Grannsamverkan mot djurplågeri?
Grannsamverkan mot djurplågeri - är det en bra idé?
Har vi kommit dit att det är nödvändigt?
Barn och unga som misshandlar djur med järnrör och plankor etc, vad kan föräldrar, förskola och skola göra…?
Hur tänker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Katter hittas döda av alla möjliga orsaker så jag blir alltid lite misstänksam när folk går ut i media och verkar stensäkra på att dödsorsaken är misshandel. Om det varit allmänt känt i flera år inom samma område förstår jag framförallt inte hur folk kan fortsätta släppa ut sina katter där utan att hålla dem under uppsikt.
Att det finns personer i samhället som varken respekterar människor, djur, egendom eller miljö är tragiskt, men inget nytt fenomen. I vissa fall (när det gäller barn och unga) kan det kanske vara av rent oförstånd och p.g.a. grupptryck. Det kan även vara empatistörningar och psykosociala problem som ligger bakom.
Om /när en person medvetet försöker skada/plåga ett djur har jag svårt att tro att det inte redan funnits anledning till oro angående den personen. Hur mår en sådan person egentligen?
Sajtvärd Katter iFokus
Här har man ju tydligvis sett barn och unga misshandla djur, enligt vad som framgår av reportaget.
Också anmärkningsvärt med vuxna som ser men som inte ingriper. Där kan man kanske också tala om empatistörning etc….?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.