Farliga kattleksaker
Tänk efter innan du låter katten leka med något. Att något saluförs som en kattleksak innebär inte att föremålet är ofarligt för katter.
Olämpliga kattleksaker kan innebära fara för katten, men också bli dyra för kattägaren.
I fallet nedan var det en 6 månader gammal kattunge som råkade illa ut.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/popcorn-6-man-holl-pa--do-av-leksak-fran-temu/
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
😡arg man blir arg på sånt här
#1 Det är djurägarens ansvar att inte låta katten leka med farliga föremål.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Du har inte fel, men om det är ens första katt är det kanske inte alltid så lätt att veta vad som är säkert och inte. Man bör såklart kolla upp det noga, men är man oerfaren och något säljs som kattleksak kan olyckor såklart hända. Jag är noga för jag har haft katt länge, men tycker det är fel att något får lanseras som kattleksak trots att det är farligt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3 håller helt med dig
#3 Det är dock VÄLDIGT många kattleksaker som kan bli farliga för katten om den leker utan tillsyn… Och många kattägare förvärrar problematiken genom att dessutom låta katten leka med snören, tops, hårsnoddar etc.
Det går inte att komma ifrån att det är kattägarens ansvar, och att man som kattägare har att införskaffa nödvändig kunskap.
Många kattägare byter inte ens ut trasiga kattleksaker, och låter snören etc ligga framme…
Sedan är det förstås bra med ett producentansvar, men i slutänden är det ändock alltid kattägaren som har ansvaret för sin katt.
#5: Eller så kanske det borde vara så att kattleksaker kommer med samma slags varningar som leksaker till barn kan komma med. Visst bör man som ägare vara noga och kolla upp eller ställa frågor om man är osäker. Men tycker inte man enbart kan klandra dem om nåt går snett.
Jag hade julglitter framme mitt första år med Nox för Elrond brydde sig inte och jag gjorde ett antagande när det kom till lillkissen. Han försökte käka upp det och jag hade en jäkla tur att jag lyckades se det när han satt och tuggade. Om jag hade missat det hade jag definitivt klandrat mig själv. Dock skulle jag tycka det vore sjukt elakt av någon annan att säga typ Ja du får skylla dig själv du har mördat din katt för att du inte var tillräckligt noga och försiktig.
Man mår nog tillräckligt skit redan utan att andra behöver ha attityden att det är ens eget fel att ens katt är död.
Man behöver inte döma. Det är något annat.
Och många kattleksaker ja, där står det att katten inte ska få använda dem utan att ägaren är med och har koll.
#7: Står det så är man ju så varnad man man kan bli. Åtminstone förpackningen kan man ju läsa det tar ingen energi eller tid.