Ökning av hemlösa katter
Kattstödet på Gotland upplever att de får in allt fler dräktiga hemlösa katter.
Kan de nya högre kraven på kattägare ha en baksida, funderas det i reportaget…?
Hur tänker du?
https://sverigesradio.se/artikel/fler-draktiga-katter-saknar-hem-var-bara-skinn-och-ben
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror inte att katternas ursprungliga ägare bryr sig om Jordbruksverkets föreskrifter och det skulle förvåna mig om de ens VET vad som står där.
Om jag ska spekulera tror jag att katterna har blivit "extra" bortprioriterade när folk har fått sämre ekonomi.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har bott på Gotland i många år, och uppfattar att man generellt har haft en mer "gammeldags" kattsyn där… Så jag tror inte det här har med registreringen att göra, utan här är det andra faktorer som spelar in. Kattsyn och ekonomi.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Ja, det är min uppfattning också. Eftersom många semestrar på Gotland kan jag även tänka mig att många tappar bort sin katt under semestern där utan att direkt anstränga sig att hitta den igen, men så har det nog alltid varit.
Sajtvärd Katter iFokus