Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 215 ggr
Uppkatten
2

En miljon katter saknas

Svenska kattägare tar inte sitt kattägaransvar, och följer inte svensk lagstiftning.

Det framgår tydligt då en miljon svenska katter fortfarande saknas i Jordbruksverkets kattägarregister.

Att katter ska vara IDmärkta och ägarregistrerade i Jordbruksverkets register är förstås en självklarhet. Är man inte beredd att följa lagstiftningen så bör man förstås inte ha katt.

Kanske är det dags att ställa ökade krav på landets kattägare, tänker jag, och nyttja den möjlighet som finns att kräva vite från de kattägare som inte IDmärker och ägarregistrerar sina katter.

Observera att registrering i ett annat kattregister INTE är ett alternativ.

Observera att ALLA katter ska reggas, inte bara raskatter eller utekatter.

Både katter i stan och katter på landet ska således vara IDmärkta och registrerade.

De undantag som finns gäller enbart de yngsta kattungarna (yngre än 4 månader gamla), och de gamla katterna (födda före den 1 januari 2008).

En viktig orsak till att katter ska vara IDmärkta och reggade är att den som hittar en katt lätt ska kunna hitta kattens ägare. Det kan vara bråttom i en nödsituation, då polis/veterinär/katthem/allmänhet behöver kunna nå dig. Är katten märkt och reggad går det på nolltid. Är katten omärkt och oreggad kanske du aldrig får veta vart katten blev av.

Och dessvärre, innekatter kommer ut av misstag. Det händer precis hela tiden. De trillar ut genom öppna fönster, och ner från balkonger. De tar sig ur transportburen på väg till sommarstugan eller på väg till veterinären. De smiter ut genom dörren i ett obevakat ögonblick.

Vill man ha katt därhemma så har man att ta ansvar.

IDmärk din katt och ägarregistrera den sedan i Jordbruksverkets register.

Det är en viktig livlina (och ofta den enda livlinan!) för katten om det händer katten något.

https://sverigesradio.se/artikel/nastan-en-miljon-katter-saknas-i-registret-trots-nya-lagen

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bara var tredje katt är chippad och registrerad hos Jordbruksverket.Trots den nya lagen som började gälla förra året.Milan Mirosavljevic på Jordbruksverket ...
  • Redigerat 2024-07-17 10:28 av Uppkatten
Calcifer
3

Mina katter var ju redan id märkta, men inte registrerade hos jordbruksverket innan lagen. Men nu är det gjort. Det kostar ju typ ingenting (kändes så åtminstone, jämfört med hur mycket man lägger per månad på mat, sand och försäkring liksom) och är hur enkelt som helst. Förstår inte varför det ska vara så svårt för vissa att få det gjort. ID märkning är inte särskilt dyrt heller, med tanke på hur mycket man lägger ner på sin katt i dess livstid.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[solljust]
4

Jag säger bara skitslappt och tänker är man inte intresserad av att få tillbaka sin katt.

Urdålig stil att inte ta ansvar och registrera sin katt.

• Redigerat 2024-07-17 10:42 av [solljust]
Calcifer
1

#2: Speciellt när det är så enkelt och billigt. Alltså, ok om det skulle vara jättekrångligt, ta lång tid, en massa papper som ska skickas hit och dit, och kosta någon tusenlapp - jag skulle fortfarande göra det men jag har större förståelse för att man då inte "orkar" eller nåt. Det tog mig fem minuter. 🤷‍♀️

Krullibull
1

Jag tänker som du, Calcifer. När de kollade tänderna på min katt så frågade hon vid samtalet innan uppvaket om de skulle passa på att chippa honom eftersom tatueringen han hade när jag tog över honom var så dålig.

Jag frågade vad det skulle kosta och bet ihop med en uppskattning på 1500 kr. Tror att det kostade 350 spänn, om inte ännu mindre. Jag var tvungen att upprepa summan för att kolla så att jag inte hade hört fel eftersom jag blev så förvånad.

Att registrera i det nya registret har jag för mig kostade 40 kr. De summorna tillsammans är som en försäkringsmånad och absolut ingenting för vad det ger.

Calcifer
2

#4: Ja just det, 40kr per katt kostar det ju. Alltså jag är ju rökare, kan jag betala 66kr för ett paket cigg kan jag betala 80kr på att registrera katterna. Annars är jag inte lite dum i bollen.

[Undertaker]
0

Det finns ju inga anledningar att inte göra det som seriös kattägare. Får mig att undra om informationen på något vis inte nått alla? Jag vet nu inte hur den allt spreds.

Fast sannolikheten att folk bara inte gör det utan egentliga skäl är nog större än att det brister på information.

Calcifer
1

#6: Visst kan jag tänka mig att Agda, 84, som inte har en egen dator och ingen mobil med internet kan ha missat att få informationen. Men Agda är nog ett undantag och inte regeln. Som du säger är de flesta som inte gjort det nog informerade men väljer att inte göra det ändå pga det ena eller det andra.

[Undertaker]
1

#7: Ja, jag tänkte också att Agda och hennes "tantgäng" kanske inte alla fått informationen eller först vid ett veterinärsbesök hänvisas till ändringen men även då så borde vi ju inte ha en miljon. För de som har en mobil och aktivt använder internet borde ju inte ha missat något som till exempel tidningsartiklar, etc. som dök upp.

Calcifer
2

#8: Ja precis. Vissa kan nog missat det, skulle absolut inte förvåna mig. Men en miljon är lite för stor mängd för att det ska gå ihop.

• Redigerat 2024-07-17 13:04 av Calcifer
Magi-cat
1

Nej, informationen har inte nått alla och det är sannerligen inte bara något "tantgäng" som den gått förbi!

Bara där jag bor som exempel har jag pratat med många som inte känt till det, det har inte "blivit av", de har chippat men glömt regga, "man borde nog" och så vidare och så vidare …. Folk i alla åldrar och i olika situationer, hängivna kattägare som älskar sina katter, andra som ser dem som råttjägare och allt där emellan.

Informationen måste, tror jag, vara positiv och motiverande. Veterinärer borde föreslå chippning även om inte kattägaren fört det på tal. Folk är antagligen mer mottagliga när katten ändå är hos vetten. Funderar också på om registreringen kunde göras samtidigt hos Jordbruksverket.

Att hota med repressalier tror jag inte vore så bra.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Silvestris
4

#10:

Jobbar på djursjukhus och vi har som rutin att alltid kolla chipnummer på hundar och katter. Är de inte chippade upplyser vi om den lagstiftning vi har. När vi chippar katter får ägarna med SJVs broschyr om registrering.

Tror de flesta kliniker arbetar på liknande sätt.

Magi-cat
0

#11 Dock inte alla.

Och för många blir registreringen inte av. Tyvärr.

Calcifer
0

#12: Och har man ingen anledning att ta katterna till veterinär så finns det ju ingen som kan påpeka lagen för en heller. Jag har inte varit hos vet med mina katter sen innan lagen.

Magi-cat
0

#13 Nej, just det.

Det måste till andra sätt också. Försäkringsbolagen t.ex. De kunde ordna kampanjer.
Positiv uppmuntran och upplysning funkar bäst, på ansvarsfulla kattägare ska tilläggas.

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

2023 blev det lag att kattägare ska ID-märka och registrera sina katter hos Jordbruksverket.Trots lagen är det under 500 000 katter som har registrerats ...