Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 78 ggr
Uppkatten
0

Vägrade låta avliva döende katt

Katten var döende med stora andningssvårigheter.

Kvinnan tog katten till två olika veterinärer under en och samma dag, men accepterade inte att låta avliva katten.

Katten avled strax senare. Ägaren döms nu för djurplågeri.

https://www.sverigesradio.se/artikel/vagrade-avliva-doende-katt-agaren-doms-for-djurplageri

Varför kvinnan inte accepterade avlivning framkommer inte av reportaget.

Men som kattägare måste man vara beredd att fatta även ett sådant beslut.

Att låta sjuka katter ligga och självdö är aldrig ett alternativ.

Att inte kunna andas ordentligt är ångestfyllt och inte rätt att katten ska behöva kämpa med in i det sista.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En kattägare döms för djurplågeri av Umeå tingsrätt eftersom hon vägrade att avliva sin döende katt. Kvinnan hade besökt två olika veterinärkliniker på ...
[GTBLovesAnimals]
0

Dumma människa

Maria
0

Knepigt fall. Hon brydde sig uppenbart mycket om katten då hon t.om besökte två veterinärer samma dag.
Ändå lät hon sin katt lida och självdö.

Hon har givetvis handlat helt galet och katten är den som fått lida.

/Maria

[GTBLovesAnimals]
0

Ja men jobbigt för henne också

Uppkatten
0

#1 Så kan man inte heller säga. Sådant här är ofta långt mer komplext än så. Det kan vara en psykiskt skör människa, eller en person som t.om. tror att det är lugnare för katten att få "somna in" hemma, som inte förstår den ångest som andningssvårigheter medför, eller att döden ofta föregås av kramper m.m.

Kanske var katten "ägarens allt" och kanske hoppades ägaren in i det sista på att hitta en lösning eller att katten trots allt skulle tillfriskna.

Viktigt med pedagogiska, inkännande veterinärer, med tid att lyssna, trösta, förklara, och motivera också Många är sådana, men jag har själv stått med svårt sjuk katt och en veterinär som närmast vände oss ryggen (som tur var skulle hon strax gå av sitt pass, så jag begärde en second opinion och vi fick möta en helt underbar veterinär som löste av henne).

Men det är nog sällan ren "elakhet" bakom vägran att låta avliva katten. Den här kattägaren sökte ju aktivt vård för sin katt, hos flera veterinärer därtill.

Mitt inlägg var till för att betona att man behöver ha en beredskap att låta avliva katten när situationen kräver det, och att djurskyddslagen inte tillåter oss att göra på annat sätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[GTBLovesAnimals]
0

Ja jag tänkte mig inte för efteråt så tänkte jag på det förlåt

[GTBLovesAnimals]
0

Jag sa i#3 iallafall