Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 129 ggr
Uppkatten
1

Bör jakthundar få gå lösa?

En jakthund anfaller och dödar en äldre katt. Det hela sker ute på landsbygden.

Är det rimligt att en sådan hund får gå lös?

När vargar attackerar tama djur blir det närmast ett drev mot vargen. Hur ser vi på att jakthundar dödar husdjur?

https://www.folkbladet.nu/2025-10-11/katten-misse-dog-i-mina-armar-nu-kraver-jag-forandring-d80d0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Insändarskribentens katt blev attackerad av en jakthund hemma på gården. Hon frågar sig nu hur vanligt detta är.
Rådjurstoken
4

Nej, det borde inte vara rimligt. Om jag har förstått rätt är jakt med lös hund förbjuden i många länder eftersom den anses alltför stressande mot de jagade djuren. Men här i Sverige är löshundsjakt så helig att vi knappast lär kunna vänta oss någon förändring inom överskådlig tid. Även om det sker "olycksfall" med husdjur lite då och då. 😢

Magi-cat
1

Fy, så tragiskt! 😭 Stackars Misse och hennes människor!

Naturligtvis är det inte rimligt, men det lär inte vara någon förändring på gång…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Maneten]
5

Det här är inte alls i sin ordning och en jakthund har en medfödd stark drivande jaktinstinkt som behöver tränas och jobbas med för att bli en säker jakthund som inte utgör ett hot mot sin omgivning så som tamdjur eller människan.

Det är exakt som skribenten skriver , Vilda djur som rävar, vargar och björnar har vanligtvis respekt för människan och anfaller inte katter på bron, eller hundar som går i koppel. De jagar i skogen och för sitt uppehälle.

Jakthunden jagar inte för sitt uppehälle samtidigt som den har den starka jaktinstinkten i sig och jakthundar ska kopplas för sånt här får bara inte hända ingen ska förlora sina tamdjur så se till att sätta koppel på era jakthundar jägare och ta erat ansvar för vad era hundar kan utgöra för hot mot omgivningen.

Det är inte bara ni och skogens vilda djur ni har ett stort ansvar till vårt civila samhälle och era hundar ska fungera i dom utan risker det är ett krav som inte ens borde vara diskutabelt det ska bara vara förstått.

Tarotstollan
0

😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
7

Oavsett lösa jakthundar så är jägarkåren oerhört starka lobbyister i samhället, från politik och presskår till ledande organisationer. De är dessutom oerhört duktiga på att kränga på sig en tjock offerkofta.
Hur man kan få det till att det är jägaren det är synd om för att han eventuellt förlorar sin vapenlicens när han av misstag skjutit ihjäl två ponnyer i tron att det var vildsvin, ja, det är banne mig skicklig manipulation.
Med andra ord, det vore fruktansvärt synd om jägarna om de inte fick jaga med lösa hundar. Enligt jägarna själva alltså - och därmed väldigt många beslutsfattare.

Självklart skall hundar som inte jagar på rätt sätt inte springa lösa och i Sverige är det inte tillåtet med "catch dogs", dvs att hundarna tar bytet.
De får bara spåra upp, driva, ställa och påvisa (samt apportera) det.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2025-10-19 13:37 av Lona