Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 62 ggr
Uppkatten
1

Lex Maja i praktiken

Lex Maja har varit till hjälp för många djur.

Tack och lov för att den här möjligheten finns - och nyttjas - så att det inte går lika illa för fler djur som det gjorde för katten Maja….

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/hemtjansten-i-karlshamn-lex-maja-anmaler-tiotal-ganger-om-aret

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Oftast rör det sig om katter och hundar vars ägare har blivit för gamla eller sjuka för att ta hand om dem, när hemtjänsten anmäler vanvårdade djur till länsstyrelsen. – Det är inget lättvindigt beslut, säger Michelle Karlsson, enhetschef på hemtjänsten i Karlshamn.
Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

När hemtjänst eller socialtjänst upptäcker djur som far illa hemma hos brukare kan det anmälas som Lex Maja. Enligt Länsstyrelsen i Blekinge är det inget krav. – Men det är en möjlighet som de tidigare inte hade, säger Malin Collin, länsveterinär.
OberonsMatte
1

Ja, de är modiga som bryr sig och vågar agera när de ser att djurägare inte längre klarar det som krävs för att vara en djurägare. Beroende på hur ett fall vinklas kan de som reagerar och agerar kallas "hjärtlösa" eller så kan djurägaren bli uthängd som "djurplågare".

Alla måste inse vad som krävs för att vara djurägare (det är ingen rättighet) och även acceptera att den dagen kan komma för alla när de inte längre kan vara det.

Sajtvärd Katter iFokus

Krullibull
2

Åh vad glad jag blir.

Jag studerar gerontologi och geriatrik och där pratade vi lite smått om Lex Mariah, vilket fick mig att tänka på just Lex Maja.

Jag minns hur en användare på iFokus pratade om hur de inte kunde göra så värst mycket alls för en hund utan att riskera att bli arbetslösa pga allvaret i brytandet av sekretessen. Det var väldigt smärtsamt, så det var en stor glädje när Lex Maja först introducerades. Bättre sent än aldrig.

Uppkatten
2

#2 I många fall blir dock lösningen att anhöriga går in och tar ett större ansvar, vilket man kanske kunde tycka att de skulle ha gjort redan tidigare.

• Redigerat 2024-09-07 15:38 av Uppkatten