OT Varit elak/ snäll precis nu....
Pipis fick tag i en mus, som ramlade ner från vår obebodda övervåning nyss. Hon är en sadist ut i tasspetsarna. Tog ut Arne i köket, men han vågade inte ta musen. Lilla Esther satt bara och tittade. Så då fick jag ta musen och göra pinan kort. Sen slängde jag in den i kaminen. Gissa om Pipis blev sur på mig……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
hoppas musen var död när du slängde den i kaminen. när jag var liten så hade vi en katt som kom in med halvdöda råttor o la framför våra fötter. det var ganska äckligt.

äckligt! :S

men Gunilla då :P hur kunde du vara så elak mot henne ?? :O
Ryser vid tanken på möss vid fötterna Maggan47

Kunde du inte ha släppt ut den? Om den var skadad, vilket de inte brukar vara när katterna släpar in dem skippat det hela med kaminen. Det känns magstarkt även för mig som är härdad. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

stackars lilla råttan
Halvdöda möss är vardagsmat här.
Här drar minst 4 av 6 kissar in dem. det är bara att ta dem på sopskyffeln och bära ut dem.
Händer flera ggr om dan.
Jenna:(

"Så då fick jag ta musen och göra pinan kort. Sen slängde jag in den i kaminen."
Metoden för avlivning inte beskriven, kremering av kroppen. Inget att bråka om, ifall den var skadad.

ja, bättre att ta livet av den, inte direkt så att man brukar ta möss till vetten för att rädda dem från leksugna katter som gjort dem halvdöda. och inte så snällt heller kanske att slänga ut dom om de ändå inte kommer överleva, då ligger de ju där och lider.
jag hade inte klarat göra något av det. jag hade sprungit efter pappa och låtit honom göra vad han vill med dom.
som tur är kommer våra katter bara in med heldöda möss, och väldigt sällan. ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Fördelen med att bo i stan, inte så mycket sånt… De råttor som finns tror jag inte min katter rår på. Skämt åsido, gnagarna här är väl mer intresserade av soprummen och riktigt skygga.
På landet kommer katten hem med sorkar, och hunden äter upp dem. Också en lösning.
NAturligtvis slog jag ihjäl den. Döden var ögonblicklig.Den var skadad och kunde inte gå. Pipis hade knäckt ryggraden på den. OCh självfallet så kollade jag att den var död när jag kastade in den i kaminen. Varför jag slänger mössen i kaminen är för att jag vill inte, att Arne ska äta upp dem. HAn spyr bara upp dem. OCh Pipis bara leker med dem och kanske gömmer dem någonstans där de ligger och luktar apa. Nä, lessamt nog har jag ingen misskund med husmöss. De förstör alldeles för mycket. Dessutom, så kan man inte släppa ut dem i skogen och tro att de ska klara sig. Det är inga skogsmöss. MAn kan hålla sig för skratt och tappar allt medlidande, när de ger sig på grejer för tiotusentals kronor. Men vi vill inte lägga ut råttgift här, just för katternas skull. Att vi får in möss vintertid från ovanvåningen händer hela vintern. Men i år har det varit överkurs. JAnne har satt en sån där skrämmare i skördaren, för där är det ju elektronik för 30-40 tusen och inget kul om de ger sig på det.
Det räcker fint med virkade möss om ni frågar mig..
JA, tyvärr så ratar mina kissar de fina KKS- mössen. Men jag är självfallet glad, att de tar mössen som kommer in i huset. Annars så hade jag inte haft ett enda par skor kvar.

detta var vardagsmat för oss när vi bodde på landet..likdaant när vi vistas i sommarstugan uppe i norrland..ofta har jag bett husse i huset att förkorta lidandet med en sten …har så svårt att se på hur dom små liven plågas under våra tigrars lek med dom..naturen är grym ibland..
ja du katter gillar ju leka med sin mat :P Har själv klubbat ihjäl en mus då katten skulle leka med den skadad å pip så dan så jag tog spaden o klubba till 2 gg katten vart sur å gick ifrån musen. Jag sa till henne att hon får väll se till att döda den lite snabbare nästa gång så slipper jag lägga mig i sånt.
Ja, jag tar de små mössen och slänger dem stenhårt i golvet. Då dör de ögonaböj. Får göra likadant med stackars pippifåglar om de flygit in i fönstret och brutit nacken. Men om pippin ser pigg ut, då har jag en liten kartong som jag låter dem sitta i och piggna till. HAr faktiskt gått förvånansvärt bra många gånger. De behöver lugn och ro och mörker för att repa sig.

jag önskar att jag hade lite av ditt jävlaranamma imig gunilla, men jag är alldes för blödig

jo, man borde vara lite tuffare. du kan inte ha någon kurs eller så? i hur man skaffar sig lite mer jävlaranamma? :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
JAg tror, att när man ser lidande som inte går att göra något åt, så får man en kraft inifrån. dessutom så har jag själv slaktat både höns och ankor till mat när vi bodde i Skåne, plus att jag är jägare. HAr fällt en älg och ett par rådjur som vi åt.Man får helt enkelt tänka på, att absolut inte utsätta djur för lidande. Men som sagt, gränsen går där.. Allt annat klarar jag inte av. Ber till Gud, att den dagen som jag hoppas aldrig kommer, jag kanske kör på en katt och ingen kan hjälpa mig att avliva, att jag ska få kraften att kunna göra det. Om jag ser, att katten är botom all räddning, förstås….
Jag brukar rädda mössen här och sätter ut de. Eller tar in katten när jag ser de ute. Fast då är de inte skadade. De döda slänger jag ut till skattorna…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
hade samma problem med katterna på gotland.. min katt är för duktig jägare. jag slängde dock ut mössen igen på fältet om de inte var skadade. men hon kom ju in med den igen. så det var inge idee att försöka släppa ut dom igen så jag fick göra som gunilla. men jag lät inte katterna onödigt tortera mössen. finns mus fällor som inte kräver gift.. finns även fällro som inte ens döda mössen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
fråga mig som tar emot anmälningar på sanerings firman….
folk är helt förstörda över vad råttor/möss förstör, och de stackars teknikerna jobbar ars*et av sig för att hjälpa folk.
en tjej jag pratade med hade en råtta i O´boy paketet när hon skulle göra frukost och en annan kvinna hade en råtta som kalasat på hennes frukt och släpat ut den över hela huset.
Edit: Glömde den kvinnan som vaknade av att råttorna sprang i håret på henne…
Ja och när de hade byggt bo och samlat käk i mina kängor för 2500 kr och tuggat på Gore-Texen, då kan man hålla sig för skratt. Eller åt upp stopningen i hörselskydden på min skyddshjälm.Likaså, när de kalasade på sambons processor, kablarna alltså…Kabelhärva för ca 10.000 kr….
I år är det helt makalöst med möss. JAg hade, dum som jag var, lämnat en påse kattmat i bagaget på min bil EN, märk EN natt.Färdigt. MEn där satte vi vanlig smällfälla laddad med Japp. Vi fick 4 möss i den fällan! Inte på en gång, men ändå! Så tyvärr, I HATE husmöss! Skogsmöss och näbbmöss är helt OK!
Hihi, möss..ja vi serveras döda och levande nästan varje dag…Vet inte hur många levande möss som sprungit inne i vårt hus, pga. att våra kisser släpar in dom å sen tappar dom…Dom är ju så söta skogsmössen, jag har inte hjärta att avliva dom…Gör allt för att få ut dom levande om nu inte våra tre lata kisser får tag i dom först..
Det måste ha varit ett riktigt musår, överflöd av möss har vi fått erfara…

HAha, vilken liten tuffing! Den var ju nästan lika stor som kissebarnet

ja tuff som bara den,jag försökte att ta bort den men kan morra åt mig(katten allså),jag tänkte att det var lika bra att han fick leka lite med den han behöver ju lära sig då jag ska ha han som ute/innekatt den var ju ändå död så det gjorde ju inte så mycket.
Nä, vi får acceptera att de är små rovdjur. det är bara så