kattunges viktökning
Har en liten kattunge här hemma som var ca 10,5 v när han kom. ( pga speciella orsaker var han inte 12 v).
Han är född i ett stall av icke tam mamma och hade 3 syskon.
Han var verkligen superliten när jag hämtade honom! 2 av hans systrar var mycket större. Nu vid dryga 12 veckor han växt massor. Jag kör på fri tillgång, alltid torrfoder och blötmat 2-3 ggr / dygn.
Min fråga är att jag undrar hur lätt det är att övermata en kattunge?
Han ser välmående ut och mer i storlek av en liten 12 veckors kattunge. Då jag själv haft kattungar tidigare så var mina större vid 12v…så jag känner lite att han äter mycket för att "ta igen" det han missat.
Han leker och busar och går på lådan som han ska :)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Kattungar i den här åldern bör ha fri tillgång till bra foder.
Har du fler katter hemma så det inte blir onödiga beteendestörningar framöver nu när kissen har skiljts från kattmamma och kullsyskon alldeles för tidigt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#1: Tack för svar!
Ja, har en äldre kastrerad hona som uppfostrar honom och lär honom livet :).
Och han kommer att få stanna även om det från början var tänkt högst tillfälligt.
Har du kollat om han har mask?

#3: Nä, fast avmaskat 2 ggr.
#4: Okej
För ordningens skull vill jag ändå uppmärksamma läsare av tråden på vad lagstiftningen säger:
*"9 § Kattungar får inte skiljas från modern, eller en likvärdig katthona som ersättare för henne, annat än tillfälligt så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad. Kattungarna ska hållas på detta sätt tills de har uppnått 12 veckors ålder."
"Kattungar ska under tiden tillsammans med modern eller hennes ersättare hållas i en trygg och lugn miljö."
Kort sagt: kattungar har rätt att få vara kvar hos sin kattmamma och sina kullsyskon åtminstone tills kattungarna är 12 v. gamla.
Inom SVERAK-avel finns krav på att kattungarna ska vara kvar hos kattmamma och kullsyskon åtminstone tills kattungarna är 14 v. gamla (bra även för andra kattungar förstås!).
Vill man skilja en kattunge från kattmamma och kullsyskon före 12 v. ålder (vilket är möjligt enligt lagstiftningen, men då ska det handla om enstaka kattunge, och enstaka dagar för tidig, och ett antal "kriterier" ska vara uppfyllda) så ska veterinär kontaktas först för att bl.a. göra en bedömning av kattungens hälsa.
En kattunge som tas för tidigt från kattmamma och kullsyskon riskerar att få framtida beteendeproblem. Det kan t.ex. handla om felkissningsbeteende eller att katten blir onödigt hårdhänt mot sin ägare/familj.
Att ta en kattunge för tidigt är således i normalfallet inte att rekommendera.
Kattungar har ett skydd i lagstiftningen, just därför att man sett problem när kattungar har tagits för tidigt.
Notera också att alla kattungar inte är mogna att flytta hemifrån vid 12 veckors ålder. Många kattungar mår bra av att få vara kvar hos uppfödaren längre.
En kattunge bör också få sällskap av en annan kattunge eller av en ung vuxen katt i sitt nya hem, då vi människor har svårt att ge en liten kattunge allt som den behöver när det gäller lek, gränssättning etcetera.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2024-10-16 21:03 av Uppkatten