Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 81 ggr
Uppkatten
1

Minskar antalet hemlösa katter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Under det senaste året har lokalföreningarna inom Djurskyddet Sverige tagit emot ett ökat antal dräktiga honkatter och…
Tarotstollan
1

Att folk inte lär sig. Varför släpper de ut sina katter för att bli flera?🤔😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
0

"Vi var även väldigt hoppfulla när nya föreskrifter infördes 2020, som sa att katter ska förhindras att föröka sig oplanerat, överdrivet och oönskat."

Lagstiftning är viktig, men det verkar alltså inte hjälpa med enbart den.
Mer upplysning måste till!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2

Problemet är väl att det finns alldeles för få personer som jobbar med detta för att faktiskt hålla kontroll så att nya lagar och regler följs. Vi har en del utekatter här där jag bor, är inte direkt så att det kommer ut någon officiell person som fångar in katterna och kontrollerar så de är kastrerade eller id-märkta osv. Sen skulle man ha en utekatt som blir dräktig av att ha gått ute är det ju extremt enkelt att ljuga t:ex för veterinär och säga att den lyckades rymma och detta var en hemskt tråkig situation de råkat hamna i. Vem ska kontrollera om det är sant?

Nya lagar och regler är bra, och de har ju ett bra mål, men att faktiskt göra verklighet av det är inte direkt enkelt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I Sverige finns det uppskattningsvis över 100 000 katter som kommit vilse, övergetts av sina ägare eller fötts ute av en redan hemlös katthona. Detta enligt ...