Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 4760 ggr
Petterssons
0

Grannar från helvetet

Vi har inte pratat med våra närmaste grannar på ca 3 år! De flyttade hit och pekade med hela handen och bestämde att vi inte fick göra det vi gjort i 20 år, åkt skoter, fyrhjuling, gått, och ridit på en servitutväg nedanför deras gräsmatta, fast vi haft markägarens tillåtelse. Det har varit många incidenter under åren, den ena grövre än den andra.

För ca 4 veckor sedan kom en av mina katter (Sigge) hem med en skada. Det var som om han hade fått en stroke, frambenen var som gelé, han hade ingen styrsel i huvudet och han bara skrek, ögonen var som tefat. Veterinären var helt säker på att det var ett yttre våld som orsakat detta, ett slag eller en spark. Han var så sjuk så jag övervägde att låta han somna in men jag tog hem honom och vårdade honom i en vecka och nu är han nästan som vanligt.

Jag är nästan 100% säker på att det var min "granne från helvetet" som gjort detta eftersom vi är endast fyra grannar här.

Jag bor på  landet och mina katter är van att röra sig fritt men  nu får de bara vara ute under uppsikt.

Grannen är från Malmköping och har haft flera företag som han "kursat"

Lena

storAnnette
0

Men herregud,du får nog lov att bygga en rastgård till katterna.Det skulle iaf jag gjort om jag bodde med såna grannar.Hoppas kissen kryar på sig ordentligt.

Erika91
0

Nej vad hemskt att läsa! Hur kan man ge sig på ett oskyldigt djur!?!? Fy för sådana idio***!!

Faxlin
0

Usch vad hemskt

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ankie
0

Ja men fy vad otäclt. Jag säger oxå att du bör bygga en rastgård till katterna så att det inte händer fler olyckor. Vad tusan, tror folk att de får göra hur som helst?!

kajsa08
0

Men vad rasande jag blir! Hur kan man låta sin ilska över något annat i ens liv som inte har gått bra gå ut över en katt? Han mår säkert inte bra. Jag tycker du ska försöka prata med honom (om det går) Usch och stackars Sigge. Hoppas han blir helt återställd. Har en helknäpp granne här med, men jag bor ju i lägenhet som tur är. Och katterna är inomhus. Men bor man som ni gör ska de inte behöva vara inne. Fy för så fula människor!

attmar
1

Fyfan vad förbannad man blir.. vilka hjärtlösa människor det finns… :(

modellflickan
0

Din granne borde ha en smällkäft som heter duga! Vilken sjuk feg j-vel. Hatar sådana kr-k. Fruktansvärt fegt att ge sig på en oskyldig katt. Morr………

Faxlin
0

För det första så vet vi inte med fakta att det är grannen som skadat katten. Men det är tragiskt att den blivit skadad. Och trist att leva med grannar man kan tänka sig gör det.
Men vi får inte kalla folk sjuk feg j*vel. Det är faktiskt förtal. Om den grannen kom in här skulle den kunna anmäla. Och det är inte trevligt heller.

Så snälla tänk på språket.
Mvh ÅsaF Medarbetare på hittekatter.ifokus

Audiatur et altera pars

Wiizy
0

Usch… :/

Hawknestgrove
0

Ja, även om vi tror, att det är grannen, så får man passa sig. MEn jag vill även påpeka, att man ska inte reta på sig småsten när det gäller friheter när det gäller att ta sig fram. Den förra markägaren var kanske av annan kaliber, medans denna är så att säga "pirkete". JUSt det därmed hästar kan reta gallfeber på många. Så ta reda på till 100 % vad ni får och inte får! detta försvarar naturligtvis inte, ifall grannen låter det gå ut över en liten katt. Nä, bygg en rastgård, så är du säker. Du kommer aldrig att kunna bevisa att det är grannarna ifall något händer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Jag skulle ockso informera mig vad som är tillåten eller inte och sedan försöker bli sams med grannen. Ofta blir de vänligare när man pratar i lugn och ro med de. Ofta vill de bara "vara med" och bestämma och bli tagen på allvar.

Bättre blir sams och "kryper" för kattens och er skull. Det är jättejobbigt att vara osams med en granne. Kanske de flytta snart.

Jag läste en gång på hembyggarsidor några trådar hur man blir bäst av med grannens katt och det var värsta mardrömmen, så ser till att bli sams eller bygg en rastgård till katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

JAg ser, att Nore är inne på datorn nu. HAn är väldigt duktig på sådan frågor som gäller vad man får göra och inte göra, allemansrätt osv…. Pm:a honom!

modellflickan
0

Åsa! Personen ifråga är nästan helt säker på att det VAR grannen som gjort detta! Och jag är inte heller den enda som skrivit att grannen är en sjuk j-vell! Att folk skriver att folk är fega sjuka j*****r sker ganska ofta på detta forum när det gäller djurplågare osv. Men ändå skriver du inte förrräns nu att det är förtal osv direkt efter mitt inlägg! Ingen annan har skrivit om detta innan trots att folk kallat andra för sjuka jävlar osv. Och jag kommer fortsätta med det. Han är en sjuk j-vel!! Problem med det? Jag tänker inte sluta uttrycka mina känslor varje sig nu eller i framtiden!

Hawknestgrove
0

Nu antar jag, att ÅSa menade ALLA, som hade den åsikten. Ingen ska känna sig personligt träffad. Det är dessutom en oerhörd skillnad på att säga att man TYCKER att en person är behäftad med vissa egenskaper och att PÅSTÅ detsamma. MEn detta är ett sidospår. Vad som tråden gäller, är att det tydligen har blivit skiljaktligheter om hur man beter sig på marken och att katterna är utsatta för risker. Låt oss hålla oss till det.

modellflickan
0

Tar bort inläggen pga upprepning. Alexandra

modellflickan
0

#14 Ok Gunilla.

Erika91
0

#8 Angående mitt inlägg så skrev jag efter vad veterinären hade sagt: "att det hade varit med om yttre våld". Däremot så pekade jag inte ut grannen i mitt inlägg utan den som misshandlade Sigge. Ville bara att du skulle veta..

Hawknestgrove
0

Ja, ingen skulle få röra min kissar, eller hunden heller för den delen ostraffat heller.

modellflickan
0

#17 Du ska inte behöva ursäkta dej. Jag tror nog Åsa förstår vad vi menar. Om han nu verkligen slagit katten så är han sjuk, mycket sjuk. Jag skulle vilja säga att han är en samhällsfara om han skadat katten. Och de är ju inte så konstigt om vi tycker det? Det var just det du reagerade på som även jag reagerade på. Du gjorde helt rätt som uttryckte dej. Det har folk gjort här sedan sajten startade så varför sluta nu menar jag. Vi är inga dåliga människor för det. Kram

modellflickan
0

#18 Jag tror vi tänker lika på mycket Gunilla. :)

Petterssons
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, det var inte meningen att orsaka osämja här. Jag var bara så förtvivlad för att min katt blivit slagen (enl. vet.) Vi bor ca 50 m från varandra och Sigge var på väg dit när jag tittade ut och 10 min senare så hittar jag honom i detta bedrövliga tillstånd. Jag vill inte tro att någon kan vara så ond men han jagade faktiskt en annan granne med ett järnrör för att han åkte fyrhjuling på vägen, hade han inte duckat så hade han fått det i huvudet. Gör man sådana saker så är det nog inte så märkvärdigt att slå en liten oskyldig katt.

Grannen har ingenting med servitutvägen att göra. Han äger inte marken och vi har markägarens tillåtelse att nyttja den, han t o m uppmuntrar det för då växer det inte igen.

Sigge mår bra nu, bifogar en somrig bild där han ligger och myser på sin favoritplats.

Lena

Erika91
0

#21 Det var inte ditt fel :)
Man ska skriva av sig här :) Det var bara bra att du gjorde det!

Men gud så söt han är Sigge Kyss 
Vad bra att han mår bra nu. Du får ge han en kram från mig! :D

Jenna-Gun
0

Men o hur skulle man kunna slå en så vacker katt. Då finns det nog bara frigolit i skallen på den personen.

Pussa Sigge från mej (svag för svart-vita kissar)

Jenna

Sidentass
0

Jisses….finner inga ord för hur folk kan bete sig…om jag vore du skulle jag försöka få till en rastgård till katterna..här har du tydligen folk i närheten som kan gå hur långt som helst …o då kan dina missar vara i fara även ii fortsättningen, mycket ledsamt att misse o du skulle behöva gå igenom något så fruktansvärt…usch!!!

Faxlin
0

Vill påpeka att jag inte tog trådens start som en utpekan bara en möjlighet. men det är skillnad anser jag att om man pratsr om folk man inte kan härröra till. Som när man hittar tre döda kattungar i en sandlåda i ett bostadsområde. Då konstateras det att den person som gjort detta måste vara oerhört sjuk. Men att sedan vända det till att exakt den personen i lägenheten närmast den sandlådan är sjuk. Det är skillnaden.

Även om man har långt emellan grannar så kan det komma folk utifrån. En passerande bil eller vad som helst. Det är så att det kommer fakta som gör att man kan starkt misstänka denna granne. men sådant lär man tyvärr vara försiktig med. Det är för att skydda medlemmarna.

Om jag såg någon skada mina djur eller barn, då gick jag också över gränsen för vad som är lagligt. Men man måste ha bevis.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Ledin
0

nee det e f*n inte klokt vad gör folk å är det så farlit att en katt paserar deras trädgård o gösslar lite det gör inget. Kan säga så här jag hade en kattunge som gick ut 2a gg å jag var ute i trädgården han vart lite tuffer å lämnade trädgården hörde han skrika å då kom 2 flcikor å sa att en pojke har kastat en sten på han dom visa mig stenen den va rätt stor han haltade o hadde ont i ryggen. Vart flyförbannad å gick upp till han å pratade med föräldrarna (dom vart paffa tordde jag hittade på) iaf dom fick stå för vetrinärkosnaden 900:- vart gipsad osv katten vart frisk men gick aldrig mera ut. Så även ett barn kan vara elak dessutom måt en kattunge. Kan säga att dom hadde en hundvalp såg ungen sparka till valpen å jag såg det sa till vad han gjorde dom lämna tillbaka valpen å efter en stund så flytta dom… Hoppas dom aldrig skaffa något djur för den ungen kan jag säga var en djurplågare.

martdat
0

#26 Roligt med föräldrar som i allfall tog sitt ansvar, speciellt att lämna ijen hunden, bar att du sa ifrån!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ledin
0

Jag tillhör dom som inte kan vara tyst om jag annser något är åthel** fel. Det fanns grannar som knep å gillade skvallra isf säga till. Ja pappan där trodde på det jag sa han hadde väll märkt att sonen inte var "normal" mot djur mamman skulle försvara o menade att jag hittade på sonen hade gjort ett bevis dessutom på kattungen spryat med silverspry å det hade han på händerna den färgen så det var bara till att dom ståg för kostnaden, annars så hadde jag anmält och kontaktat polisen om detta.

siberlina
0

jag tycker   ni ska  flytta  , egentligen   är det  dom  som borde det   . men    det  kommer dom alldrig  göra , men för att   ni ska få ett bra    liv    så     flytta…

Hawknestgrove
0

Petterson, har du PM:At Nore? HAn är superduktig på just såna här saker som rör mark och körning och liknande. Då får du på fötterna i den frågan i allafall. Sen har du absolut inte orsakat osämja.  Det är på felen man lär sig, hur det rätta skall vara. Så nu vet du varför, man får vara försiktig när man pekar ut tredje person. Så lycka till och släpp inte ut din kisse! JAg har som sagt mina åsikter om sånt folk som plågar djur, oavsett hur det är ställt i huvet på dem, men jag antar att ni kan tänka SJÄLVA allihopa!!!!

Petterssons
0

Tyvvärr så måste jag meddela att Sigge inte finns mer. Vi hittade honom imorse under ett bord i gillestugan där han hade somnat in, han låg så fint så det måste ha gått fort.

Han mådde bra igår kväll så vi kunde inte förutse vad som skulle hända. Hans lilla kropp klarade kanske inte av traumat som varit men det får vi aldrig veta. Det är väldigt tungt just nu så det är tur att jag har min lilla Frasse som tröstar mig. Han får vara innekatt nu, för han är så frimodig och går fram till alla som pratar med honom.

#30 Jag ska PM:a Nore och fråga vad som gäller, det här vansinnet måste få ett slut. Gubben har inhandlat en strålkastare och videokamera så nu är man med på film! Vad han nu ska göra med den.

Lena

martdat
0

Gråter

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Erika91
0

NEJ!! GråterGråter Jag gråter nu Gråter
Sigge. Stackarn Gråter

Det var inga täcken på våld? Gråter

Om det var våldets fel att Sigge inte klarade av detta då j*vlar fy f*n vad jag blir förbannad! Ursäkta mitt språk men jag blir så arg om det var därför.

Sov sött nu Sigge Gråter

Ankie
0

Men du vilket tragiskt slut. Vad eländigt!!! Hur gammal blev han Sigge?

Simson
0

Fy så hemskt! Han har det bra nu i alla fall! På andra sidan regnbågsbron träffar han många kamrater att leka med! Kram på dig!! Tänker på dig i en stund som denna!

Har tänkt mycket på dig idag innan jag såg vad som hänt här. Har döpt mina grannar samma sak nu.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

siberlina
0

flytta      därifrån  .så  ni får lungn    och  ro   för  sigges  minnes skull…

Ledin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gråter neeee fy vad synd att det gick dom det gick …. Ta å flytta om ni har möjlighet till det jag skulle inte stå ut med såna grannar. Men då är han med våran Barbie nu, hon var snäll mot allt och alla stora och små.

anebit
0

Så ledsen jag blir när jag läser denna tråd om lilla Sigge……… Så tragiskt så tragiskt.     GråterGråter     R.I.P.

Sänder tröstekramar till er….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Petterssons
0

Tack för att ni finns, alla underbara kattvänner!! Sigge blev bara 4 år, det känns så fel att mista honom så ung. De katter som jag haft tidigare har blivit 16-17 år och gått bort av naturliga skäl.

Grannen är över 70 år så han orkar säkert inte med ett stort hus med stor trädgård så länge till. Vi flyttar inte från vårat drömställe som vi haft i 21 år för en idiot skull. Som tur är så trivs Frasse bäst inne.

#37 Vilken fin katt Barbie var. Det är lite spökligt, men att se henne är som att se min Frasse!

solweig
0

om jag var som er, så skulle jag nog se till att gubben flytta direkt. anmäll honom om ni kan. han måste ju vara sjuklig på nåt sätt. lycka till.

Hawknestgrove
0

Först och främst, så fårjag chockad beklaga sorgen. Fy!!!!! Sen har jag viskat till lilla Pyssa uppe på bron att välkomna den lille. Nä, för guds skull, släpp inte ut den andra katten! Då kommer den att gå samma öde till mötes. Himla synd, att en obduktion är så himla dyr, då hade ni till 100 fått reda på, vad som hänt lille Sigge.

Strålkastare? Filmkamera? Är han helt skör i huvet? det måste ha tiltat totalt där uppe i hjärnkontoret.

Hoppas han får sitt straff när han möter sin skapare, det får man väl säga?

Bra att du kontaktat Nore. Då kommer du att få på fötterna och veta vad som gäller.

Tröstekramar från mig…

Gunilla

siberlina
0

men kan inte   ni  göra  livet  lite  jäkligt  för  gubben ochså. bara   lite , så att  han inte  orkar bo kvar,,,

Ankie
0

Ja, det går bara i å spekulera vad som har hänt Sigge. Detta är inte roligt då det blir så här. Kan det ha något samband med det som hände han förut tror du, kan han ha blivit dålig igen pga det som hände då?

Hawknestgrove
0

Siberlina, tryck in hornen!FlörtMen jag är enig med dig……

[Driadia]
0

En undran, filmar han utanför sin tomtgräns? och om han gör det, har ni tagit reda på om han har tillstånd för det? Man får nämligen inte övervaka allmän plats utan tillstånd. Man måste även sätta upp skyltar att det är kameraövervakat och det spelar ingen roll om det är på egen mark eller inte. Har han inte tillstånd så anmäl honom, har han filmat dig eller någon du känner utanför sin egen mark så anmäl han för det också.

Siberlina har rätt, gör livet surt för gubben, men tänk på att ha djur och barn på behörigt avstånd så dom inte blir skadade. Ha en fyrhjuling eller skoter träff, beroende på väder då. Finns säkert mer roligt man kan göra, bara att låta fantasin flöda.

Hawknestgrove
0

JA, det slog mig också. Undrar om det är tillåtet? Det kan du fråga polisen om! Man måste ju ha tillstånd för att filma folk! Så kläm dit honom, omdu kan! Men det där med fyrhjulingsträff, är att reta på sig småsten. Don´t make waves…..

Petterssons
0

#45 Driadia. Filmningen: Det har jag faktiskt inte tänkt på, tack för det.

Göra livet surt för G: Eftersom han verkar tycka att han är guds gåva till mänskligheten och att allt han tycker är rätt OCH beter sig som en idiot så kanske det bästa vore att göra honom till till en pajas, traktens byfåne, skratta åt honom, "le i mjugg", nonchalera honom. Det tar nog ganska bra på en sån besserwisser.

Nu har fokus lagts på Grannen och det var faktiskt inte riktigt min mening. Jag startade tråden för att jag var frustrerad, f..bannad, maktlös för att någonting hände mina katter.

28 juni försvann min Morris, jag vet fortfarande inte vad som hänt honom…..

storAnnette
0

Den viktiga kontentan av detta är - håll katten inne eller bygg en rastgård.Grannen hanterar du sedan utan att vara orolig för kattens liv och lem.

Pysslan
0

Vänd dig till länsstyrelsen för att ansöka om tillstånd för allmän kameraövervakning. I vissa fall, till exempel i butikslokaler, är allmän kameraövervakning tillåten när du har anmält det till oss i förväg.

skylt med kamerasiluett

Om du ska övervaka ett område med kameror som kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde behöver du få tillstånd alternativt anmäla det till oss. Du behöver inget tillstånd för att övervaka slutna områden inom företag, industriprocesser, rum inom hemmet och så vidare. Det avgörande är att allmänheten inte har tillträde.

Kameror med så låg upplösning att det inte går att känna igen personer med dem, till exempel kameror som är kopplade till en webbplats, räknas inte heller som allmän övervakning även om de är riktade mot en offentlig plats.

Länsstyrelsen övervakar att reglerna följs genom att besöka de platser dit allmänheten har tillträde.

Om grannen fått dig på film har han filmat "för långt" - gör en polisanmälan, och när polisen ändå är på plats så berätta om katten och låt dem fråga ut grannen.

Vidrigt med människor som ger sig på försvarslösa djur - det finns inte ord!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Hawknestgrove
0

Jaha, då kan du vara ganska sälkerå, att grannen hade med et försvinnandet att göra. Men retas inte, han kan faktiskt jävlas på många sätt. Men använd dig av de lagliga medel du kan. KRam och tröst i din sorg. för det var det som var det väsentligaste

Petterssons
0

#48 Ja, du har helt rätt! Så är det.

Alexej
0

Jag beklagar, vad hemskt att missa sin katt. Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

hur går det  med    din  knäppe   granne

modellflickan
0

Din granne verkar psykiskt sjuk. Usch tänk att bo granne med en sådan vidrig typ.

Ankah
0

Fy f---n… Hoppas att han inte bara börjar bli lite till åren, utan även är sjuklig…att han får ett fruktansvärt slut med MYCKET smärta, den j-veln. (Vem det än var som bar sig åt på detta vidriga sätt mot din lilla kisse…) Det är sådana här grejer som får en att sörja att rådbråkning och stegling inte längre används som bestraffning…

Casper
0

Nu måste jag gå in och tycka… Först vill jag säga att jag också tycker att detta är horribelt och är så ledsen att katten har somnat in. Men att uppmuntra till att "slå tillbaka" på alla möjliga sätt känns lite olustigt. Har förr jobbat med äldre och vet att det kan "klicka" rätt som det är hos en förr så trevlig människa.

Denna granne kanske inte är så frisk att han kan ansvara för sina handlingar längre? Han hade kanske behövt komma under vård men vårt fina system kanske hindrar hans släktingar från att få honom omhändertagen? Ingen omöjlig tanke alls och jag tycker som många här att "slå tillbaka" med lagliga medel och anmäla när det händer något är ytterst viktigt. När anmälningarna blivit tillräckligt många så kanske någon släkting tillsammans med någon myndighet kan ta tag i situationen och få honom omyndigförklarad t ex! Så anmäl allt! Ju mer som ligger honom i fatet ju allvarligare måste polisen se på det!

Hawknestgrove
0

Ja, att hämnas med medel som inte är lagliga och att reta på sig småsten hjälper varken den lille änglakissen eller situationen som sådan. Håller med Casper. Gå den lagliga vägen, men vad man önskar i sitt hjärta, det är en sak….

JosephineF
0

Och hur det än är är det INTE så att vi VET att han gjort något! Det finns inga bevis! Den kan vara ngt annat som hänt..

Ankah
0

Klart att man inte ska gå över och faktiskt slå ner honom, men fantasin om att göra det är på något sätt det enda som får en att stå ut med tanken att något sådant skulle kunna hända…

Är det inte praktiskt taget omöjligt att få någon omyndigförklarad i vuxen ålder?