Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: övrigt-kattrelateratkattsjukdomartips-rådutsatta-djurkatter-andra-ländergatukatter
Läst 88 ggr
JagÄlskarDjur4ever
0

Ta med katt hem? Svara gärna

Hej allihopa! Jag är i Jordanien just nu och har hitta världens sötaste och snällaste katthona som ser ut att vara under ett år. Hänvisar INGA symptom på någon sjukdom och verkar vara helt frisk vad jag kan se. Det finns väldigt många gatukatter här och jag såg att denna blev förföljd av två äldre hankatter (tror jag, den ena hade ärr i hela ansiktet men såg annars ut som Pelle svanslös). Honan är väldigt liten (skulle gissa att hon väger 1-2kg) och har stora ögon och öron för att vara en vuxen katt (om hon är det då). Den följer efter mig vart jag än går och stryker sig mot mig hela tiden.
DÅ så kommer jag till min fråga. Jag älskar katter och får plats med en hemma hos mig.
Går det att man tar hem den till Sverige från Jordanien?
Isåfall, är det någon vaccination man ska göra innan/direkt efter?
Hur anmäler jag att jag tar med mig en katt?
Behöver den ett pass?
Skriv gärna snabbt svar och skriv helst lite mer info om hur man transporterar/varför inte det går.

Uppkatten
2

Jätteviktigt att du är noggrann och gör rätt, annars är risken stor att katten avlivas vid ankomst till Sverige.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Reglerna för att ta in katter till Sverige, både vid resor och handel.
Uppkatten
1

Vad som gäller när du ska ta in katter från länder utanför EU där rabiessituationen inte är under kontroll.
Sindri
4

Vart du än reser i världen kommer du att hitta gulliga/keliga katter och hundar utan hem. De är hungriga och tyr sig till vem som helst som bryr sig/matar dem.
Du vet ingenting om deras arv, eventuella sjukdomar, genetiska skador som kanske inte visar sig förrän senare.
Jag förstår hur du känner, man vill rädda alla, men det går inte. Det finns miljontals hundar och katter i världen som behöver trygga hem, kärlek och mat.
Om du vill rädda en katt så finns det väldigt många katter i Sverige också som behöver trygga hem.
Om du inte haft katt innan så gäller det att läsa på vad som krävs för att ha katt, och hur du tillgodoser kattens behov av tillsyn.