Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 56 ggr
Uppkatten
1

Unga väljer djur baserat på djurets status

Unga vuxna väljer att skaffa djur baserat på djurets status, och ägarens livsstil (skärmtid/stillasittande/stress) påverkar husdjurets välbefinnande.

Föga överraskande kanske, men ledsamt.

Jag menar återigen att det skulle behövas mer utbildning innan man får skaffa husdjur. Kanske någon form av "körkort" för den sorts djur man vill ha hos sig.

Undrar hur det är bland lite äldre husdjursägare? Kanske är de inte lika påverkade av trender/status, och kanske är de bättre på att sätta djurets behov framför sina egna…??? Vad tror du?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bmxOjq/veterinarens-varning-status-styr-over-djurkop

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Unga vuxnas livsstil påverkar deras husdjur, enligt en ny Novusundersökning. Skärmtid, stress och stillasittande gör dem sjuka. – En del som funderar på vilken
mayhem87
0

Jag bor i lägenhet på en gård där det springer lösa katter,på sommaren så är det en som brukar få ett stort köttsår på ca 3cm mellan öronen och mellan ögonen. Som under sommaren blir infekterat och katten lider. Ägaren som är äldre,tar noll ansvar.
En granne har fått flytta,deras utekatt ville inte flytta 2 gator bort så den är lämnad på gården,att skötas av en annan äldre kvinna som redan har en katt men som inte kunnat säga nej så nu lever den på gården o får mat av henne. En tredje katt,sprang in till min vän o födde kattungar,varpå ägaren slog ihjäl en katt unge framför ögonen på mig. Jag har inget förtroende för yngre generationen men äldre är då inte mycket bättre. Då har jag ju en vädur kanin som någon bara dumpade gravid på gården förra året att lämnas till alla katter. Vi har oxå räv runt hörnet så tycker det är oansvarigt att ha katt lös.
Allt är anmält och ingenting har hänt.så man får hoppas att yngre generationen får mer information o att de har bättre hand än de äldre jag sett.

Mvh Mayhems "hönsmamma"