Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: media
Läst 3602 ggr
Imasy
0

Polisen halshögg övergivna katter!

Imasy
0

OBS! VARNING för vidriga bilder!!

isnornin
0

Jag tror inte jag kan titta!

MVH Isnornin

Imasy
0

För er som inte vill se eländet, kan ni läsa artikeln här.

Polisen halshögg övergivna katter

STRÖMSNÄSBRUK. Poliserna slösade inga skott på de båda övergivna kattungarna.
I stället halshöggs djuren och slängdes bort.
Nu utreds fallet av flera myndigheter.

Ett par hittade i söndags en katthona med tre levande ungar övergivna i en låda i skogen mellan Hinneryd och Torpa.

Polisen hade inte tid

Paret ringde polisen, som sa sig inte kunna prioritera fallet men om de hann skulle de hämta upp ungarna senare.
Fyra bekanta till makarna åkte då till platsen för att tills vidare ta hand om kattfamiljen. Efter långt letande i mörkret gjorde man en fruktansvärd upptäckt.

Fick död katt i ansiktet

- En av oss som letade fick plötsligt en död katt i ansiktet. Den hängde i en gren där den troligen fastnat när poliserna skulle slänga bort den efter det förfärliga avlivandet, säger Kvällspostens källa, som vill vara anonym.
Nära lådan låg en annan unge halshuggen medan en tredje hade självdött och mamman försvunnit.

Hade "omhändertagits"

Hemkomna efter chocksynen ringde man polisen och undrade om djuren blivit omhändertagna.
- Jodå, de var omhändertagna. Men man sa inte att de var halshuggna och bortkastade. De visste ju inte att vi varit där, säger vår källa.

Katterna ska obduceras

Djurskyddsinspektören i Markaryds kommun har nu anmält fallet till länsveterinären i Växjö, Björn Dahlén, samtidigt som kattungarna skickats i väg för obduktion.
- Men jag har inte hunnit fatta några beslut. Rent allmänt får en övergiven katt avlivas av jakträttsinnehavare med ett skott direkt i huvudet eller med en injektion hos veterinär. Handlar det om halshuggning förstår jag att det finns de som är upprörda, säger Dahlén.
Kronobergspolisens informationschef, Robert Loeffel, säger att katterna avlivats med stöd av djurskyddslagen.

Ingen polis anmäld

- Men jag vet inte hur avlivandet skett. Det kanske obduktionen kan visa. Någon förundersökning för djurplågeri mot någon polis är inte inledd, säger han.
Utredningen om vem som satt ut kattfamiljen i skogen är nedlagd i brist på spaningsuppslag.

miranda1
0

trodde att det hade hänt utomlands…… med det visar sig vara I SVERIGE!!!!!

Har skickat länken till en grupp jurister som jobbar för djurrätt och ska begära handlingarna hos kommunen och polisen, det här kommer INTE att gå förbi utan uppmärksamhet!!!!

Gissa om jag är arg.

isnornin
0

%¤#&%¤¤#¤%&&&  Vad är det för fel på folk!!!

&%¤%&%&%¤¤

MVH Isnornin

Ciiviic
0

Ooooooooooooooh

Vad arg jag vart när jag läste detta. Trodde med att det var utomlands som ovan skrivit. Det är klart att poliserna ska anmälas är dom helt bakom flötet. ?????

jag fattar inte att polisen får göra allt hemskt och  äckligt.

Men dom är ju poliser - skyddare av vårt samhälle och sanna djurälskare ! Där fick vi ju precis mer bevis!

SVIIIIIIIIIIIIIIIIIIN.

Netirda
0

Vidrigt…Fy F**

[Daisy-Moa-Elsa]
0

usch jag vågar inte ens öppna länken, vad är det för fel i huvudet på folk?

Essim
0

Jag läste eländet och sedan satt jag här och grät. Vad f-n är det för fel på folk?  Bravo Miranda1 hoppas det ger resultat.

Essim

Naquita
0

åh,jag störtlipar..jävla idioter, och de jobbar FÖR LAGEN??? gör ju inte bättre rykte för de "bra poliserna" direkt.

vanessa
0

Dessutom, hittades de i en låda, så är de tama. Och polisen kunde ta dem. Nu är mamman på språng och kommer att fortsätta föröka sig. Tack, polisen som nu sett till att en kattkoloni kan börja blomstra. Och sett till att mammakatt förlorat allt förtroende för människan. Fy sjuttom. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

isnornin
0

helt förskräckligt!

MVH Isnornin

Destany
0

fy för dessa poliser o de ska ändå följa lagen.. blir så **** förbannad…

emjon
0

Fruktansvärt att sådant händer det är som en mardrömGråter

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattassen
0

Sadister! Sjukligt beteende skulle jag vilja säga. Hoppas inte man behöver söka dessa polisers hjälp då vete f-n om man överlever. Finner inga ord för sådan vidrighet.Skrikandes

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Vad vidrigt, hur kunde de göra så?Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Madde80
0

Det är ju fullständigt sjukt! Stackars missar, vilket hemskt slut på livet Gråter

karins
0

Vill inte titta Gråter Vilka vidriga poliser som mördar katter, rena avrättningen. Dessa poliser….nä jag törs inte skriva vad jag tänkteSkrikandes

modellflickan
0

Svårt att tro att detta är sant!!! Och dom ska vara poliser?! FY -f-n!! Är så förbannad så jag skakar!! Vad f-n kan man göra?! Tänker inte låta detta gå ostraffat!!!! ARG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Imasy
0

kanske ska starta en namninsamlig att poliserna får stå för detta? Att man kräver en ordentlig utredning?

johnnys girl
0

Fyy fan. Mår illa. Hoppas att de får sparken. Detta är grovt tjänstefel.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Sidentass
0

Fyyyyy!!! Är så för….ad och upprörd att man skakar så att man knappt kan skriva!!!! Peta dom från sina jobb omedelbart!!!!

evamojje
0

Ja en hel del fula ord kom ur min mun när jag läste detta. Hur fa--n tänkte dom?

Bra Miranda vi kan föregå som gott exempel och väda oss till lagen nägot som poliserna skulle ha gjort.

Berätta vad som händer så fort du får någon info Miranda

Tass Eva & Mojje & Busan

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jenna-Gun
0

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

F* f*' 

Man har verkligen tappat tron

på människor.

Poliser till på köpet.Grrrrrrrr

Jenna

Faxlin
0

Med kräkningskänslor och stor ångest läste jag mig igenom artikeln. Har inte tordas titta på bilderna än då texten i sig var tillräckligt starkmagad.
Hur detta är möjligt år 2007 i Sverige det förstår jag inte. Hur sjukt det är och hur folk som valt att utbilda sig för att jobba för att våra lagar förljs kan bete sig på detta sätt. Direkt vidrigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

modellflickan
0

Ärligt talat, detta kan väl ändå inte vara lagligt?????? Jävla grisar/poliser! Hur i f-n kan man göra en sån sak och sen låtsas som inget?! Helt sjukt ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lena
0

Bra Miranda att fallet kommer att granskas. Sverige blir allt hemskare att bo i för oss som värnar om djur. Oförklarligt!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Amor
0

Helt jävla sjukt hur kan man!!!!!!!!!!!!

Sara87
0

Helt sjukt å oförsteåligt!!! Hur i h-vete kan man göra så mot små oskyldiga djur?!!

brutt
0

Fy, avgå och skäms med straff för djurplågeri är mina ord till dessa missanpassade individer!

Simson
0

Det känns än värre när poliser gör något dylikt! Man räknar kallt med att de skall föregå med gott exempel!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Wiizy
0

FY FAN!

Jenna-Gun
0

Har läst artikeln och komentarerna. Är så ledsen och arg.

Men den stackars mammakatt.

Tänker så på henne

Hur blir det med henne.

Hur klarar hon sej.

Jenna :(

Erika91
0

Herregud. Jag läste det nyss på expressen. Snacka om vad ledsen jag blev. Jag blir inte upprörd längre, jag är van med såna j*vla saker (ursäkta). Jag blir bara ledsen för varje fall, att just de fått lida. Att det aldrig får ett slut med eländet..
Jag kan aldrig sluta förvånas hur vi människor bär oss åt. Eller det heter väl inte människor?

anebit
0

Vågar inte öppna länken………… De fula ord som jag skriker vill jag ej skriva här… GråterLedsen

Bra Miranda!!!!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

martdat
0

Håller med alla föregående talare, VIDRIGT!! sådana känslokalla individer skall inte få arbeta hoss polisen,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
0

något som jag vill ha svar på, är varför man inte tog dem till ett katthem. det var ju inte förvildade katter, eftersom de satt i en låda vid upphittandet.

Sen så säger ju djurskyddslagen att ett djur ska avlivas utan att onödigt lidande ej uppstår, vilket jag anser att det gör på detta vidriga sätt dessa idiot poliser avlivat dem på. alltså har de begått djurplågeri i mina ögon, och jag hoppas att de åker dit på det. dels för att de ska uppehålla våra lagar, och ska föregå med gott exempel. och om de går fria, då skulle väl i princip jag kunna göra samma sak, för vaddå, åker inte polisen dit på det, varför ska då jag?!

finns det någon här som är duktig på att formulera sig och starta en namn insamlig som kräver ett straff för dessa nötter, sdom vi sedan kan skicka till djurskydds inspektören samt till berörd chef på polismyndigheten?

Alexej
0

STRÖMSNÄSBRUK ligger i Mararyds Kommun.

Djurskyddsinspektören:

Kontaktperson:
Marie Rosenqvist, tel 0433-720 58
mbn@markaryd.se

Polisen:

polismyndigheten.kronoberg@polisen.se 

www.kronoberg.polisen.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

mit förslag är att vi avvaktar vad som står i handlingarna som jag har begärt så att vi har mer kött på benen.
Enligt polisens informationschef har katterna avlivats med stöd av Djurskyddslagen. Vad är han för j*vla dum idiot?

Enligt Djurskyddslagen (DL) får en veterinär eller en polisman och i brådskande fall någon annan genast avliva ett djur om den påträffas så svårt sjukt eller skadat att det bör avlivas omedelbart. KATTERNA VAR INTE SVÅRT SJUKA, DET KAN ANMÄLAREN SÄKERT INTYGA OM.

Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet när det handlar om kattungar upp till åtta dagars ålder. KATTERNA ÄR KLART ÄLLDRE ÄN ÅTTA DAGAR.

Avlivningen har inte skett med stöd av Djurskyddslagen. Dessutom har de använd sig av en illegal avlivningsmetod.

Djurplågeri plus tjänstefel!

Denna kommentar har tagits bort.
modellflickan
0

#39 Helt rätt Miranda, detta är verkligen djurplågeri och grovt tjänstefel.

Och att polischefen sedan har mage att säga att de avlivats med stöd av Djurskyddslagen är ett j-vla hån! Ett slag i ansiktet! Vad tar dom oss för?! Katterna har för f-n halshuggits brutalt! Polischefen kan stoppa upp något stort där solen aldrig skiner!!

maggan47
0

#20 håller med, någon ska stå till svars för detta, här finns ju bilder, och anmälarens uppgifter till polisen, så här få det inte gå till, är ju sadisterr som roar sig, inte någon som tar hand om katter, och som denne, eller dessa gjort, är dom helt olämpliga som poliser, vi måste göra något, bra att du begärt handlingar Maggan

Hawknestgrove
0

Nu såg jag denna tråd i dess helhet. Ja, vi ska verkligen stötta dig, Miranda i det här, det lovar i alla fall jag…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maggan47
0

puttar i väntan på information, om dom vågar skicka ut handlingarna, men dessa måste väl vara offentliga, och varför ska inte poliser i tjänst kunna ifrågasättas, dessa rötägg måste bort från sina tjänster   arg Maggan47

Imasy
0

Har någon hört vad som händer i detta ärende? Miranda, har du haft någon kontakt med berörda "utredare" i detta fallet?

minja
0

Fy Fan! Dessa jälva fanskap skall fan spärras in och aldrig se dagsljus igen, och riktigt få lida där också. (ursäkta språket).

martdat
0

Inte fel av polisen att halshugga katter

Sverige 30 okt 09:46

Det var inte fel av polisen att halshugga flera av de övergivna kattungarna i Strömsundsbruk. Det anser Riksenheten för polismål i Malmö, som utrett händelsen.

Enligt utredningen finns det inget som tyder på att djuren lidit. Avlivningen kan däremot strida mot djurskyddslagen om katterna var äldre än 8 veckor. Då måste man nämligen avliva dem genom narkos. Åldern på katterna kommer att klargöras vid obduktionen som ännu inte är klar, rapporterar SR Kronoberg.

så stod det på blockets nyheter i dag… vem som helst kan ju se att ungarna var över 8 veckor. men polisen ska som vanligt komma undan med allt…

Alexej
0

Jordbruksverkets regler säger att kattungar kan dödas med slag mot huvudet senast vid 8 dagars ålder. Äldre djur måste avlivas antingen av jägare (med jaktgevär eller i undantagsfall pistol), eller av veterinär. I samtliga fall gäller att den som utför avlivningen måste vara väl förtrogen med avlivningmetoden.

Kanske dags att läsa lagar för chefsåklagare Kristian Augustsson vid riksenheten för polismål i Malmö.Skrikandes

Jenna-Gun
0

Blir så förbannad

martdat
0

Sorry. läste artiklen för fort för jag var arg. klart de ska vara yngre än 8 dagar.

Imasy
0

Lägger in en *putt* och undrar om någon vet hur det går i detta ärende? går de fria ifrån detta, då det "bara" var några katter…?

Erika91
0

Ja jag undrar också hur det har gått!

maggan47
0

vad jag har hört så gick poliserna fria, hade inte använt övervåld etc, ingenting hände alltså, sanslöst, hur man kan fria sådan övergrepp Maggan47 som blir så arg att jag inte kan skriva utan CENSUR blir det över hela sidan![](../ShowFile.aspx?BinaryId=fe6d52e8-b2a1-4ad1-a15c-d62995a8c3eb&Filename=arg så det blixtrar.bmp)

Erika91
0

Herregud! De skulle ha ett straff!!!! Grrr!!!!! Skrikandes

Kristine
0

Skär av polisernas t****r med en riktigt slö kniv……hoppas att dom får sona sina brott

miranda1
0

Polisens internutredning friade poliserna från djurplågeri/brott mot djurskyddslagen, vilket man minst sagt kan kalla märkligt.

Går man igenom handlingarna från internutredningen kan man konstatera att t o m internutredningen låtit bli att utreda riktigt. Att hänvisa till vad åklagaren fattat för beslut innebär inte att de måste fatta samma beslut! (Åklagaren hade lagt ner ärendet).

Djurplågeri kommer man tyvärr inte att kunna styrka, eftersom obduktionen säger att kattungarna dog omedelbart. Men brott mot djurskyddslagen går att styrka genom att kattungarnas ålder vid samma obduktion har fasställts vara äldre än nio dagar och yngre än 30 till 40 dagar. Sedan miljöbrott/brott mot livsmedelslagen ( smittskydd) genom att slänga döda tam djurs kroppar i skogen. Där får man bara låta dött vilt ligga om man inte har tillstånd. 

Juristerna för Djurrät anser att den s.k. utredningen är undermålig som beslutsunderlag. ( T ex har bara en polisman av de två som var inblandade förhörts.) De håller på med att göra en anmälan. Även djurskyddsinspektören har gjort en åtalsanmälan. Så vi får hoppas att det blir lite "justice" här.

/Miranda

Ankah
0

Äcklande. De här poliserna borde undersökas. I övrigt har jag inget att säga, i alla fall ingenting som lämpar sig för tryck…

karins
0

Det finns ingen rättvisa här…

Ledin
0

GråterÅ FY TUSAN! OBSERVERA GÄRNA VILKET LAND DET GÄLLER! Det råkar vara det djurvändliga landet dessutom som klagar på om det ligger en hästskit på en gångväg och är så måna om alla djur har det bra. Klarar inte av att kolla på bilderna, jag vägrar se avrättade katter eller djur. Och visst måste vi normala djurvänner göra något för att visa att folk bryr sig, en namninsammlig gör någ inget mera än jaha så åker det i papperskorgen. Något som sitter fast i röven på dom alla som är inblandade för det e ju inte enbart poliserna utan även dom som sakt att det ska göras dom sak skjutas/avrättas på alla medel som går…… Ledsen

maggan47
0

hoppas undersökningen leder till något, poliser som utreder poliser, vad säger detGråter hur kan man låta bli att kalla det djurplågeri, även om kattungarna dog omedelbart, säger en del om vissa människors sadistiska böjelser, tycker jag istället, fara för allmänheten känner jag Maggan47

Jenya
0

*Håller tillbaka allt jag vill säga* #%77'*##!!!

Jenna-Gun
0

***Håller tillbaka allt jag vill säga* #%77'*##!!!
**

Jag med

Ledin
0

förfärlig så idiotiskt grymt

Ankah
0

Så fruktansvärt respektlöst, dessutom, att bara lämna dem i skogen, inte ta hand om dem och ge dem ett värdigt avslut, åtminstone, om man nu är så övertygad om att döden är den bästa lösningen…