Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 131 ggr
Uppkatten
2

Fler reggade katter - inga viten.

"Utvecklingen går åt rätt håll". Bra om det stämmer, men många röster i debatten hävdar det motsatta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/inga-viten-for-oregistrerade-katter-trots-lag-om-registrering

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sedan 2023 ska alla katter chippas och registreras på Jordbruksverket, med hot om viten för de som inte följer kraven. Men i Uppsala län har ingen behövt betala för sin omärkta katt. – Vi har inte sett att vi behövt jobba på det sättet, säger Michael Persson, avdelningschef för landsbygd på Länsstyrelsen.
OberonsMatte
3

Det som är frustrerande är att det går så sakta och att majoriteten av alla katter fortfarande är omärkta och/eller oregistrerade. Antingen är folk korkade eller så bryr de sig helt enkelt inte om ifall katten dör eller försvinner.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
1

Jag tror det behövs mer upplysning, att ge mer motivation och att underlätta för kattägare att chippa och registrera. Att det blir mer känt och lättare.

Varför inte en kattchipparvecka när det är gratis/väldigt billigt, man har öppet på många ställen och gärna åker ut till småorter och på landsbygden för att underlätta för kattägarna?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
0

Som jag fattat det har väl myndigheterna inte tänkt att det ska gå särskilt fort, utan det ska vara ett långsiktigt arbete…

Men bra om alla katter som kommer in för vaccination/kastrering också IDmärks (och reggas!!!). Då är vi i alla fall en bit på väg, för det är trots allt rätt vanligt att katter grundvaccineras och kastreras i dag.

Men absolut att mycket mer behöver göras.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

#2: Det är just det jag inte förstår, att det är kattägarna själva som inte känner sig tillräckligt motiverade. Att det ska behöva ligga på en myndighet att försöka motivera kattägare att bry sig om sina egna katter! Att omärkta katter aldrig hittar tillbaka till sina ägare eller avlivas p.g.a. det är inget myndigheter ligger sömnlösa över.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Att så många katter saknas i id-registren är ännu ett tydligt bevis för att det föds fler katter än det finns ansvarsfulla kattägare.

Förslag om att kattägare (och huskattuppfödare?) inte ska behöva besväras med att ta sig någonstans eller ens behöva betala för id-märkning och registrering är en förolämpning mot katters status. Nästa steg är väl att kattägaren får betalt(!) för att id-märka och ägarregistrera en huskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
1

Jag tror mer på att positiv motivation och uppmuntran, samt underlättande åtgärder för djurägarna skulle göra att det "blir av" för fler att chippa och registrera.

Det ordnas ju jippon och "dagar" för allt möjligt, varför inte detta? 🐱

Och så detta med att djurägaren gjort rätt och chippat - men inte registrerat! Det tycks vara alltför vanligt. Kanske man skulle ordna registreringen vid chip-tillfället?

OberonsMatte
2

#6: Varför inte bara erbjuda huskattägare t.ex. 10.000kr var bara för att ta emot någon kommer hem till dem och id-märker och ägarregistrerar katterna! 😃Det skulle kanske vara tillräcklig positiv motivation och uppmuntran för de små liven? Man kan nog inte kräva att kattägaren själv ska behöva vara hemma då, men är det utekatter kanske märkaren även kan få tillåtelse att leta upp katterna utomhus. 😉

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2

Det hjälper att försäkringsbolagen börjar kräva ID-nummer för att betala ut ersättning. Tror försäkringsbolagen gör ett bättre jobb än Lst här.

Magi-cat
0

#7 Jag förstår att du raljerar. 🙂

Jag vill understryka, om det inte framgått, att det är katternas väl och ve jag tänker på, inte att kattägarna ska ha pengar eller lättnader bara-för-att.
Men underlättar man för kattägarna gynnar det sannolikt katterna och man räddar fler katter än om man hotar.

Det är inte alltid så lätt för kattägaren att åka kanske 10-15 mil till veterinär med en åkrädd katt. Det är lätt hänt att det inte blir av, vad man än tycker om saken.
Men om man underlättar på olika sätt så blir fler katter chippade.
(Ungefär som fästingbussen som åker ut och vaccinerar folk på småorterna på vårarna. Det brukar vara långa köer.)

Vi hade tur och fick tag på en privat veterinär som kom och chippade vår senaste katt. Hon kom t.o.m. en helg, vi fick betala för resan, men det var det värt.
Bara som exempel.

OberonsMatte
0

Innan "obligatorisk" id-märkning infördes gav Agria särskild försäkringsrabatt för id-märkt huskatt, men jag vet inte hur stor effekt det hade. Det fanns iallafall ingen möjlighet till sådan rabatt för stambokförda katter.

Tyvärr är många av de omärkta katterna även oförsäkrade, så det stora felet ligger i själva grundinställningen hos många kattägare (och huskattuppfödare!). Det är den inställningen som måste förändras.

Sajtvärd Katter iFokus