Ryckningar hos äldre katt
Under sjukdomsperiod hos 15 årig katt (gallgångsinflammation som medicinerades) noterade jag att hon "ryckte". Det kändes som "en blandning av reflux och ryckning" när jag hade henne i famnen, och jag kunde se att huvudet ryckte lite uppåt bakåt. Det hände relativt tätt (ibland flera ggr på 5 minuter).
Efter genomgången sjukdom och avslutad medicinering har beteendet minskat men inte upphört.
Veterinären sa att hon visste vad jag menade, och att deras erfarenhet är att det här är vanligt hos äldre katter.
Hon sa att de ser beteendet oftare hos katter med nedsatt njurfunktion (vilket min katt inte har), hos katter med högt blodtryck och hos t.ex. katter med höga (?) kalciumnivåer.
Det var i alla fall vanligt hos äldre katter, och hon tyckte inte jag behövde oroa mig. Vi behövde inte heller utreda det närmare i nuläget.
Har du upplevt att äldre katter rycker "med huvudet"/i framdelen? Fick katten någon diagnos? Förvärrades det över tid?
Katten har IBD (under kontroll!), och uppfattas som fräsch av sin veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har inget svar på orsaken, men vet att jag såg att Moltas gjorde något liknande ett par gånger. Ryckte konstigt med huvudet (uppåt, bakåt) när han halvlåg bredvid mig i sängen och det såg ut som ett mindre anfall av något slag. Det var under hans sista tid så han hade fyllt 16 år då och hade ett flertal diagnoser (njursvikt, högt blodtryck, näthinneavlossning och artros). Han hade förmodligen något mer också den sista tiden som jag aldrig utredde vidare. Symtomen på det var att han hade en stor kal fläck på ena sidan av halsen som blev allt större.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-03-11 12:31 av OberonsMatte