Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 181 ggr
Uppkatten
0

Behov av djurambulans?

Ofta när någon påträffar en sjuk eller skadad katt ute, och efterlyser ägaren på Facebook, ges rådet: "ring Djurambulansen!".

Folk verkar tro att djurambulansen är något som helt självklart finns i hela landet, och att det bara är att ringa.

Men så är det förstås inte. Större delen av landet står i själva verket utan djurambulanser.

Finns det djurambulans där du bor?

Uppfattar du att det finns ett behov av en djurambulans?

Har du egna erfarenheter av djurambulansen?

Skulle du kunna tänka dig att betala ett tillägg till din katts försäkring för att försäkringsbolaget ska få möjlighet att finansiera en djurambulans?

Andra tankar och synpunkter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/djurambulans-saknas-i-smaland-sedan-flera-ar-hade-behovts

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Idag finns det ingen djurambulans baserad i Småland eller på Öland med omnejd. Pia Lindqvist som är aktiv i Djurens Vänner i Växjö är en av dem som anser att en sådan verksamhet skulle behövas.
  • Redigerat 2025-12-13 17:14 av Uppkatten
Vixxen
0

Djurambulans finns nog inte i norra Sverige överhuvudtaget. Tveksam till om det någonsin funnits härikring.

Uppkatten
1

#1 Det finns inte där jag bor heller, trots att jag bor i en större stad.

Jag kan tycka att det hade varit praktiskt med en djurambulans, dels när det gäller djur som hittas sjuka/skadade ute, men också om man hade kunnat få använda den mer som "taxi" när djuret är sjukt/skadat och behöver få komma till veterinär.

Många taxiförare verkar inte vilja ha djur i sina bilar, och har katten t.ex. nyss fått mikrolavemang hos veterinären kanske det inte är så kul om effekten kommer i taxin på väg hem…. Jag befarar att taxiföraren då kan be en att kliva ur, och att man sedan blir ståendes där vid vägkanten… 😅

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
0

Det finns inte här heller. Jag åkte en gång med mitt ex till närmsta nattöppna klinik. Vi hade en hamster med oss. När vi hoppade av bussen så fick vi gå en timme för att komma fram. Som tur var så var det varmt ute. Hade en och en halv km till första bussen. Sen var det två byten. Kom fram och träffade en djursjukvårdare. Fanns ingen veterinär på plats utan den fick de ringa på. Hon ansåg att det inte var akut så vi fick ta samma färd hem igen.
Nu har de flyttat nattöppet till en större stad i närheten. Så det är lättare att ta sig dit.

Mvh
Mig

[Winternight]
6

Jag har nyttjat djurambulansen några gånger när jag bodde i Sthlm det var toppen toppen med den tryggheten och trevlig personal som mötte djuren med all respekt och kunskap.

Flyttade hem till landet här har vi den inte och det saknar jag bara för en vecka sedan blev min äldsta akut sjuk var hur glad och pigg som helst hela morgonen sen kom det bara han vinglade och la sig ner som om han skulle dö det var på sekunder allt gick och två gånger la han sig ner som om han bara skulle släppa taget om livet . Jag tänkte då på vingelsjuka men han är innekatt och vingelsjuka var det inte.

Det blev en chock och jag önskar då att djurambulansen funnits här och taxin kom det var första gången en chaufför bad mig sätta katten i bak en lucka med nät in i bilen men jag vägrade sa att katten är troligen döende att han inte kommer att klara sig jag ska ha full uppsikt över honom punkt.

Chauffören var trevlig och hade en egen bil som inte var för djur utan för allergiker så taxis växel hade helt missat det där om att en sjuk katt i bur åkte med men han fick vara i baksätet med mig chauffören sa att honom gör det inget bara det att det var en bil som inte brukar köra djur men det löste sig fint och inga sura miner från chauffören tvärtom.

Katten fick somna in han hade en stor tumör som inte kunnat upptäckas som växte uppåt på mjälten mot ryggraden och sköt undan tarmarna så dom var på fel plats allt gick så fort på bara några timmar från att han vart hur pigg och glad som helst så var katten borta för mig och bara dom två timmarna hos veterinären såg jag hur han bara försvann och hur han var betydligt mer medtagen när vi kom in i behandlingsrummet än han var när han klev in i buren hemma.

Här hade jag verkligen velat ha djurambulansen den hade inte räddat kattens liv han försvann så snabbt för mig helt utan någon förvarning men det hade känts väldigt tryggt och säkrare med ambulansen och kunnig personal så ja jag saknar verkligen den resursen på landet och hoppas innerligt att djurambulans kan utökas och finnas tillgängligt över hela landet.

För flera år sedan fanns det djurtransport i en mindre by en bit härifrån och dom kunde man ringa dygnets alla timmar men det bar sig inte så dom la tyvärr ner men det var också väldigt bra och trygg men jag förstår att det inte bar sig jag åkte med dom en gång och tar man 20 eller 30 kronor för en resa på fem mil inte undra på att dom inte kunde fortsätta. Jag fick en chock när jag skulle betala 20 -30 kronor det var ett skämt och den gången rörde det sig om ett urinstopp och vi for in till djursjukhuset.

Dom var hur bra och trevliga som helst men priset snälla nån inte undra på att dom inte kunde fortsätta jag fattar faktiskt inte summan om än det är flera år sedan och väntade gjorde dom med vid djursjukhuset sen fick jag och katten skjuts hem och minns jag helt rätt nu tog dom inte ens betalt för återresan.

Det var märkligt men oerhört trevliga lugna personer som innerligt brydde sig om alla djur men det fanns en anledning till det låga priset jag minns inte vilken nu vad det var men dom skötte transporten perfekt och som djurägare var jag helnöjd.

Numera sen jag flyttade tillbaka hem på landet om något akut sker på natten tar jag taxi till Bagarmossen ungefär 3-4 timmars resa som har dygnet runt öppet men jag hoppas innerligt att djurambulansen utökas och kan få finnas tillgänglig i hela landet dom behövs och min egen erfarenhet av dom är bara positiv och jag betalar gärna en rejäl slant allt för mina katters säkerhet och hälsa kosta vad det kosta vill katterna är dom viktigaste deras hälsa liv och säkerhet går före allt.

Vixxen
2

Beklagar sorgen efter din katt. 🌹💞

[Winternight]
1

#5: Tack snälla du ❤️

Silvestris
4

Det råder även missförstånd för att djurambulans kallas för just djurambulans. De som kör djurambulans har ingen befogenhet att starta behandlingar för skadade djur. De kan absolut försöka stoppa blödningar men de får inte ge syrgas, ge smärtlindring, vätska eller andra livräddande åtgärder (förutom HLR).

Djurambulansen är egentligen endast en transportservice. En viktig sådan, men jag skulle önska att de kallade sig något annat.

[Winternight]
2

#7: Jag blir jätteförvånad och fundersam 🤔 när jag söker om djurambulansen den grundades 2008 står det men jag anlitade dom redan på 90-talet och in på 2000 och på den tiden var dom ingen transportservice men dom åtog sig transport om dom hade tid och inte var på utryckning med akut sjuka djur.

Tidsmässigt och inte heller säkerhetsmässigt går det här ihop för mig för den personal som mötte mig då hade befogenheter dom hade inte blåljus men använde sig av orange blixtljus som visade att det var bråttom.

Dom hade utrustning i sina ambulanser det var inte enbart HLR jag vet för jag har jobbat inom blåljus så som brand och sjöräddning men även annan säkerhetstjänst.

Jag blev imponerad över deras kunskap och insatser nu är vi på 90 tal så jag måste fråga vad hände med dåvarande djurambulans det är som om den inte ens existerade och något uppstod 2008 då bodde jag inte ens kvar i Sthlm men jag anlitade dåvarande djurambulans och dom hade full kompetens för att rädda djurs liv.

Har dom tappat något så hemskt jag vill inte ens tänka tanken då är dom inget att ha att utföra HLR på människa och djur är något så enkelt som vi alla ska kunna idag men på den tiden hade dom koll dom visste dom kunde rädda djur vad är skillnaden idag från då ?m något har hänt och jag som djurägare jag blir jag blir arg om det är så klent som du beskriver för det är inte den djurambulans som jag fick erfarenheten av .

• Redigerat 2025-12-23 16:01 av [Winternight]
OberonsMatte
1

#8: Jag googlade runt lite och ser att det fanns något som hette "Stockholms Djurambulans" (?) och drevs av Hans Rosenthal i 16 år fram till ca 2003. Ett år senare återupptogs verksamheten i ny regi.

Ganska länge verkar det även funnits något som heter "Djurambulansen Stockholm", men jag är osäker på om de finns kvar som fristående verksamhet. Deras fb-sida är inte uppdaterad senaste året. "Svenska Djurambulansen" finns iallafall även i Stockholm sedan 2011.

Lite förvirrande med flera snarlika namn..

Sajtvärd Katter iFokus

[Winternight]
1

#9: Se där nu ringer klockor och jag minns namnet Hans Rosenthal och googlar runt lite och känner igen det här för det var så längesedan och jag var osäker på hur det var med betalning men dom körde ideellt så nu poppar minnena upp och namnet tror jag dom flesta kände till på den tiden.

Tydligen körde dom på i 16 år fram till millennieskiftet och det står även om efterföljande Svenska Djurambulansen som grundades 2008 även dom är en ideell verksamhet och dom ser Rosenthal som en föregångare.

Jag minns jag var så oerhört nöjd med dom och kunskap hade dom samt väldigt bra resurser.

Håller med dig lite förvirrande med flera snarlika namn 🚑