Hur tätt får man para?
Jag axlar inte på katter men blev nyfiken pga en blocket annons. Ligger en annons ute på en kattunge som är född 21/9. Samtidigt ligger annons ute på en hona och en hane (föräldrar till kattungen) där det dessutom står att katten är dräktig. Eller ja, det står gravid.
Så blev mest nyfiken om man brukar para så tätt inpå tidigare kull?
Låter som en huskattsuppfödare/back yard breeder. Det är även möjligt att det handlar om en utekatt som går och parar sig med första bästa hane, men i just det här fallet knappast troligt.. Självklart kan det även vara någon som har tillstånd för sin avel ifrån jordbruksverket, men då tror jag inte man får para så tätt. Raskattsuppfödare parar definitivt inte sina honor så tätt..
- Redigerat 2024-12-07 13:23 av [Gunvaldsmatte]
Sveraks regler säger max 2 kullar på 12 månader och max 3 inom 24 månader.
Men har svårt att tro att just denna blocket människa följer Sveraks och FiFe regler och rekommendationer.
https://www.sverak.se/for-kattagare/raskatt/regler-lagar/uppfodning/
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2024-12-07 13:24 av Nephi
Om jag minns rätt så behöver man tillstånd från länsstyrelsen om man som kattägare föder upp 3 eller flera kullar per år.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2024-12-07 13:28 av Uppkatten

Det är såklart ingen reggad uppfödare. Det är någon som äger hona och hane tillsammans. Undrade mest om så täta parninger var nåt vanligt.
Det finns inget som reglerar det i djurskyddslagen med andra ord (som med hundar)? Någon kattproducent kanske skulle bemöda sig om att vara laglig om det åtminstone funnes en lag, tänker jag.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 I djurskyddslagen står det att man behöver tillstånd från länsstyrelsen om man som kattägare föder upp 3 eller flera kullar per år. Och då spelar det ingen roll hur många mamma-katter man har, som jag tolkar det. Det ska väl i någon mån reglera hur tätt man låter sina katter bli dräktiga, antar jag.
I djurskyddslagstiftningen står också att man t.ex. inte avsiktligt får avla på katter som är yngre än 10 månader gamla, att föräldradjuren ska vara i god fysisk och psykisk hälsa inför parningen (vilket då sannolikt i sig innebär ett hinder mot täta parningar, då en katthona som ger di etcetera tenderar att kunna bli rätt "sliten").
I djurskyddslagstiftningen står också att djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för. Täta kullar bör nog i många fall kunna betraktas som överdriven reproduktion eftersom marknaden för huskatter är mättad (med råge!).
Ett av djurskyddslagstiftningens s.k. allmänna råd säger att "katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt vara förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat".
Föräldradjur med sjukdomar/beteendestörningar får inte användas för avel och en honkatt som har förlösts två gånger med kejsarsnitt får fortsättningsvis inte användas i avel.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.