Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattpratkattsjukdomar
Läst 115 ggr
Uppkatten
0

Köpa medicin till katten på Facebook?

Klockan är före 21:00 på kvällen när en fråga kommer upp på Facebook: "har någon smärtlindrande hemma som jag kan få köpa till katt?"

En deltagare i den lokala FB-gruppen erbjuder omedelbart metacam, men skriver att hen nog bara har 1-2 doser kvar.

Hur reagerar du på detta, givet att mer information inte finns tillgänglig?

Notera att närmaste djursjukhus ligger några mil bort och hade öppet till midnatt (troligen dygnet-runt-öppet, om jag minns rätt).

Skulle du vara beredd att köpa/sälja/skänka läkemedel till katt på Facebook? Hur tänker och resonerar du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
3

Tänker att det borde fungera som för människor. Aldrig ge någon annan sin receptbelagda medicin.

/Maria

Fridaaaa
5

Man får inte ge bort receptbelagd medicin.
Oansvarigt både av den som gör det ochn den som tar emot tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
0

Är det långt till veterinär och mitt i natten kan jag förstå det, åtminstone om man känner varandra och katten och vet att han brukar få den medicinen. Om det underlättar för katten. Men bara i absoluta nödfall.

Bäst är förstås om man alltid ser till att ha medicin hemma så situationen inte uppstår!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
1

#3 De har också bästföredatum och veterinärer skriver ju inte ut receptbelagt i förebyggande syfte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Winternight]
1

Det finns en anledning till varför veterinärer tar prover innan dom skriver ut Metacam eftersom njurarna kan påverkas negativt redan vid oupptäckt tidig njursjukdom kan katt drabbas av njurskador.

Jag kan så klart förstå att någon vill hjälpa sin katt vi mår ju illa av att se dom lida och vill deras absolut bästa och mer därtill men har inte prover tagits så kan Metacam ställa till skador och det vete sjutton om en person är medveten om som ställer en sån här fråga på sociala medier.

Sen hållbarhet ett par doser kvar en öppnad flaska håller lite olika beroende på flaskans storlek så har någon haft en sån där stått en tid är det inte bra men också bäst före datum för oöppnad som bara stått ska hållas koll på.

Nej jag tycker inte det här är ok vi ger inte varandra varandras mediciner men jag kan förstå kattägares desperation att frågan kan komma upp för man vill hjälpa sitt djur som lider och har ont.

Det här behövs mycket mer information om som biverkningar på njurar djurägare måste upplysas bra om vad som gäller det finns en orsak varför veterinärerna är så noga med att ta prover innan dom skriver ut Metacam.