Det behövs hårdare tag...
Djurskyddet Norra Halland vill se hårdare straff för kattägare som inte följer lagen.
Många kattägare ID-märker sina katter men missar att registrera dem, varför det blir svårt att hitta kattägaren när en katt t.ex. hittats eller inkommit till katthemmet.
Djurskyddet Norra Halland vill också att registrering ska ske redan på plats hos veterinären, i samband med att katten chippas.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Registrering borde ske i samband med chipmärkningen på en gång.

Ja det vore ju smart om det gjordes direkt. Sen fattar jag inte hur det ens kan missas eller om veterinärer informerar dåligt. Vet när min nyaste kom för 2 1/2 år sen så var veterinären otroligt noga med information. Även fast jag sa att jag visste hur man gjorde på nätet (har ju gjort det tidigare) fick jag ändå broschyr och papper som man skulle posta.
Bra förslag.
/Maria
Den registrering som kostar 40 kr sker genom e-tjänst där kattägaren själv behöver logga in. Om registrering istället sker genom blankett kostar det 100 kr och betalas genom faktura (som skickas från Jordbruksverket till kattägaren). Det blir nog praktiskt svårt att överlämna ansvaret för registrering och betalning till veterinärkliniker.
När katter id-registrerades i SKKs register var det med blankett och faktura, men även då var det många som struntade i, missade eller glömde betala, men trodde att registreringen redan var klar.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-12-08 19:48 av OberonsMatte
Jag ställer mig lite frågande till vad som menas med "hårdare straff". Risken att aldrig återse en bortsprungen katt - även om den hittas - borde vara straff nog.
Själva grundproblemet är att katter som föds inom oregistrerad avel "inte finns" eftersom inte ens födelsen finns i några register. När födseln är oregistrerad går det inte att kontrollera att sådana katter id-märks och ägarregistreras. När det gäller hemlösa katter och omärkta hittekatter är det största problemet att ingen ens verkar vilja kännas vid dem. Så "hårdare straff" kan bara gälla de kattägare som faktiskt efterlyser även omärkta och/eller oregistrerade katter.
Ska de som gör anspråk på en omärkt hittekatt då anmälas i samband med återlämnandet? Är det veterinärer som ska anmäla när ägaren kommer in med en sjuk eller skadad katt som är omärkt, men behöver vård?
Jag tycker såklart att det är förjäkligt att mindre än hälften av alla katter id-märks och ägarregistreras, men problemet är inte lättlöst när kattsituationen är som den är. Katters låga status är skapad av generationer av kattägare och det är att arbeta i stark motvind för den som försöker ändra på det.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-12-08 19:46 av OberonsMatte
Det är HÄR det behövs hårdare tag:
"Nu söker dessa urgulliga små liven nya familjer!! En kull på 10 kattungar varav 5 killar (bild 2) och 5 tjejer (bild 3). Två stycken är långhåriga ( bild 4 och 5).
Vid leverans är dom avmaskade. Vaccinering och chippning ansvarar den nya familjen för.
Leveransklara 15/12, då de är 12veckor gamla.
Alla är tingade.
Pris för dom långhåriga: 2500kr
Pris för övriga: 1500kr"
Det borde inte ens finnas en marknad för omärkta kattungar, men det är kattungeköpare (dvs. blivande kattägare) som styr. Det är DE som måste påverkas.
Sajtvärd Katter iFokus
Låt folk registrera direkt på veterinärkliniken innan de går hem.
Det kan bli en rutin hos klinikerna. Innan du lämnar ska registrering vara utförd.
Swisha kan de väl klara därifrån också?
Om de behöver hjälp kan de få det direkt.
#7: Men hur? Ska klinikens personal stå och kolla vad kunden gör på sin privata mobil? Känns lite konstigt.
Sajtvärd Katter iFokus
#8: Blir det rutin blir det enkelt.
"Djurskyddet Norra Halland vill också att registrering ska ske redan på plats hos veterinären, i samband med att katten chippas"
Det skulle göra stor nytta! En enkel och självklar åtgärd egentligen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Kanske kattägaren kan sättas vid en dator på veterinärkliniken, avsedd för just registrering? Personalen kollar att registreringen fungerat som det är tänkt.
Jag kan inte förstå varför ska det vara så svårt att både ID-märka och registrera vad är det för lata kattägare bryr dom sig inte mer om sina djur ? uselt ärligt talat och jag blir jäkligt arg på sånt här slarv som är för kattens och djurens bästa och jag hytter med näven åt er som slarvar och skiter i skärp till er och se om era djurs säkerhet dom borde vara er högsta prioritet.
Registrera på kliniken ja det kan jag bara skriva under på för det här måste hårdras och det rejält för katternas skull och säkerhet.
#8 Jag förstår din tanke där men så ska det inte vara ingen ska ha insyn i något bank-id eller privat mobil däremot registrerar ägaren och sen visar upp den sidan på telefonen eller datorn för klinikens personal som en bekräftelse och kvitto på att nu är katten registrerad enkelt och smidigt.