Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratkattens-beteende
Läst 96 ggr
Uppkatten
4

Kattens behov av att få jaga

Här om kvällen deltog jag i en zoom-föreläsning med Kattveterinären. Den handlade om hur du optimerar din katts miljö.

Det är superbra att den här typen av föreläsningar börjar finnas tillgängliga för kattägare på nätet! Inte minst för den som är ny som kattägare måste det här vara en guldgruva!

För mig var det inte jättemycket nytt, men bra påminnelser.

Det jag fastnade mest för - den här gången - var hur föreläsaren betonade kattens behov av att få jaga. En katt i det vilda kan jaga upp till hälften av dygnets timmar, berättade hon (jämför det med hur våra innekatter har det!).

Det blir en lyckosam jakt i ca 50 % av fallen, och katten tar därför ca 10-20 byten/dag.

Hon berättade också att katter inte jagar för att de är hungriga. Katter jagar redan innan de blir hungriga. En katt i det vilda kan inte riskera att stå utan mat, det handlar om överlevnad.

Föreläsaren rådde oss att verkligen se till så att våra innekatter får utlopp för sitt jaktbeteende (t.ex. via olika kattleksaker - i interaktion med oss kattägare), och hon avrådde från att servera katterna mat bara morgon och kväll (två mål totalt). Den som serverar torrfoder kan t.ex. använda en matskål med timer så att katten får mat oftare. Och många av oss KAN servera mat i mindre portioner men oftare.

Även lagstiftningen säger f.ö. att katter behöver få jaga: "Katten ska ges möjlighet att tillgodose sitt födosöks- och jaktbeteende".

Lagstiftarna går i lagstiftningens så kallade Allmänna råd in närmare på hur vi kattägare kan uppfylla lagkravet:

"För att tillgodose kattens födosök, jaktbeteende och mental stimulans vid hållning av katter inomhus bör djurhållaren på flera platser sprida foder som katterna behöver söka efter och äta, använda aktiveringsbollar eller liknande utrustning, ordna en eller flera upphöjda platser där katten har uppsikt över sin omgivning samt ge katten möjlighet att gå igenom sin hemmiljö genom så kallad ”patrullering”. Vid jakt och lek bör katten få utföra fullständiga jaktsekvenser genom att tillåtas fånga det redskap som används, såsom vippor med fjäder eller liknande".

Föreläsaren rådde oss att leka MINST 5 minuter per dag med varje enskild katt, men mer förstås när det gäller unga/livliga/leksugna katter.

Föreläsaren avrådde från laserpekare, eftersom dessa riskerar att skapa frustration hos en del katter, då bytet aldrig går att fånga. Möjligen kan man använda laserpekaren och avsluta leken genom att rikta laserpekaren mot ett byte som katten får fånga, funderade hon.

Jag tyckte dock att föreläsarens svar om hur snart unga katter kan släppas ut på egen tass var tveksamma, men bra att hon betonade att katterna ska vara kastrerade, idmärkta och vaccinerade först.

Ser fram emot fler kattföreläsningar på nätet!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
1

Ja, bra påminnelser för vana kattägare, och viktig information för nya och ovana kattägare.

Uppkatten
0

Själv rannsakade jag mig, och kom fram till att min ena katt nog ofta får mat eller gos, när hon i själva verket skulle ha större glädje av att få jaga Da Bird eller något.

Och att det är svårt att hitta stunder då jag kan leka med min skyggis utan att hennes kattkompis stormar in och tar över leken…

Jag är också dålig på att riktigt lägga undan leksaker (undantaget lekspön och dyl), och att byta leksaker med några dagars mellanrum, så att leksakerna alltid är "nya och intressanta" för katten. Här hemma ligger en del "på hög", medan andra är mer spridda över bostaden. Kanske borde jag ta undan många leksaker helt, och därefter bara ha ett mindre antal framme som jag byter ut t.ex. 2 ggr per vecka…? Nu är mina katter äldre, så förmodligen kanske det inte gör så stor skillnad. Men kanske värt att testa?

Lek/jakt är viktig både för kattens fysiska och psykiska hälsa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
1

#2: Jag kan också bättra mig och leka mer, och växla mellan leksakerna oftare.

Rekommendationen minst fem minuter per katt låter väldigt lite jämfört med halva vakna tiden.

Uppkatten
0

#3 Instämmer!

Fem minuter är försvinnande lite tid i det perspektivet, men det är en början.

5 minuter gånger 365 dagar blir ju trots allt en del jakt, motion och stimulans under ett år.

Men som föreläsaren sa: har man en ung, aktiv eller leksugen katt så bör man leka mer med sin katt.

När mina katter var små minns jag att jag lekte i timmar med dem.

[skyggis_tryggis]
3

#4: Mina katter är äldre, men vill leka mycket. Jag tror att tiden fem minuter per katt klaras med råge.

Jag kanske ska sätta på timern och se vad vi kommer upp i på en dag, och sen sätta mål för att öka den tiden.

91Marran
1

#5: Smart ide!

Mvh
Mig