Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratkattens-beteendemediakattberättelserartikelros-ris
Läst 70 ggr
UlrikaD
1

Katt med egen fb-grupp

Finns ju några katter med egen fb-grupp som går ute på egen tass och folk undrar om dom är på rymmen. Den här har varit några reportage om och det enda jag reagerat på är att den borde ju vara väldigt "kidnappnings-vänlig".
Men i det här reportaget står det att hon är väldigt social och följer med både folk och katter. Och nu är hon dräktig.
Hur gulligt är det då?

https://etidning.ut.se/p/ulricehamns-tidning/2024-02-10/r/6/10/717/1281809

Uppkatten
3

Kommer inte åt att läsa den här artikeln, men upplever att en egen facebook-grupp ibland verkar vara en "ursäkt" för att låta katten springa vind för våg på bygden. Man gör katten till "områdets-katt", trots att det kanske inte alls är så populärt som ägaren vill tro…

Ägaren vill att man lägger upp bilder på katten när den hälsar på i mataffären, på gymmet, hos frisören o.s.v. Miljöer där det kanske inte bör finnas katter - med hänsyn till att många människor är kattallergiker.

Ägaren kan uppmuntra att man fotar katten i olika miljöer där man möter den, och att man ska lägga ut bilder på FB, "så att vi vet var katten befinner sig".

Vill man som kattägare veta var ens katt befinner sig så är kanske en GPS ett bättre alternativ, tänker jag…

Har katten en GPS märkt med telefonnummer etc så är nog risken mindre också att katten blir "räddad" av oroliga medmänniskor.

Självklart ska katten också vara IDmärkt och ägarregistrerad. Kommer den då till veterinär/katthem/polis så är det lätt för dessa aktörer att hitta ägaren, och katten får komma tillbaka hem igen.

Om katten gått ut och blivit dräktig låter det i mina öron som att kattägaren inte riktigt har tagit sitt kattägaransvar…

Och självklart kan "snygga"/gosiga katter löpa extra risk att bli stulna…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör såhär istället.

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Emil har blivit en snackis i Karlsborg.Katten vägrar att lämna återvinningscentralen där han charmar besökarna som blivit hans vänner.Nu har han dessutom ...