Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 66 ggr
Uppkatten
1

Gratis kastrering - färre hemlösa katter?

Läser en insändare där skribenten för fram åsikten att:

"Om veterinärer kastrerar gratis kommer det snabbt att bli färre hemlösa katter. Eller om staten stod för kostnaden".

Är det just kastreringskostnaden som får en del kattägare att avstå från att kastrera sina katter?

Tror du i att gratis kastrering snabbt skulle leda till färre hemlösa katter i Sverige?

Skulle kastrering då vara gratis för alla katter, eller bara för vissa grupper av katter? Vilka?

Ser du andra sätt att minska antalet hemlösa katter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
0

Det skulle säkert hjälpa till men som kattägare är det din skyldighet att ta hand om din valda familjemedlem, så kastrering är ju sådant som du själv skall betala för, inte staten.

Hade staten tagit hand om katter och velat ha dem omplacerade, så kanske de kunde hjälpt till med en summa för att katterna skulle få godkända och permanenta hem. Och i så fall att staten kontrollerade hemmen och höll koll på katterna, så de inte bara släpptes ut sen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2025-06-17 12:21 av Tarotstollan
Torparmor
2

Jag har pratat med många som inte inser logiken i att kastrera katter. Så nej jag tror inte det skulle hjälpa.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Uppkatten
0

Jag tänker att kastreringskampanjer i andra länder tycks ha gett gott resultat, då veterinärer på volontärbasis kastrerat hemlösa katter.

Kanske skulle gratis kastrering kunna ha effekt i vissa områden, t.ex. i södra Sverige där fler hemlösa katter föds och överlever vintern, eller i kolonier/misärhem där man inte omgående kan börja ta in katterna på t.ex. katthem…?

Men att veterinärerna skulle stå för kostnaden ställer jag mig tveksam till. Kanske som en del i veterinärutbildningen då…???

Lägre pris på kastrering generellt fram tills dess att katten har uppnått en viss ålder kanske skulle kunna styra kattägare i rätt riktning?

Sedan vill man ju att kattägare ska begripa att kattägande innebär kostnader, inte bara när det gäller kastrering, och så är det hela kattens liv.

Kanske bättre att satsa på ökad tillsyn så att lagstiftningen efterlevs…? Där står det ju redan nu att du ska ha koll på att föräldradjuren är lämpliga för avel, och att du som kattägare ska förhindra oönskad fortplantning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.