Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4129 ggr
Tequila
0

Kastrera billigt i Uppsala

Smådjurskliniken på universitetsdjursjuhuset (SLU) här i Uppsala har ett mycket bra pris på kastration av katter, där även öronmärkning och en vaccination ingår. Både honkatts och hankattskastration kostar 400 kr. Erbjudande gäller fram till 30 maj 2008. Detta är ett sätt för att få patienter till blivande veterinärer. Vaccinet är mot både kattpest och kattsnuva. Då jag frågade om man suturerade med ståltråd fick jag svaret att så inte var brukligt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vilket suverän sak, borde fler veterinärklinikiker ta efter. Inte första gången Uppsala har kampanjer med billigare kastering.

essut
0

Åh va billigt det var. Hoppas många gör slag i saken nu att kastrera sina katter.

tantsotis
0

Verkligen bra pris! Glad

Men vill lägga in en lite brasklapp här. Innan man lämnar in en katt för kastrering, kolla upp vilken narkos och smärtlindring som används. Det skiljer en del mellan olika veterinärer. Även för- och  eftervården går till på lite olika vis.  Menar inte att inte alternativet i tipset skulle vara sämre, bara att man alltid bör ta reda på exakt vad som ingår och jämföra.

Tequila
0

Vi ska dit med en honkatt den 19 december och min förutfattade mening är att katten troligen kommer att få ett större snitt än om kastreringen sker hos en van veterinär. Jag har varit bortskämd med de veterinärer vi använder oss av att det hela har fungerat mycket bra. Jag kan inte narkos, smärtlindring och sådant utan vore tacksam för upplysningar om vad som är att rekommendera. Då vi tar hand om hittekatter är detta ett sätt att få ner veterinärkostnaderna, under förutsättning att det hela fungerar förstås.

martdat
0

Billigt är det ju men jag skulle nog inte lämna min katt till någon som inte är färdig veterinär, har dålig erfarenhet från utbildade veterinärer och kastrering så att lämna till en ej färdig vet känns inte bra. Nu bor jag ju inte i närheten så det hade inte varit något alternativ ändå. men risken borde väll vara att kastrationen antingen drar ut på tiden elr att eleven är nervös och gör fel,, jag är kanske lite nojig men så känns det här.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kemikal
0

Men operationerna lär ju vara samarbeten mellan utbildade veterinärer och de som går veterinärutbildning… Inte för att jag vet 100%igt, men dt är vad jag tror.

Tequila
0

Självklart är det en utbildad, kunnig veterinär som har ansvaret, men en som ska lära sig som gör ingreppet. Jag har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt förrän jag provat på det, men visst får man räkna med att det kanske tar lite längre tid…men å andra sidan blir nog otroligt väl gjort. Genom verksamheten med hittekatter varit "delaktig" i ett par hundra kastrationer och för mig har det varit mer positivt än negativt. En katt förlorade min dotter vid sövning, men det berodde inte på veterinären utan katten visade sig inte tåla narkos. Några infektioner efter kastrationen har förekommit, men i övrigt kanonbra resultat. De blivande veterinärerna måste ju få träna för att få vana.

Hawknestgrove
0

HElt suveränt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tantsotis
0

#4 Det är några år sedan nu, sen jag läste på om kattnarkos och smärtlindring, tyvärr har jag glömt en del och minns inte längre vad preparaten hette. Det finns t ex narkosmedel avsedd för människor, som används vid vissa kliniker och ger inte illamående efteråt. Bra om katten opererats i buken, eftersom det gör ont att kräkas. Men tror inte detta är så vanligt. I alla fall var det inte det då, för några år sedan.

Smärtlindring till djur är rätt försummat område i Sverige, tyvärr. Tyskland t ex ligger före där.

Men det allra minsta jag tycker man kan begära är att katten hälsoundersöks innan, att det finns speciell narkospersonal som övervakar sövningens djup och kan ge mer om så behövs. Veterinären ska kunna koncentrera sig på att bara operera, inte övervaka narkosen,  och katten ska inte behöva känna något. Plus att katten bör få något smärtlindrande för konvalescensen, antingen långtidsverkande injektion eller något att ta med hem och ge vid behov. Om man sytt med tråd som ska tas bort, bör stygntagning ingå. Min personliga uppfattning.

Hawknestgrove
0

Ja, för många år dedan, så miste jag en honkatt som kastrerades av en vet i Tomelilla. Hon vaknade aldrig ur narkosen. Fick ingen ersättning heller, bara en ursäkt…..

tantsotis
0

Jag kastrerade en frässe som höll på att dö av narkosen. Han hade hjärtfel, vilket jag inte visste om innan. Klantskallen till vette bara tjoffade i sprutan utan att ens lyssna på hjärta/lungor först och kissen sjönk bara ihop, poff! Något motgift fick han inte heller och bara turen att han klarade sig.

Idag vet jag bättre, det finns narkosmedel där man lätt kan minska sövningens effekt med en antidot/motgift om den blir för djup. Man kan även väcka upp katten innan den åker hem, om ett sådant preparat används. Bra tycker jag.

Så att katten hälsoundersöks innan tycker jag absolut ska höra till minimikraven. Om det finns nackdelar med att söva med det preparat som har antidot vet jag inte, och kan inte yttra mig om vilket som är bäst. Men gäller det en svag katt torde det vara att föredra, eftersom man inte säkert kan veta hur de reagerar på narkosen och det kan bli för mycket.

Faxlin
0

Aha, detta måste huggas på. Ska nog prata med KKS om vad de säger om bebisarna med :-)
Bra pris i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ankah
0

Ja, det är klart att veterinärkandidaternas lärare måste vara med! Vi läkarkandidater får ju också jobba på operation, men man är ju aldrig huvudansvarig, utan gör ju bara precis det man blir tillsagd och under noggrann uppsikt av mentorn. I själva verket är det nog så att det blir mer grundligt och ordentligt gjort där eftersom det inte sker på slentrian, utan för att man ska lära sig grundligt. Synd att man inte bor i Uppsala bara…

kemikal
0

Ja, det är det jag tänkte. Som det var skrivet i tråden innan tänkte jag att någon kanske läser och tror att katterna blir nånslags försöksobjekt, så är det ju inte.

Hawknestgrove
0

Nä, det är ju likadant för oss människor! Någon måste ju en läkare träna på och det blir ju under en operation. Samma sak var det i Stockholm förut på Eastmankliniken, för tänderna. Man kunde få sina tänder lagade till ett jättebra pris, just av kandidater.  MEn jag tror inte, att det finns längre.

Ankah
0

Det finns i Göteborg, sådan tandvård, men det är knepigt att få tid. Gôrbra om man kan tänka sig lägga ut lite extra tid, men lite mindre pengar!

Alexej
0

Vi hade erbjudande från SLU att kastrera 8 honor och 8 hanar gratis av blivande veterinärer (inte samma dag).

Som jag kunde bedöma det av journaler när vi hämtade katterna sedan hade de jobbat väldigt noga och bra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

maggan47
0

i Stockholm kan man fortfarande få tänderna lagade billigt, fast nu på Tandläkarhögskolan Huddinge sjukhus , ang kastraktionen är det urbilligt, och såklart helt veterinärstött, något att tänka på för Majken och Stina så småningom, bor ju just nu i Väsby Maggan47

Faxlin
0

#18: Tar de åt sig folk som är maniskt tandläkar rädda? Har snart inte en tand kvar, inte skoj i min ålder. Men medicinering har gjort att tänderna spricker sönder. åtminstone tror jag det beror på det, för borsta har jag alltid varit noga med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ankah
0

Åsa - jag vet att vi hjälpt till at behandla patienter med tandläkarskräck genom att söva innan behandling. Man använder ett väldigt väldigt snällt sömnmedel (när man läser om det blir man sugen själv!). Jag vet dock inte hur man kommer i kontakt med någon tandläkare som gör det, kanske folktandvården..?

Alexej
0

Åsa, det skadar ju inte att kolla. Också blivande tandläkare behöver lära sig hur man använder lustgas och liknande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

#19 Åsa, jag har oxå tandläkarskräck, börgar gråta om jag sätter mig i stolen, men för några år sedan var jag så trött på att inte ha alla tänder(fattades anlag för två fram när jag föddes) Jag kontaktade sjukhustandvården och fick gå flera ggr och bara provsitta stolen och lära känna personalen först, sen blen jag med sövd för de största ingreppen, då hade jag en vänn med att hålla i hand, det tog sin tid då jag var där flera ggr utan att göra något men att lära känna personalen hjälpte mycket(grät bara lite) åå vad skönt att få det gjort,

anebit
0

martdat!  När jag tappade mina mjölktänder så fanns det inga anlag heller på 2 framtänder 2:orna. På den tiden 50talet så gjorde inte tandläkarna nåt åt det utan jag fick växa upp med 3 gluggar. Inte roligt alls när man är i tonåren.

En dag för länge länge sedan såg jag i en tidning att man kunde lägga på plast. Så min tandläkare fixade mina tänder, hörntänderan är numera mina tvåor.   I ett helt år kändes det som om jag hade snus inne, tandköttet hade vant sig med gluggarna….

Inga gluggar mer och dem håller än…………   Glad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

martdat
0

#23 samma här, jag hade mjölktänder men fick inte de riktiga, var en framtand och en precis gämte som fattades, gissa vem som blev mobbad för "tannalösa kärringen hela skoltiden!) jag var 25 när jag tillslut vågade fixa det, innan hade jag en jätteful plasttand fram som verkligen syntes att det  var plast men min tandläkarskräck gjorde att jag inte vågade fixa tidigare, Roligt att du tillslut fick hjälp även om det tog sin tid!

majvi
0

#9 jag känner inte till att det någonstans finns speciell narkospersonal på veterinärmottagningarna. När jag har varit till veterinären för kastration av hittekatter -och det har varit många- har det nästan alltid bara varit en veterinär på mottagningen. Ibland har veterinärassisten/djurskötare funnits där, men vad jag vet har de inte varit med vid kastationen.Det kan ju vara annorlunda när man kastrerar på ett djursjukhus och på Ultuna är de två. läraren och eleven.

Är det inga nya som får lära sig veterinäryrket ordentligt så kommer det en tid då vi inte har några veterinärer att ta våra katter till.

Hälsoundersökning kan vara svårt på flera av de katter som jag kommer med, de kan oftast inte undersökas förrän de sover. De kan vara ganska uppskärrade och rädda och kanske behöver lite mer narkosmedel.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Se där, vilken bra vridning denna tråden fick också! Ja, tandläkarskräck kan inte vara kul att ha. Själv är jag inte heller glad att gå dit, men måste, då jag är paradontitpatient. Men klarat mig bra, har en brygga med 4 jacketkronor i fram och allt är komplett för övrigt, men får gå varje kvartal.

Onikan
0

Jag tänkte bara påpeka att veterinärstudenter FÅR arbeta som veterinärer innan de examinerat…  I princip alla jobbar ju sommaren innan de börjar sista terminen och många jobbar som veterinärer på slakterier, som distriksveterinärer eller om de har tur, på smådjurskliniker. Det är ju inte examensarbetet som avgör om man kan sitt veterinärsjobb eller inte så att säga….
Så detta samarbetet tyckte jag lät lysande! Överinseende utav lärare och få lära genom praktik, det måste ju fostra bra veterinärer!!

För övrigt tänkte jag inflika att veterinärstationerna här runt Kalmar, Nybro och Öland har en kampanj varje vår då de under 2-3 månader har starkt rabatterat pris på kastration och jag har för mig att det brukar ingå ID-märkning. JÄTTEBRA intitiativ tycker jag, och detta har blivit en årlig tradition sedan många år tillbaka!

Kyss

essut
0

#19 Min son Magnus gick dit när han var liten, han var verkligen rädd för tandläkaren då. Så man får gå dit men det tar längre tid att laga sina tänder där.

Ankah
0

Jag pryade hos en smådjursveterinär när jag gick på mellanstadiet och fick vara med på lite operationer. En gång, med en långhårig tax, blev det jätteakut. Jag blev lite rädd för veterinären då, men nu tycker jag bara att det är coolt - de drog verkligen på som att det var en människa som låg där. (Jag, till exemel, fick gå ut…) Skönt att de tar det så på allvar. (Varför skulle de inte göra det - de har ju valt yrket av en anledning!!)

SallyB
0

#25 På Ultuna har de full gas-narkosutrustning, vilket är säkrare än sövning med injektion. Naturligtvis är det särskild personal som övervakar narkosen. Nu vet jag inte om kastreringen sker med narkos som rutin, men man kan iaf säga till om det om man har en ras/individ som inte ska sövas med injektionsnarkos.

tantsotis
0

Det bör absolut finnas en personal som sköter narkosen och övervakar att den är lagom djup, i alla fall när det gäller honkatters kastrering. Tyvärr är smärtlindring hos katter ett sorgligt försummat kapitel i Sverige… Gråter

Att det inte går att hälsoundersöka katterna innan de sövs ifall de är förvildade förstår jag, men de ska inte behöva ha onödigtvis ont pga att vettarna snålar med smärtlindring och personal.

Jag ska snart kastrera min honkatt och tänker läsa på lite mer om sövning och smärtlindring innan, så att jag kan åka till den vette som ger bästa vården.  Kommer att bli dyrare men jag tycker absolut det är värt de pengarna. Jag skulle aldrig låta någon vette göra det som inte hade en narkospersonal.

Förstår att det är otäckt att tänka på…. Vet knappt om jag vågar skriva detta…. Men bättre att vi vet, tänker jag.

Ju fler som har kunskapen om vad som behövs för tillräcklig smärtlindring, ju fler blir vi som kan ställa krav på veterinärerna och de kommer att ändra rutinerna.

SallyB
0

#31 Jag har tvärtom den erfarenheten att veterinrer visst inte försummar smärtlindring, så jag tycker inte man kan generalisera så som du gör!

Vad baserar du dina uppgifter på?

tantsotis
0

Som jag skrev läste jag på en del om smärtlindring tidigare och kunde konstatera att det inte alltid ges tillräckligt, plus att det skiljer en hel del mellan olika veterinärer. Eftersom jag snart ska kastrera min honkatt, kommer jag att fräscha upp kunskaperna och kan återkomma med mer info senare.

Har pratat med den vette jag brukar anlita och hon ansåg att det absolut ska finnas någon som sköter narkosens djup, så det vare sig blir för mycket eller för litet.

Det skrivs även en del på forumen om detta eftersom allt fler konstaterar att man borde gett bättre smärtlindring. Speciellt gäller det kastrerade honkatter som har onödigt ont efteråt.

Hoppas fler kan hjälpa till att leta fakta, vktigt ämne tycker jag.

Tequila
0

Ester har nu återhämtat sig från operationen. Man sydde med stygn som måste tas och Ester fick ha tratt. Jag fick lämna in henne på morgonen för att sedan ringa och få hämta henne efter 17, dvs heldag. Hon var helt vaken då jag hämtade henne. Troligen legat i narkosen lite längre än vanligt då det tog några timmar extra för henne att komma igång och äta. Hon har inte vad jag märkt visat några tecken på smärta utan varit tillfredsställande smärtlindrad. Vad gäller narkosen vet jag inte hur man sövde henne, men hon har i alla fall inte på något sätt farit illa vad jag märker. Jag är nöjd med det hela och kan rekommendera det till "närboende".

Hawknestgrove
0

Puttar upp denna viktiga tråd, lite i eget intresse, ifall det fins någon i Uppsala som vill ta hand om HArald…Då blir det lite billigare för mig…..

tervmatte
0

Min syster kastrerade sin hittehona i Polen för tre veckor sedan.

Kissan fick en långtidsverkande spruta med smärtlindring och fick komma tillbaks två dager senare för en till. Hon syddes med självupplösande stygn som veterinären tog bort efter tror jag tio dagar då hon sade att många katter kan reagera negativt på dem i längden och kan få allegi. Hon sade att det är aldrig bra med främmande föremål i kroppen.

Allt ingick i priset

När jag kastrerade mina katter så var det alltid bara en veterinär plus en assistent som var med, inga narkosläkare. Veterinären kollade hjärtat och så fick kissen sprutan med narkosmedel. Sedan kastrerades den och fick vakna hemma.

P.S.

Läckeby djursjukhuset ska ha en kastreringskampanj för katter i slutet av januari och februari. Nu pågår en hundkampanj där man kan kastrera sin hund till ett fast paketpris plus att man får rabatt på foder.

MVH

Anna

Ledin
0

uj det var BILLIT, å då ingick även vacc,öronmärkning detta skulle flera kliniker.

essut
0

Puttar upp så alla som bor i närheten kan kastrera sina katter billigt där.

Ciiviic
0

hmm då kanske man kan ringa och prata med dom : ) så får kissetassarna åka lite tåg också : ) . S¨å får jag båda kastrerade för priset av en, det är ju helt makalöst bra woohoo : )

maggan47
0

undrar är detta Ultuna i Uppsala, eller något annat djursjukhus Maggan47

essut
0

Det verkar vara Ultuna enligt deras hemsida.

solweig
0

jo, det är ultuna.

essut
0

#42 Då kanske du eller Sven får skjutsa Zara dit.Skrattande

Tequila
0

Det är Ultuna i Uppsala. Bokning sker på telefon 018-672680. Ultuna ligger en bra bit bort från tågstationen men det går buss dit, så fram kommer man även om man åker tåg.

Hittekatten Esther som jag kastrerade där, mår nu helt bra och har haft tur och fått eget hem så hon flyttar på fredag.

zenita
0

ska ringa idag om tid till Zara

solweig
0

självklart skjutsar vi zara till ultuna.

essut
0

Det förstod jag…Ni gör allt för katterna..Kyss

Tequila
0

Tyvärr kan jag inte hjälpa till att köra då jag inte har körkort, men skulle ni vilja få något i er och hälsa på mina katter är ni välkomna att höra av er.

SallyB
0

Är det ff standard buksnitt som gäller med detta Ultunas erbjudande, eller kan man välja flanksnitt? Kan ju ringa och kolla själv förståss, men eftersom jag råkar titta in här nu, så kanske nån som vet?

Tequila
0

Den honkatt som jag fick kastrerad fick sedvanligt buksnitt, någon fråga om möjlighet att välja framkom inte, men jag fråga inte heller.

Lena
0

#50 Om de kunde utföra flanksnitt så skulle de säkert ha gjort detta. Det är en mycket lindrigare metod för katten. Tyvärr är det inte så många veterinärer som utför flanksnitt, detta då det kräver specialutbildning som man får åka utomlands för att skaffa sig.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"