade blivit kastrerad när den övergått i mitt ägarskap.