Katten Martinus hemma igen efter 1,5 år
Det framgår inte om vandraren Martinus är chippad, men om så inte är fallet hoppas vi att han blir det nu …
Nu hittades han efter 1,5 år via sociala medier! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag sökte lite info på facebook och hittade inlägg där det framkom att katten hade setts på håll av upphittaren i över 1 års tid. När upphittaren fick möjlighet att komma nära och klappa upptäcktes så många fästingar, tovor och t.o.m bortsliten päls att upphittaren eftersökte råd i ett facebookinlägg som även nådde ägaren.
Katten var både id-märkt och kastrerad och hittades ca 4 km hemifrån.
Sajtvärd Katter iFokus
Härligt att han kommit hem.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Så bra att kisse var id-märkt! Och bra att någon tog sig an honom! Inte långt hemifrån heller.
Undrar vad allt han varit med om …
#2 Ja, verkligen, ett lyckligt slut!
Hon säger att katten brukar vara borta ett par månader i taget. Dom kommer fortsätta att släppa ut katten. Varför har man ens katt då? Riskera att samma sak händer igen😕 Innekatt nu och koppelpromenader känns vettigt för mig iaf.
#4 Inte alltid så lätt i praktiken dock att få en katt som är van att gå ute fritt att gå snällt i koppel …
#5 Nej klart den vill vara lös ute som vanligt. Man kan iaf jobba och försöka lyckas tycker jag. Skaffa katt som är borta ett par månader då och då utan att veta var den är eller hur den mår. Den är märkt vilket iofs är bra. Men vem ger den mat och vatten och pälsvård dom månaderna?
Hon kan ju börja träna honom nu när han skall vara hemma ett tag.
#6 Nej det är förstås inte vettigt att han drar iväg rätt vad det är. En annan gång kanske det inte slutar lika lyckligt.
Jag menar bara att det i praktiken inte alltid är så lätt som det låter att införa koppelpromenader.
Jag har själv en katt som får panik av det.
Ja, det kommer att ta tid, kanske bara börja med att han får lukta på ett halsband som ligger på golvet någon vecka och sen testa att sätta på honom det någon timma om dagen.
Efter några veckor testa med koppel och bara hålla i det utan att försöka få honom att röra sig och vidare till sele och koppel.
Får man överge sin katt så? Den ska ju ha tillsyn två gånger om dagen. Det kan man ju inte om man låter den springa iväg och vara borta några månader. Borde inte personen anmälas till länsstyrelsen?
Mvh
Mig
Om katten "måste" vara ute, kan de bygga en rastgård till honom och ge honom nya saker att undersöka varje vecka.