Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 104 ggr
Uppkatten
2

Veterinären i jul?

Hur långt har du till närmaste jouröppna veterinärmottagning/klinik nu under julens röda dagar…?

Själv har jag ca. 1 timmes bilresa (med taxi för egen del)…

Hoppas förstås att slippa göra den resan.

Trodde det skulle bli bättre nu när ytterligare en veterinärklinik har öppnat i stan, men dessvärre inte.

Det vore rimligt om det åtminstone gick att låta avliva svårt sjuka djur akut under röda dagar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

Vi har distriktsveterinärerna cirka 1 timme bort
Men klinik för inläggning är ännu längre bort, typ 2 timmar bort.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
0

Tar ca 30-40 min till närmaste klinik som har öppet för akutfall under jul och nyår.
De har telefon jour dygnet runt men akuten är endast öppen 9-16

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Lona
0

15 minuter ungefär, åtminstone om man har ett akut sjukt djur. Annars tar det väl lite längre tid men det är nära.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OberonsMatte
0

Jag har 11 minuters resväg (med taxi) till Anicuras dygnet-runt-öppna akutdjursjukhus i Bagarmossen. De senaste gångerna jag sökt akut vård har de dock haft "akutstopp", dvs. fullt, men då har Evidensias Södra djursjukhuset tagit emot och dit tar det ca 15-20 minuter med taxi. Jag har även 10 minuters taxiresa till AWAKE djursjukhus som också är dygnet-runt-öppet, men där har jag aldrig varit (ännu).

En av de stora fördelarna med att bo i Stockholm (som jag gör) är att det finns flera aktörer att välja på, men trycket på de kliniker som finns är också väldigt stort. Hur snabbt man än tar sig till ett akutdjursjukhus innebär det vanligtvis väldigt lång väntan när man väl kommit dit och det är lite frustrerande när man har en akut sjuk katt. Jag hoppas innerligt att jag och katterna slipper sådana besök under den här julledigheten.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-12-21 21:07 av OberonsMatte
Magi-cat
0

I bästa fall drygt en timmes resväg med bil om det är bra väglag.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Bra när mindre veterinärmottagningar rycker in och har julöppet när djursjukhus och större kliniker tar julledigt…

https://sverigesradio.se/artikel/hunden-wilma-blev-sjuk-nastan-alla-kliniker-stangda

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Det är svårt att få tag i veterinär på röda dagar sedan Universitetsdjursjukhuset började ha stängt på helger.Veterinären Jenny Garland i Uppsala bestämde ...
Silvestris
0

Jobbar på djursjukhus under julhelgen och folk kör 3-4 timmar för att komma till oss.