OT Ang inläggen på forumet
Jag har varit borta från hittekatterifokus-sidan ett tag pga data-problem och min första reaktion då jag tillbaka här är att det är så många inlägg och trådar här som inte har ett dugg att göra med hittekatter.
Det är annonser länkade hit från Blocket om katter som säljes…till på köpet till ett oacceptabelt lågt pris, det är trådar om katter som redan har hem men söker nytt…det är trådar om sjuka marsvin, musik m.m…det måste väl finnas andra forum för det?
Det känns som om det tidigare var mer fokuserat på just hittekatter här på sidan….håller vi sakta men säkert på att tappa/glömma bort dem här?…eller är det bara jag…som inbillar mig?
Hälsningar Efvis

Jag kan hålla med dig om att det ofta kan vara väldigt svårt att hitta de viktiga trådarna när man varit borta ett tag. Det hade varit väldigt skönt om man bara kunde sortera bort alla OT trådar från senaste inlägg funtionen så man själv kan välja om man är intresserad av dem. Många trivs ju med att det är blandat också men det har ju sina för och nackdelar. Jag tror det kan vara bra att tänka efter så man inte startar allt för många trådar som inte är hittekatts relaterade. (Fast å andra sidan pratar jag ju en hel del om andra djur också eftersom det här är ett av få forum där det finns så många engagerade människor)
Ibland kan det vara så mycket elände och ledsamheter att det kan vara skönt med lite andra tankar för att muntra upp varandra. Sen kan det ju vara så att många kommer varandra närmare genom det arbete och engagemang som visas härinne att man lätt tar upp andra saker för att t.ex å stöd och uppmuntring.
Tror inte att hittekatterna glöms, det är just nu full fart på många håll, bl.a Malmö, Kalmar m.m
//Pia

Bra om de som lägger in OT verkligen anger det i rubriken. Det är lättare då. I rubriktexten är det också viktig att man anger ärendet så noga som möjligt.
Visst är det väl hittekatter i första hand som det skall handla om men många har nog funnit "goda vänner" här som man kanske vill dryfta lite annat med också och det borde väl vara ok, men då får man se till att ange det noga i rubriktexten tycker jag.
Sedan kan ju ibland skillnaden vara hårfin med vad som är en hittekatt eller något annat. En katt som av någon anledning söker ett nytt hem kan ju i värsta fall bli en hittekatt om ingen bryr sig och då är det väl bättre att få ut krokar där katt-folk är inne och läser.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#3 helt rätt att man måste vara tydlig i rubriktexten vad det handlar om och man lägger in det i rätt grupp. Lättare att hitta och de som inte är så intresserade kan lätt hoppa över det.
//Pia

jag skulle alldrig vara här om det inte vore så att jag bryr mig jätte mycket om katter. och jag skänker pengar då och dåbla, min katt dog förra sommaren och jag har ej skaffat någon ny, men jag har endå fullt upp med katter både här och där som behöver min hjälp. jag tycker vi mste få ha en lättsam stämmning här, men skälvkalrt är katterna det viktigaste,

Att enbart ha hittekatttrådar på detta forum tror jag skulle innebära att detta skulle bli ett väldigt "tungläst" forum med i slutändan inte så många hundra medlemmar kvar som hjälper katter, läs de som är med är de som är mest ingrodda i hittekatter.
Visst är det trevligt att prata hittekatter i alla trådar men blir det tungrott kommer inga nya medlemmar och då inte heller några som kan ta hand om katter eller kan bli intresserade av att hjälpa till inom olika kattverksamheter.
Beklagar att jag startat en del OT-trådar, kanske ska gå in och lägga lite hittekattprat i dem
Morgan
Ja, för inte så länge sen var det lite tryckt stämning och en del tråkigheter mitt under julhelgerna. Mitt i allt kom en hel del fniss som lättade upp stämningen för vem glömmer inte rallyåsa, bajskolorna och den rakade katten
.
//Pia

puma 77 ,jag håller med dig , dom där inläggen av kul.men i grunden så kommer alltid våran kärlek till katterna finnas ,,,,
Ja, om man kollar hur mycket som händer här, så är allt lite övrigt bara en piss i Missisippi. JAg tor, att aldrig såhar det varit sånt pådrag om katter och aktioner som nu! Däremot, som Puma77 säger, det behövs glada trådar. Som vi ser, just den gladaste tråden är ju skapad av en som verkligen sitter hårt i hittekattsträsket, MorganP.(Musiktråden, tack för den!) HAn förstår, att vi behöver lite upplyftande emellanåt. Så jag ärnöjd!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#6 där tycker du och jag precis tvärtom…jag tror inte det skulle bli "tungläst" i forumet bara för att det skulle handla om just hittekatter. Snarare mer givande läsning…och det skulle främja arbetet med just hittekatter tror jag.
Varför skulle inte de nya medlemmarna vara intresserade av att läsa om hittekatter?…det är ju därför man letat sig hit från början.
#3 #7..detta med att få stöd och uppmuntran kan väl kanske vara bra om det just är det och inte att det som det många gånger i mina ögon sett bara handlar om sökande efter andras bekräftelse och även en hel del självömkan…
#5 Att sträva efter en lättsam stämning ..det är omöjligt på ett diskussionsforum det är mening att man ska dryfta och diskutera olika åsiketr och vinklar och kan man inte det så kan man lika gärna starta en klubb för inbördes beundran…då blir det iaf trevligt!
Hälsningar Efvis

men snälla efvis , det står ju jätte mycket om katter här,bla pågår en insamling tillen tjej som inte har råd för vård av sin katt, du borde tagga ner lite…

Jag tycker iaf personligen att det inte bara ska vara hittekattstrådar, det behövs lite annat att läsa mellan varven. Om det inte handlar om hittekatter får man väl börja skriva OT i början på rubriken som vissa redan gör så att de som vill kan läsa dem för som någon sa tidigare så tror jag absolut inte att vi inte skulle vara så många medlemmar här annars. Men bara för att det läggs energi på andra trådar så betyder det inte att hittekattstrådrana blir färre eller får mindre uppmärksamhet.

#10 Ja, vi har olika synsätt.
Självklart ska man kunna dryfta och säga sina åsiker, ibland kan det ju gå lite väl hett till dessutom. Folk kan bli riktigt i luven på varandra och vara oense. Det kan då vara skönt med lite övriga trådar som lätar upp stämningen.
Tror nog också som morgan att det kan bli lite tungt med allt elände, för det är mer elände och tråkiga saker än solskenshistorier. Jag välkomnar lite övriga trådar med skratt och nostalgisk musik. Jag tror det skapar större gemenskap och vi lär känna varandra bättre.
//Pia
Ja, Morgan, jag tackar för din underbara musiktråd! Den är ju helt ok, man kan ha uppe en flik och lyssna på musik under tiden man läser. Nä, som jag tycker, Fokus tyngsta och sorgligaste sida är Hittekatter. Så den om något behöver lite glada grejer. Tänk så här, en begravning. en fruktansvärt jobbig sak. Men fikat efteråt, när man börjar släppa på känslorna, då kan skrattet komma loss. Så väl som det behövs! Jag märkte det, när min kära väninna begravdes. efteråt så samlades vi och drack kaffe och smörgås hemma på Nergård hos Benny. Siw log i sin himmel, för vi hade så kul! JAg tycker, att hade det bara varit eländes eände och ledsamma trådar härinne, så hade jag antingen blivit avrubbad, eller inte orkat vara här inne.

Ja det är ju inte så att all fokus försvinner från vårt kära huvudämne "hittekatterna" i och med en del OT.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Synd Efvis, att du se det så.
Jag är mer än glad att det finns trådar som inte bara handlar om hittekatter. Jag har varit aktiv här i snart ett år. Jag kan nu bara prata för mig, men arbetet med hittekatter är fruktansvärd jobbigt och krävande. Det tar på krafterna fast jag sitter bara vid datorn. Ofta är jag helt slut i huvudet efter allt läsande och skrivande. Det är många trådar och katter man måste försöker hänga med.
Hittekatter är ingen lätt sajt, fruktansvärda katt- och människoröde. Döda katter, misshandlade och vanvårdade katter men också många solskenhistorier.
Och många människor som Elena som bara spontan säger: Jag kör dig och lägger ut alla nödvändiga veterinärkostnader. Otroliga bra, kunniga, engagerade och snälla människor här. Och katter som väntar på oss och att vi inte ge upp.
Vi har haft och kommer säkert igen att ha en del bråk här, som jag också var inblandat i. Allt det tar på kraften. Och då är det skönt att läsa om andra saker på den här sajten.
Hade det bara varit allvar och elände här, jag tror att jag inte skulle orka mer. Också i hemska tider behöver man äta, dricka och tänka på andra saker, så är det för oss också.
Efvis, jag förstår hur du tänker. Men hittekatter.ifokus är inte en ren informationssajt. Utan OT-trådar skulle inte många orka här i längden.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, Alexej och jag är i alla fall väldigt eniga här. Hehe, ser nästan ut som om i kopierat varandras inlägg! Soul Mates i alla fall i denna fråga!

Jag tror att det offta är OT trådar som gör att vi känner oss så hemma och trygga med varandra, de som gör att vi lär känna varandra och få förtroende med varandra, en viktig sak för samarbete tror jag,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Klok sagt, Martdat

idag skrev jag ex ett inlägg om semlor, men ni ska veta att jag har alltid katter som behöver mer eller mindre hjälp, jag älskar katter , dom är som barn för mig.jag tycker det är synd av efvis att skriva att hon tycker vi kan ha en klubb för innbördes beundran.jag tycker inte alls att det handlar om detta här, det är ett påhopp..

Håller med om att det är kul med OT trådar… :-)
Jag kan förstå bägge parter i det här fallet. Även jag tycker det är jobbigt när man varit från sidan bara ett par dagar med alla dessa ickerelevanta trådar. Å andra sidan är dessa bra som humörhöjande när man gått igenom en massa tråkiga ärenden. Jag tycker dock det är viktigt att vi skriver OT eller Off Topic när det är trådar som inte är hittekattsinriktade, då kan man hoppa över dessa trådar om man bara är här för att läsa om hittekatterna. För det förstår jag att vissa är, det finns inte alltid tid att gå igenom alla dessa trådar om allt mellan himmel och jord.
Siberlina, ta inte åt dig. Jag är ju likadan, skriver en massa OT jag med, som jag vill dela med mig av. Ni allihopa är mina goa vänner här inne, så varför skulle jag inte kunna ventilera både katter och vitlök här inne? Siberlina, jag har fått gliringar på svensk natur också, om att jag drar in en massa kattrådar. Men jag har sagt, att det är massor med plats, så varför inte? Jag drar dessutom bara dit riktigt akuta grejer, för ju fler som ser det, desto bättre. Så efvis, du får inte bli lessen, vi ser fram emot glada offline trådar även från dig! Always look on the bright side of life…..

#23 Du har en poäng. Jag är inte längre Medarbetare men kanske någon av er som är det skulle kunna gå igenom mina OT-trådar och skriva OT i subject. Inte så dum åsikt faktiskt, skrivs det OT så är det lätt att hoppa över dem om man inte vill läsa ej kattrelaterade trådar.
Morgan
Jag kan göra det Morgan =)
Hittade bara en nu, haha.. Men kan byta allteftersom dom blir aktiverade =)

Ett annat tips till den som enbar vill läsa hittekattstrådar är att öppna "hittekatter i fokus" i stället för "senaste inläggen".Sen kan ju en del trådar hamna fel,där får medarbetarna flytta.

#11 men snälla efvis , det står ju jätte mycket om katter här,bla pågår en insamling tillen tjej som inte har råd för vård av sin katt, du borde tagga ner lite…
Varför ska hon tagga ner lite? För det hon skriver passar inte dig? Och angående den tjejen som inte har råd för vård, det handlar ju egentligen inte om en hittekatt som står i fokus.
#28 Precis, man kan ju välja efter kategori också.
Miranda, kanske inte en hittekatt. Men en människa och en katt i nöd.
Men vi får börja skärpa oss och skriver OT före i rubriken. Jag glömmer också jämt det.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag vill också ha OT-trådarna kvar. Ibland vill man höra andras åsit om något helt annat än hittekatter och då är det toppen att gå in här och få veta andras ¨sikter eller att få hjälp med något man undrar över.
Jag har inte varit på forumet just idag, men annars har det verkligen varit hittekatter i högsta grad med många, många trådar om riktigt akuta ärenden under nyårshelgen. Så inte tycker jag att vi har tappar fokus inte.
Tror som en del andra här att det måste finnas utrymme även för lite annat vid sidan om. Men det är ett bra förslag som #3 lägger fram - att vi blir bättre på att ange OT i rubriken. Då behöver man inte läsa de trådar som handlar om annat om man inte vill.
Ett tips om man varit borta några dagar och vill läsa ikapp sig är att gå ned bland rubrikerna och klicka på det som man är mest intresserad av. Då får man inäggen sorterade på t.ex. Djurskyddsfrågor. Tanken är att vi ska ta att kraft tag och göre en bättre rubrikindelning. Det är det här med tid och ork som ska infinna sig bara för det är ett hästjobb som tar lite tid.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Glömde skriva en sak som jag tycker är jätteviktig. Det är det här med att ge goda tåd till kattägare så att de får bättre förutsättningar att ta hand om sina katter. Okey det kanske inte är ett strikt hittekattsärende, dock sjutton så viktigt eftersom det förebygger att det går snett och katter blir hemlösa.
Så är det med mycket, det är svårt att sätta en tydlig gräns för vad som är Hittekattsrelaterat eller inte.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, det därmed att skriva OT i Ot rådarna är en bra ide. Hehe, jag bryr mig inte, jag läser alla som jag inte läst……..

#31..vi kanske ska dra igång "we shall overcome" oxå?
#17 Jag kan bara tala för mig själv. Jag tycker dessvärre att det är mycket orelevant s.k information i många av trådarna och skulle utan problem klara mig utan den.
Lösning kan ju vara att märka trådar man startar med ämnen som inte har ett dugg med hittekatter att göra med OT…och då även ge medlemmarna här..nya som gamla info om det.
Jag har iaf fått svar på min fråga…nej ..det var inte jag som bara inbillade mig.
Hälsningar Efvis
Äntligen har jag fått reda på vad OT står för *s*
Haha! :)
Nä,men herrejösses….. ja, varför inte? Vad är det som händer? www.trouble.ifokus.se eller vadå? Är det stingsliga dan idag,eller nåt? Man kan ju göra som föreslagits här, om man kommer ihåg det. Skriver OT först i det som är Ot. men även om så inte sker,så går väl inte hela världen under, eller hur?

Snart är detta också en OT-tråd.
Morgan
#40 Hahahaha ;)
Jag kan gå ut med ett massmedelande och påminna om att man skriver OT när man tar upp saker som inte har med Hittekatter att göra.
Men som sagt glöm inte att du kan väljda efter kategori också Effis. Det skrivs väldigt mycket på Hittekatter så därför måste man nästan sortera inläggen på det sättet om man varit borta några dagar.
//Lena
Okay, vi får bli noga att skriva OT först. Och vi Medarbetare får göra det om någon glömmer. Bra att du tog upp det, Efvis!

jag vill säga att hittekatter är min favoritsajt på iFokus. helt klart den trevligaste sajten där man känner sig mest välkommen, här är folk otroligt hjälpsamma och kämpar verkligen för hittekatterna. jag är nog inte ensam om att ha lärt mig mycket sedan jag hittade hit.
om jag ser på de senaste inläggen just nu så tycker jag att de flesta verkar handla om hittekatter. men det vore bra med en tydligare OT märkning på rubriken, för vissa rubriker skulle kunna handla om vad som helst.
Efvis: bra att du drog igång diskussionen tycker jag
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ja, såsom det är ine på din sida, Alexej. Man pillar dit S och E.
Hehe, Hennum, samtidigt…
Jag tittar oftast in här några gånger i veckan på hittekatter i fokus, men får erkänna att Ot trådarna läser jag inte.Har så mycket människor runt mej på arbetet som pratar Ot hela dagarna så mer Ot tar jag inte till mej ändå..När jag går in på hittekatter i fokus är det för att få del av vad som händer våra katter i Sverige och för att få ideer om vad som kan hjälpa dem i olika situationer.Mycket bra information har funnits i olika trådar om lagar, kattens rättsställning och sjukdomar eller en sån enkel sak som bra eller dålig kattmat.Tycker att artiklarna varit oerhört bra och särskilt de om TNR.
#43 Ja det är också bra att vi som Medarbetare hjälps åt att skriva OT framför trådar som är OT men saknar benämningen.
//Lena

Vi behöver lite OT emellanåt, Och ibland få dela sin glädje med andra, och även sin sorg. Grunden är hittekatter och nog tycker jag att den finns kvar. Strävan efter att hjälpa hemlösa katter, men även människorna som hjälper hittekatterna behöver stöd, inte bara enbart fakta. Cirklen måste slutas för att vi ska fungera. och alla har inte massor av nära vänner att ventilera sig med.
Jag gillar Morgans musik tråd, som Gunilla skriver man kan lyssna och läsa samtidigt.
Jag tycker det var en bra tråd att starta. Vi har ju alla olika önskemål och vi vill ju även att det ska vara lätt för alla att hitta. Kom in nu på morgonen och såg alla OT, jösses en hel del jobb men bra för dem som bara vill hålla sig till hittekatter.
//Pia
Tycker det känns lite tråkigt med att skriva OT framför allt som inte har med hittekatter att göra och funderar på vart och vem drar gränsen för vad som inte är OT eller inte?
Om jag visar bilder på mina katter som är fd hittekatter ska jag skriva OT eller inte? Allmäna frågor om hälsa och/eller beteende som rör alla katter vart hamnar det?
Det finns ju redan möjlighet för de som bara vill läsa om hittekatter att välja den gruppen och så tycker jag att rubrikerna oftast är rätt så talande. Jag väljer att hoppa över de trådar som jag tycker är ointressanta.
Jag har tidigare skrivit OT bara i de trådar som inte har med katter alls att göra.
Medarbetarna måste ju ha bättre och viktigare saker för sig att gå in och ändra i alla trådar som inte anses som OT.
Kanske dags för en omröstning i ämnet och höra om det bara är några som vill att det ska stå OT på allt som inte handlar om hittekatter?
Jag har tyckt att det varit skönt att det inte varit så mycket snack på detta forum om huruvida tråden hamnat rätt och flyttning av trådar hit och dit.
Min åsikt bara 
Bra synpunkter från olika håll. Anser själv att det ibland slår lite över med alla möjliga OT-inlägg om ditt och datt. Vissa dagar får man bläddra långt bak för att hitta en intressant tråd om just hittekatter. Inte alltid man har tid att spendera på bläddring. Speciellt om linan är lite seg i stugan på landet.
Å andra sidan lyser engagemanget om katters väl och ve igenom i så gott som alla trådarna, vilket värmer kalla dagar som den här.
Brukar ibland göra som någon här föreslog att bara läsa under kategorien "Hittekatter i fokus" men då missar man en hel del braiga trådar som lagts på andra hittekattställen… hittekatter i media, kattens status, katthem, jour- & stödhem… etc.
Tycker annars som marieborg att man kan skriva OT bara i de trådar som inte alls har med katter öht att göra.
/Pelusa
Jag kommer precis hem från jobbet och har inte riktigt gått igenom allt. Men som ovanstående säger så är det svårt att veta var gränsen går för OT. Men att allt som inte rör katter är OT sen finns det ju hittekatter som idag har hem, de rör väl fortfarande ämnet? Eller har jag fel?
//Pia

Det är ju ingen tävling om hur många som tycker likadant eller inte och det finns ju inget rätt eller fel ang dessa OT-trådar heller. Bara åsikter och synpunket..vilket det ska vara på ett diskussionsforum.
Min personliga åsikt är att OT-trådar ska vara märkta med just OT. Så det vore bra som Lena säger att ge alla den infon via ett all-mail. Det är verkligen inte meningen att medarbetarna på sidan ska behöva göra det..det måste väl vi medlemmar kunna sköta själva.
Och visst hela livet består av val…man kan välja att sätta på datan på morgonen eller inte, man kan välja att läsa visa sidor på nätet eller inte…osv osv…och ja, man kan välja rubriker att läsa så man slipper utanför ämnen…men lättast är väl att trycka två ggr på tangentbordet när man startar upp en tråd som är utanför hittekattsämnet. Det går ju inte heller världen under för..eller hur?
Hälsningar Efvis
#54 Absolut riktigt tänkt, det bästa som kan göras är att förbättra rubriksättningen. Det underlättar för alla parter. Vi har så pass många inlägg per dag numera att det blir svårt att orientera sig annars. Jag går ut med ett massmeddelande till alla medlemmar under dagen. Sedan kan vi medarbetar skriva dit OT i rubrikerna när vi märker att det fattas.
//Lena