Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 288 ggr
Uppkatten
0

Avlivade katten själv

En man döms för grovt djurplågeri efter att ha skurit halsen av sin sjuka mer än 20 år gamla katt.

Mannen hävdar att det gjordes av barmhärtighetsskäl, och säger att han skulle ha gjort samma sak igen vid behov.

Är det någonsin försvarbart att skära halsen av sin katt…? Hur tänker du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
1

I ett akut läge kan jag ju tänka mig att man försöker hitta en lösning som inte innebär veterinär men att skära halsen av den…nej!
Då menar jag att man till exempel står med en svårt skadad katt och har många mil till närmsta veterinär.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nephi
2

Det måste ha funnits någon bättre typ av lösning 😢
Finns en anledning till att de stora djuren bultas innan man tömmer dem på blod.

De långa minuterna katten låg där och förblödde måste man ha kunnat hitta en annan lösning istället. Med tanke på att katten redan var 20 så borde det funnits någon typ av plan vad som ska göras när katten blir sämre.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
1

Lagstiftningen säger:

3 § Följande djur får avlivas genom avblodning: nötkreatur, får, getter, renar, hjortar och övriga idisslare; grisar, hästdjur, fjäderfän, strutsfåglar och övriga fåglar; hundar, katter, minkar och rävar; kaniner, gnagare och tamillrar. Avblodning får endast göras på medvetslösa djur.

10 § Hundar och katter som har skadat sig eller av annan anledning har en kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas i enlighet med nedanstående tabell (tabellen ej inkopierad här). Även katter som har fångats i fälla får avlivas i enlighet med nedanstående tabell.

Hundar och katter får avlivas med kulvapen eller hagelgevär, som är tillåtna för
jakt eller avlivningsändamål, i enlighet med kraven i nedanstående tabell. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.

För mer info, se Veterinära författnings­handboken, L22.

Men nej, att bara ta en kökskniv och snitta upp halsen på sin katt är inte OK eller tillåtet. Att vara medveten och förblöda till döds ger därtill sannolikt upphov till både smärta och ångest.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Jag får uppfattningen att ägaren försvarar själva "påskyndandet av döden" med att det gjordes av barmhärtighetsskäl, men att gamla sjuka katter ska avlivas (istället för att behöva självdö) är ju snarare vad lagen säger.

I det här fallet verkar ägaren inte ha en tanke på att ta hjälp av veterinär (eller möjligtvis jägare). Av snålhet är det jag misstänker då. Är man själv t.ex. jägare har man kanske en lite avtrubbad inställning till liv och död, men bara tanken på att skära halsen av ett levande djur (och sin egen katt dessutom!) känns nog otroligt barbariskt och otäckt för de flesta människor.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-10-05 11:20 av OberonsMatte
Uppkatten
2

Här borde ett djurförbud vara på sin plats, eftersom mannen tydligtvis uttalat att han är beredd att göra samma sak igen.

Maria
3

Låter som något från svunnen tid.

Kommer också att tänka på ekonomiska eller rentav bekvämlighetsskäl.

I dagens upplysta samhälle borde han veta bättre.

/Maria

Lona
2

#6: Ja, och på något sätt (jag har inte läst artikeln) tänker jag att en sån person borde kunnat få tag på en jägare om han nu ansåg att en veterinär av någon anledning var onödigt att kosta på sig/ta sig till. 😳
Fy faa…
Ungefär som att ta en säck med kattungar, lägga i en sten och slänga dem i närmsta å. 😕
När ska katter få en högre status, jag tror att det ska betydligt mer till innan nån skär halsen av sin gamla sjuka hund?

UlrikaD
0
OberonsMatte
1

#8: "en 60-årig man skar halsen av sin hustrus katt"… Man kan undra om hustrun (också) tyckte att det var ok eller om det var utan hennes tillåtelse.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
1

Jättebra att han fick ett straff i alla fall.

/Maria

Uppkatten
1

Bedrövligt att hänvisa till att man inte har råd att anlita veterinär för avlivning. Katten var över 20 år, så då lär kattägaren ha haft tid på sig att spara ihop till avlivningskostnaden…? En jägare hade också varit ett bättre alternativ än kökskniven…

Absolut att man kan ha det knapert, men har man djur så har man ansvar.

Gissar att det i de flesta hem finns saker man kan spara in på, såsom utgifter för alkohol, cigaretter, semestrar, fredagsmys, spelande o.s.v.

Sannolikt är det (som så ofta när djur far illa) människor som själva inte mår så bra som ligger bakom detta…?

Lona
0

#11: Ja, så kan det säkert vara (personer som själva inte mår så bra), samtidigt som jag tänker att det är lätt att ta till det som ursäkt - och lite "farligt" eftersom de flesta som "inte mår så bra" tar ypperligt hand om sina djur.

Kan man tänka sig att skära halsen av sitt djur så borde man väl klara att be någon skjuta det, tänker jag. Känner man ingen jägare eller vet hur man skall få tag på en så finns det väl lämpligare sätt att låta en katt få slippa lida på.

UlrikaD
1

Det måste väl ändå vara en särskild sorts personlighet som klarar av att skära halsen av ett djur.

Uppkatten
2

#12 Absolut att de allra flesta som mår dåligt ändå kan ta väl hand om sina fyrbenta familjemedlemmar.

Men i hem där det gått över styr och djur far illa så är det nog sällan man möts av - i stunden - välfungerande människor.

Uppkatten
0

Uppkatten
1

Läste nu i dagarna att den här mannen fått djurförbud.

OberonsMatte
1

#16: Ja, det han gjorde tyder på obefintligt omdöme. Man kan undra om han ens kan fatta rationella beslut i livet i övrigt!

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

En man i Umeå förbjuds från att ha djur efter att han tog livet av sin katt genom att skära halsen av den. Det har länsstyrelsen nu beslutat.Mannen har ...