Allvarligt skadad hittekatt
Läser på FB om en katt som hittas ute i dåligt skick. Troligen trafikskadad skriver en kattvan person som tar in katten till sig under kvällen/natten för att den inte ska bli kvar ute i kylan och regnet.
Katten beskrivs ha svårt att röra sig, har huvudet på sned och har stora pupiller.
"Den verkar inte lida", konstaterar personen.
Är det ens möjligt att en levande varelse i det skicket inte lider? Skuĺle inte tro det. Men det beror kanske på hur man definierar lidande.
Hoppas nu att någon å det snaraste kan köra katten de knappa 10 milen till ett djursjukhus, sedan distriktsveterinären tydligtvis nekat katten nödvändig vård då det saknats betalningsansvarig…
Varje veterinär borde ha en skyldighet att åtminstone smärtlindra/avliva allvarligt skadade hittekatter, kan jag tycka. Det handlar om djurskydd.
Allt annat är orimligt. Borde inte Sverige ha råd med det, tills den dag varje katt är IDmärkt och reggad?
Hur tänker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Fy 🤬😭!
Stackars katt, hoppas att någon kan hjälpa den.
Det borde vara lag på att skadade djur skall få hjälp så fort som möjligt, om det så är smärtlindring eller avlivning.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0 "Varje veterinär borde ha en skyldighet att åtminstone smärtlindra/avliva allvarligt skadade hittekatter, kan jag tycka. Det handlar om djurskydd."
Instämmer!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Katten skulle visst få komma till veterinär idag på em, men bedöms ha en allvarlig huvudskada.
Personligen tycker jag att det är djupt olyckligt när ett svårt skadat djur inte får vård omgående.
Man har tydligtvis varit i kontakt med både polis och länsstyrelse under dagen. Men som så många ggr tidigare har de inte velat ta ansvar.
Ansvaret ligger hos polisen på helger och nätter, och hos länsstyrelsen på kontorstid. Men tyvärr fungerar det ofta uselt i praktiken.
Det fanns personer som erbjöd sig att ta katten till veterinär för avlivning redan tidigare idag. Men kanske hoppas den som har katten att det trots allt ska gå att rädda den, varför man ville invänta senare veterinärtid hos annan veterinär.
Svårt det där, när man inte ser katten själv och kan bedöma. Men kan man inte smärtlindra etc så måste katten få komma till veterinär omgående, tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2025-12-10 17:20 av Uppkatten
Kan bara hålla med veterinär borde ha den skyldigheten vi enskilda har skyldigheten att lämna in skadade djur om vi påträffar dom och ingen ägare syns till.
Vi har däremot inte skyldighet att betala om vi hittar en okänd skadad katt men djuret har rätt till akut hjälp och veterinärerna kan kontakta myndigheter, djurhem för vidare hantering av kostnader.
Vi har en skarp djurlag där ingen får utsätta djuret för onödigt lidande det gäller även veterinärer så jag blir förvånad över att distriktsveterinär nekade i det här fallet eftersom lagen omfattar oss alla att ingen får utsätta djur för onödigt lidande.
I såna här fall borde myndigheter se till att veterinärer har kostnadsfri tillgång till smärtstillande alternativt avlivning det borde våra politiker se till för det medför så klart kostnad för veterinärer men fortfarande ingen av oss får utsätta djur för onödigt lidande därför blir jag högst förvånad över den distriktsveterinär som nekat katten vård det borde anmälas.
Saker och ting kan gå så oerhört fort för både våra tamdjur och vilda djur olyckor och sjukdomar det måste finnas betydligt mer beredskap för sådana situationer för det ska inte vara en fråga om pengar när ett djur lider och vi ska kunna leva upp till det skarpa djurskydd som vi har det finns där av en orsak att skona våra djur från smärta och lidande.
Vad jag förstår så är det fortfarande länsstyrelsen som har ansvar under kontorstid, och polisen har ansvar övrig tid. De ska ha rutiner för sådant här, och det ska finnas en länsveterinär som t.ex. lst ska kunna kontakta för beslut om svårt sjuka/skadade djur.
Många veterinärer/djursjukhus tar emot och ger t.ex. smärtlindring och dropp, men det borde vara en skyldighet - ur djurskyddssynpunkt.
Det man är rädd för är väl att folk ska lämna in egna svårt sjuka/skadade djur och hävda att djuren är upphittade, för att slippa ta kostnaden.
Lösningen på det är emellertid inte att låta djur lida, utan att få ordning på det här med IDmärkning och registrering.
Och gärna ett kattkörkort med ökad utbildning av kattägare…
Hur kan DV neka vård innan de ens kollat kattens ID-märkning? De djursjukhus jag har jobbat på tar ALLTID emot ALLA djur. Ja, det händer att vi inte hittar en ägare till djuret och det måste avlivas. Då får man bara ta den kostnaden.