Ang. utegående katter
Jag är inte så bekant med djurskyddslagar, men finns det något som säger var och när man får ha katten utsläppt?
Jag satt nämligen på en restaurang i lördags och då kilade det förbi två katter utanför. Det är ca 2 meter trottoar och sedan en livligt trafikerad väg bortanför den där. Båda två hade halsband. Personligen skulle jag aldrig våga släppa ut mina katter i ett sådant område. Restaurangen ligger precis i en kurva så kommer man i bil där är det svårt att se. Och en del kör inte lagligt kan jag säga. De fräser på rejält ibland.
Tyärr så fins det ingen lag som skyddar dem mot att vara ute. Är de vid gott hull, får mat och är friska, så är de inte "vanvårdade". Hoppas du förstår cynismen i det jag skriver.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Påminner om när jag i somras såg en katt med halsband nere i centrum, nära låg ett villaområde,,, katten var vid gott hull och gosig , verkade INTE vara någon hemlösing,, men jag kunde inte låta bli att ringa numret som var på halsbandet och låtsas att jag trodde den var på rymmen, för det ska ju inte vara katter ute här nere i centrum sa jag,,,
tjejen som svarade var helt oförstående till varför jag ringde, de bodde ju i HUS,, mm men ni har ca 100 meter till en stor trafikerad väg,,, hoppas att hon fick sig en tankeställare,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja, det var nog ett bra sätt att få de att fundera lite gran…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Förstår inte folk hur stort revir en katt brukar röra sig på? Har man bara en liten gård så är det självklart att katten går utanför den, om man nu inte lyckats göra som en bekant till mig och lärt katten var tomtgränsen går.

#2 Bra idé att ringa..så kommer jag göra nästa gång jag träffar på en katt med telefonnummer ute på fel ställe..blir så förtvivlad varje gång man stöter på missar ute i trafiken..
När det gäller katter är det tyvärr i ganska svepande ordalag som det står angivet i Djurskyddslagen vilket ansvar som gäller. Det står att man ska ha sin/sina katter under uppsikt. Det står även att man ska skydda dem mot onödigt lidande.
Man förvånas ganska ofta över hur folk ser på det här med att ha sin katter fritt utegående.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
I hamnen i Malmö går en okastrerad birma som har halsband med 2 brickor i den ena med telefonnummer på den andra står det jag är en utekatt och ringer man ägaren så säger hon bara att katten skall gå ute och så har det varit i 3 år.

#2 Bra gjort! Så ska jag göra nästa gång jag ser en katt i centrum med halsband med telefonnummer.
#4 DÅ borde de bygga en rastgård för då kommer inte katten längre :) Jag förstår inte hur de täbnker ibland.
#6 Ja de riskerar ju livet varje dag! Det är ju egentligen emot djurskyddslagen efersom de kan drabbas av onödigt lidande!? Man måste ta tag mer i lagen, vad hjälper det att ha en lag när den oftast binte följs?
#7 Okastrerad, jaha. Undrar hur många katter han har bidragit med som nu är hemlösa!?
#7 - Okastrerad? Nej, vad oansvarigt av ägaren!!!! :-(
Ja ofattbart! en birma är ju dessutom ingen billig katt om den är reggad oc h rasren….

kan man inte sno den och kastrera den?
knappast att han skulle märka något :P *d**t gubbe 
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Det är ju inte helt svårt att *harkel* råka ta fel på sin egen birma och den där som *harkel* råkat tappa halsbandet och kastrera den och sen *harkel* råka hitta hans halsband igen och släppa ut honom.. Usch, så hostig jag är i halsen ikväll..
Men Jossan då, så du har problem med halsen? Ska du ha lite Coccilana Etyfin av mig?
Nej då nej då, det var snabbt övergående! 

vilken tur, vi blev lite oroliga där 
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan