Kattfamilj-Göteborg
Har fått reda på en kattfamilj utanför Kungälv det skall vara en mamma katt en pappa katt och 2 ungar som är födda i år har tyvärr ingen kamera men dom är väldigt rädda av sig det finns en som matar dom men jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig hjälpa dom har ingen möjlighet att ta in alla själv skulle kanske kunna ta en max två så länge tills man hittar nya trevliga hem .
Jag är ganska ny på detta med infångande och kattfällor m.m har inte jobbat aktivt innan med sådannt här så jag behöver alla råd och alla tips jag kan få, tycker ju synd om dom små liven. Har altid tyckt synd om djur som far illa så man skulle vilja göra något.
Är ungarna små ska du inte separaera dom från mamman, vad du än gör. Varför inte ta in hela familjen? Oftast är kattungar jobbigare än en vuxen mamma, som troligtvis har haft ett tufft liv och kommer bli tacksam över att f komma in innan vintern kommer rejält. Kattungar går oftast rätt lätt att hitta nya hem till, s då har du bara mamman kvar sedan. Lämna inte ngn kvar, snälla!
Jag bor inte så nära att jag kan hjälpa till med infångning osv, men lycka till!
Ungarna är födda i början på sommaren så dom är inte jätte små, jag vill ta in hela familjen men kan inte ta in alla här har 3 katter själv i en tvåa så det finns inte plats riktigt
Tack för lycka till för det kan hag behöva
Tycker så synd om dom vill gärna göra något innan vintern kommer för att dom inte skall frysa
Tar du ungarna från mamman nu, kommer hon börja löpa tidigare och få nya ungar, och då är det tillbaka på ruta 1 igen. alltför ofta glöms mammorna bort, när de är lättast att "ha o göa med" faktiskt.
har du plats för 2 utav kattungarna( som är jobbigare än en vuxen, 10 ggr jobbigare) förstår jag inte varför du ej har plats till mamman med. hon kommer troligtvis inte göra sig hörd eller märkas av den första tiden ändå.
Nu vet jag inte om du planerat och ta en mamman + en unge, men det blir ändå bara en kvar i slutändan, och det är fel.
Vill bara ge dig råd, så ta inte detta personligen:)
Jag har inget bestämt om vilka jag skall ta men vill ta in alla på en gång
Det handlar inte om att jag inte vill ta in alla fyra till mig, det är det att jag inte har plats för 4 st har ju 3 st egna här hemma och lägenheten är inte så stor.
Det var mycket därför jag skrev här för att se om det finns någon som har möjlighet att hjälpa mig med någon eller några av dom.
Och hjälpa mig att fånga in dom
jag hoppas du hittar den hjälp du behöver:)

jaa, det vore ju toppen om katterna kunde komma in.
kungälv… nu är ja lit dålig på geografi tror jag. vars ligger det?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

göteborgstrakten väll?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Glöm inte pappan oxå, det brukar man göra.
finns ingen från Kungälv Göteborg här, som kan hjälpa till, Maggan47

Kungälv = ett par mil norr om Göteborg (riktning E6 mot Oslo)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
det är ca 3 min utanför göteborg
Puttar upp!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
putt
putt
putteliputt Maggan47
jag puttar jag med
putt igen ingen som kan hjälpa mig
Puttar jag med!!!!!!
putt
Kollar den här tråden, kanske du kan få hjälp och tips genom några där.
http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=99719ba1-e88f-44f4-ade8-768f9d0a3429
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Fint gjort av dig att du vill engagera dig för dessa katter. Göteborgarna är nog inte inne på forumet just nu. Det är ju nyårshelg och allt. Vi får hålla tråden varm och hoppas på att någon dyker upp efter hand. Du kan även skriva på forumet på www.katter.nu där finns en särskild avdelning för akuta hittekattsärenden.
Tyvärr är de få katthem/föreningar som befattar sig med skygga katter i Göteborgsområdet. De få som gör det är ganska överbelastade. Men man kan alltid höra av sig för att be om goda råd, kanske låna en kattfälla etc.
Göteborgs Katthjälp har stor erfarenhet men söker själva jouhem till sina olika TNR-projekt. De tar därför inte emot nya ärendet för närvarande.
Pröva även med att höra med dessa föreningar/Djurhem:
Djurhemmet Tigerharen i Skara jobbar med skygga katter.[
Kattslussen i Trollhättan
](../Links/TrackLink.aspx?LinkId=06995923-de93-443d-827b-4cdf2eb25434&Url=http://www.kattslussen.se/)
Göteborgs Djurskyddsförening jobbar inte med skygga katter men kan ibland ge ekonomiska bidrag till kastrering och andra insatser.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för råden skall höra mig för och hoppas på att det kommer in någon från göteborg, verkar inte finnas så många här runt omkring så det känns lite hopplöst och det måste ju finnas många katter i hela göteborg med omnejd
#22 Bodde tidigare i Göteborg men har nu flyttat till Dalsland. Sista tiden har vi fått en hel del nya medlemmar här på sajten som bor i Göteborg. Tidigare var vi inte så många.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det känns skönt att veta att ni finns och att det finns några här från göteborg för jag kännde mig väldigt ensam innan jag hittade denna sidan, man vill ju göra så mycket men det fungerar ju inte alltid som man skulle vilja
Det är ju det som är så bra med sajten. Här finns jättebra och engagerade medlemmar från överallt. Ingen ska känner sig ensam. Vi alla försöker att hjälpa till på något sätt.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

XMalin- jag bor utanför Alingsås så det är en bit till Kungälv.
Jag hämtade en kattmamma och två ungar på 4 veckor igår. Den ena ungen måste jag mata var 3:dje timme. Känner att jag har lite att göra här hemma nu.
Hoppas någon annan kan hjälpa dig snart!
putt
Pratar med hon som matar katterna i Kungälv och hon tror att mamma katt är dräktig igen nu. Inte säkert men det ser ut som det, för hon kommer inte nära dom utan ser dom från sin balkong. och den ligger i markplan så hon ger dom mat under den för att inte regnet skall komma åt maten.
#28 Tyvärr är risken stor för att så kan vara fallet. Katter har en oerhörd förmåga att fortplanta sig. Det är inte ovanligt att en honkatt föder den ena kullen efter den andra mer eller mindre på löpande band. Oerhört slitsamt för kattmamman och tragiskt med alla ungar som kommer till värden på detta sätt. Därför är alltid kastrering det primära när det gäller herrelösa katter. Att man får ett stopp på den onda cirkeln. En enda honkatt kan får runt 120 kattungar under sin livstid. Det blir med andra ord snart en stor koloni av det….
//Lena
just nu är dom 4 st skall försöka få in dom om jag hittar någon som kan ta några av dom jag kan ta en eller 2 st här men mer går inte och jag vill ju gärna få in alla fyra
putt

Tycker nog inte du ska skilja dom från sin mamma? kan dom inte komma hela familjen te nån istället?
Eller jag vet inte. puttar bara för dom små. =/
MEN, kan man inte skilja dom helt nu då? kattungarna från mamman? eftersom dom verkar så "gamla."
Dom äter torrfoder som ges och även burkmat så det går att skilja dom åt har bara ingen plats för allihopa själv och har aldrig fångat med fångstfällor så jag skulle behöva lite hjälp :-)

så du vill ta ungarna dåe .
det spelar mig ingen roll om det blir ungarna eller föräldrarna, men jag tar inte in någon innan jag vet att det finns plats hos någon mer vänlig själ för jag vill inte lämna någon av dom ute
Skulle jag behöva ta in någon innan så skulle jag nog prioritera mamman som ev är med bebar, men vill ha in alla på en gång i första hand
putt
Puttar jag med
tack för hjälpen med puttningen, börjar bli lite orolig för dom här för nu börjar det blåsa kallt och snöa
putt
Kontakta Djurens Samarittjänst i Göteborg. De kanske kan hjälpa dig.
http://www.djurenssamarittjanst.se/
Jag har själv tagit hand om två katter därifrån och även lämnat in stackars katter från stan. Nu bor jag på landet och föder upp Siames. Jag kan inte längre ta mig an hemlösa katter. Däremot tittar jag in här ibland.
Lycka till!
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#41 Jättebra att du skrivit länken till Djurens Samarittjänst. Då har de alltså en hemsida, det var ju fint. Ska lägga in den bland katthemslänkarna!
//Lena

Hur går det? Dessa katter måste ju in….

Humm, om man vill ta ungarna - får vi det då?

(A)
Finns det ingen som kan hjälpa XMalin tillfälligt så att denna kattfamilj får komma in i värmen?
Förutom att jag bor i Stockholm så har vi fullt med 6 egna katter och 3 jourkatter samt 2 hundar. Vi bor också i en 2:a men när det krisade för kattungarna så tyckte vi de hade det bättre hos oss än ett osäkert liv ute. Det visade sig vara rätt beslut när vi ser hur underbara kattungarna blivit. Våra egna katter tar hand om dem så hjärtat blir alldeles varmt bara genom att titta på dem.
Vi håller tummar och tassar för att det går att rädda dessa katter.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

putt
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

JO jag funderade på de, men hon svara rinte på PM så just nu känns det ba… suck…

Suck… putt…. =/
Puttar upp för GBGfamiljen

putt =/

XMalin! Är du här inne någonting nu? Har PM:at dig, men inte fått något svar. Kanske kan hjälpa dig, då jag bor i Kungälvstrakten….
Mitt tips är att kontakta ett katthem. De brukar hjälpa med fällor och dylikt.
Lycka till!

har med PMat ang detta… får inget svar dock…

Maaaalin! Vart har du tagit vääägen?

antar hon har hamnat på sjukhus igen